• Kira2

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Du måste sluta idag. Hon dricker ju sej mätt vilket absolut inte är okei. Hon kan ju få näringsbrist om hon inte redan fått det. Vilket gör att hon mår dålig och det kan bli jättefarligt. Ta hjälp av Bvc om du är osäker på nåt! Du måste ta fighten nu, inte imån eller nästa vecka. Du klarar det!

• Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:28:06 följande:

Jag har svårt att få hjälp tyvärr min man jobbar borta på vardagarna och vi bor på landet utan nära till släkt o vänner. Jag står liksom själv med 2 barn i en ålder som kräver mycket. Även när bror ska sova o måste ha lugnt o tyst skriker hon tills hon får flaskan för att bror ska sluta gråta o kunna somna lugnt. Känns som hon kör med mig :(

syskon på väg!
    Jag är i samma sitts typ. Min man jobbar borta på veckorna och jag är själv med tre små. Jag vet att det kan va tufft! Men du måste annars blir hon sjuk. Det är ju inte att hon matvägrar utan att hon inte blir hungrig för hon dricker sej mätt. Var ärlig mot Bvc och förklara hur läget är. Dom måste hjälpa dej och stötta dej!
  • Kira2

Jag gjorde det i början när vi fick lillen, lät 3 åringen somna i min säng och bar sedan över henne till sin säng. Får fortfarande oftast ha med lillen när mellanbrorsan nattas. Då brukar stora tjejen sitta och kolla på tv eller spela ipad i min säng.

• Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-19 17:02:02 följande:

Asså detta är helt otroligt det är som om dottern visste att jag pratat med er för idag har hon inte sagt emot en enda gång när jag sagt nej. Iofs har hon ett förvånansvärt bra dagshumör så vi får se när riktiga kriget kommer. Men hon har ätit middag idag :) så här bra dag har vi inte haft på länge så jag känner mig positiv och kommer fortsätta säga nej och avleda så får vi se hur nattningen går. Ett steg i taget :) tidigare har jag inte ens kunnat säga nej utan att helvetet brakar lös

syskon på väg!
    Jättebra ju! Du måste visa att det är du som bestämmer, barn vet ju inte sitt eget bästa. Blir säkert bakslag då hon kommer testa dej igen, men ge den inte :)) lycka till!
  • Kira2
    Anonym (mor) skrev 2014-09-20 08:15:17 följande:
    (Ts flicka är snart tre). Jovisst kan barn vara hemma på heltid men i ett fall som detta så kanske det är bättre om barnet är på förskolan på heltid ett tag för där är det tvärstopp med vällingblask och alla barn äter riktig mat. Hur de gör på förskolan vet jag inte men det "sitter väl i väggarna"(?)
    Men hon får inte välling! Hon får vatten men lite mjölk! Jag tror inte du hjälper till på nåt sätt.
  • Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-21 22:06:19 följande:

Ska jag ta dessa utbrott varje kväll eller hitta ett nytt substitut som hon kommer att fastna vid? Bör jag göra nåt annat än att låta henne varva ned o sen lägga oss i sängen med en bok o mys? Är hon för liten för denna typ av nattning? Känner redan nu att jag tvekar o tvivlar på mig själv som så många gånger innan. Jag vill inte misslyckas ännu en gång de kan ju skada henne och göra henne förvirrad. Jag vill vara konsekvent och bryta helt med flaskan men behöver veta om detta verkligen är rätt sätt? Tar jag bort en stor trygghet för henne? Tänk om hon behöver den med tanke på att pappa är borta mkt o lillebror tar lite plats o sen dagis där de händer massor. Jag finns ju här för henne med närhet hela tiden men de kanske inte räcker? Tänk om hon kommer lida i tystnad när hon märker att mamma struntar i att jag behöver flaskan? Ååååh ångest :(

syskon på väg!
    Men helt ärligt, det är ett skadligt beteende du lärt henne. Det är svält att dricka sej mätt! Klart hon saknar sin flaska men det gör dom flesta som slutar med den. Kan du inte ge henne youghurt eller smörgås innan hon ska sova? Eller nåt annat som hon gillar? Då vet du säkert att hon är mätt och behöver inte ha dåligt samvete om hon säger att hon inte är mätt. Detta ska gå! Tro på dej själv!
  • Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-22 21:32:40 följande:

Jag får tacka för allt stöd och att så många som 12000 har läst detta. Jag börjar se ljuset nu. Imorse vaknade hon med bättre humör än på länge. Lite som att hon mindes gårdagens utbrott innan hon somnade och att hon nu kände sig stolt över att ha fixat det och sovit gott. Ätit bra hela dagen varit glad pigg och babblat på om massor av nya saker. Sådant hon kanske inte skulle hunnit med om hon fortfarande suttit med en flaska i munnen. Denna kväll avslutades med en skål bananer och jordgubbar. Ett glas nyponsoppa. Började småbråka lite när hon blev trött ställde sig i köket och grät. Jag lyfte upp och sa att jag säger nej och det spelar ingen roll att du skriker för flaskorna är i diskmaskinen (som jag enligt beräkningar satt på en kvart innan). La sig i sängen och vi satte på pippi filmen. Hon sparkade lite och bad mig koka pasta. Sen sa det KLONK typ 45 min innan vanlig läggningstid. Taadaaa nattinatt :)

syskon på väg!
    Haha hon gillar verkligen pasta :) jättebra jobbat!
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT