Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Hej!

Jag tror vällingen blivit en mysig och enkel VANA. Dricker hon mycket välling så blir hon självlärt inte heller hungrig på annat. Hon är också i en ålder då det är mycket "KAN SJÄLV!" "BESTÄMMER SJÄLV!" "VRÅÅÅÅÅL OCH PROTEST!"

Personligen tror jag faktiskt att du måste ta fighten, men det här med mat är svårt och känsligt. Vi föräldrar får lite småpanik om de inte äter, inte går upp i vikt etc. Och för barnen är det en av de få saker som de faktiskt kan styra helt och hållet. Maktmedel.

Utifrån det du skriver så låter det verkligen inte sjukdomsrelaterat. Jag tycker att du omgående ska ringa BVC och få remiss till eller kontakt med dietist. Mycket enklare att få hjälp med matproblem med personer som faktiskt kan det här.

Vi har inte haft något vällingproblem, men äldsta var länge väldigt svår med maten och vi fick bollade det hela med en barnpsykolog - hur vi skulle bemöta, agera etc. Gjorde väldigt stor skillnad.

• Flickan och kråkan

OJ! Läste slarvigt. Trodde det var välling i flaskorna. Ta fighten givetvis och så ber du om hjälp med att ta den hos vården - dietist, psykolog - så att hon får ett normalt ätbeteende.

• Flickan och kråkan
    isolande skrev 2014-09-19 10:31:48 följande:
    Du måste ta fighten helt enkelt. Barn i Sverige svälter inte ihjäl om de inte är sjuka. Skriker hon när lillen får mat? Låt henne skrika. Eller erbjud en frukt, riskaka, vad som helst utom vatten. Det är ju ingen näring öht.

När lillen är klar ställer du fram mat till henne, äter hon inte får du duka av och erbjuda mat nästa måltid. Ge det tre dagar. Har hon inte börjat äta då så marsch till BVC. Du som förälder måste ta den här fighten (tillsammans med pappa förstås!), det är ert ansvar att ge era barn goda matvanor. Låter hårt kanske, men det är ingen annan som kan ordna detta åt er Glad
    Och det är inte farligt med ett barn som skriker. Finns där som mamma, bekräfta det hon känner men sätt gräns. "Varsågod och var hur arg du vill, men nu blir det inte mer vatten. Nu äter vi middag. Du måste inte äta, men detta är vad som serveras idag".
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:44:18 följande:

TACK

var rätt övertygad om att bli påhoppad men det känns bättre nu faktiskt. Jag vet att jag varit för snäll men man får lätt panik när hon spelar på min stress över lillebror. Hon vet när hon ska börja skrika och gråta för att ge mig dåligt samvete för att jag ger lillebror mer uppmärksamhet

Mat är som sagt en av de mycket få saker som barn själva kan styra. Det märker de när det "hettar till". Det är inte synd om henne att hon fått en lillebror, det är en gåva......som kan vara enerverande ibland och som man kan känna sig avundsjuk på ibland och som finns där och tar plats han med. Och det är helt ok att känna så. Det innebär som sagt inte att det är synd om henne, att hon är illa behandlad eller på något vis oälskad. 

Finns det någon mat hon verkligen gillar. Det är HELT ok att äta samma sak många gånger varje vecka . Tycker hon om att vara med och laga mat....baka kanske? Ett sätt att både smaka, göra kul saker och vara med dig. Äta ute brukar vara förlösande på många sätt. Åk till en riktigt rolig lekplats hon gillar eller skogen ochha med er matsäck. Fixa till ordentligt med picknick-korg, fina glas och bestick (hon kan t.ex. välja kalasmuggar och servetter) etc.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-19 10:53:09 följande:

Ts de flesta föräldrar fastnar i ovanor ibland, men det man lär sig med tiden är att det faktiskt går att bryta dem och att det är värt att ta fajten. Inget farligt händer ju av det, man har bara ett argt barn ett tag. Sen blir allt mycket bättre.

• Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:03:03 följande:

Skönt att man inte är helt ensam iaf :)

Ska jag även sluta med det vid nattning? Då har jag veeerkligen en del jobb framför mig men lika bbra att ta tjuren vid hornen antar jag

Kan du få lillebror att somna först, eller att pappan tar honom nu när det är helg? Sedan kan du och dottern planera något riktigt mysigt kvällsmys (utan flaska). Lillebror är för liten för att vara med så det här är bara för dig och henne .
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:12:03 följande:

Wow samma här!! Vattnet ska in i micron exakt 30 sek. Hon har faktiskt börjat uppskatta böcker och 2 nätter nu har hon somnat medan jag läser utan att dricka upp flaskan. Vid lillebrors nattning måste jag komma på något eftersom det är värsta tiden. Kanske erbjuda något kvälls snacks med ett glas saft och en film. Vi får se hur det går :)

Hur gammal är lillebror och hur nattas han? Eftersom vi har tre barn så nattas alltid yngsta med någon av storebröderna. Yngsta är snart 15 månader. Jag och deras pappa nattar var sitt stort barn och sedan brukar jag ta det stora barn jag nattar till vårt sovrum och ligga där i vår dubbelsäng med både honom och minstingen. Tar lite längre tid, men mysigt. Somnar båda så bärs äldsta sedan in till sin säng. Somnar lillebror före storebror så fortsätter vi i storebrors rum.
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:33:11 följande:

Lillebror är 1 och dricker en flaska i knät och läggs vaken i sin säng och somnar. Han är resultatet av gör om gör rätt haha. Dottern är inte trött förens en två timmar därefter så de är helt skilda sätt. Men tar det för lång tid med lillebror så ska hon öppna o stänga deras dörr och bara hämta en bok o bara hjälpa till att få tyst på skrikig bror och bara ha mer flaska och bara prova ligga i sin säng och bara tröttna på de o bara gå ut igen. Det är där min stress trappas upp eftersom hon inte förstår att ju mer du stör desto längre tid tar det för mig att komma ut till henne igen

Fast att samsova och ligga tillsammans har ju inget med rätt eller fel att göra. Våra barn har inte haft napp, inte druckit något ur flaska, samsovit i många år och ammats länge. Det har varit tveklöst rätt för oss . Men kan inte storasyster vara med när lillebror somnar? Kan ni inte ligga i lillebrors säng eller sitta bredvid hans säng och t.ex. högläsa? Det är väl rätt självklart att en 3-åring inte vill vara själv. Inte ens min 5- och 6-åring uppskattar det på kvällen. Är jag själv så lägger vi oss alla fyra i vår dubbelsäng, och så får det ta lite längre tid och så bär jag in dem till respektive rum sedan.
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT