Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Låter inte normalt detta. Hon är så pass stor nu att hon fått in en dålig livsstil gällande mat. Ta hjälp av BVC och dietist. Nu.

• isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:23:26 följande:

Ja hon dricker så mycket. Alltid vatten och liite mjölk i för färgens skull sen vi slutade med välling. Aldrig får hon något annat i. Detta är mitt första barn och oerfaren som jag var tänkte jag att samsovning och mycket amning skulle ge barnet trygghet. Jag hade ju inte en tanke på att när vi slutade amma att detta skulle bytas ut mot så mycket flaska. Bvc bryr sig inte så mycket utan säger mest ja men barn gillar flask. Men aldrig att jag hört talas om vår situation innan hos någon annan med barn. Lillebror ammar och får en flaska till kvällen men inte alls samma problem där och han äter MASSOR.

Sen så ere inte så att jag Ger henne direkt utan hon tjatar o skriker oftast lagom till en måltid när brorsan ska bli matad och jag blir stressad av att hon skriker och drar o bror skriker och blir orolig. Jag har verkligen kört fast. Jag lagar mat jag vet hon gillar. Alltid frukt o massa olika pålägg o bröd o mat hemma så hon kan välja o vraka. Påminner om mat erbjuder fina upplägg med morotsstavar och hjärtformad gurka som hon äter på dagis ibland. Men icke

Du måste ta fighten helt enkelt. Barn i Sverige svälter inte ihjäl om de inte är sjuka. Skriker hon när lillen får mat? Låt henne skrika. Eller erbjud en frukt, riskaka, vad som helst utom vatten. Det är ju ingen näring öht.

När lillen är klar ställer du fram mat till henne, äter hon inte får du duka av och erbjuda mat nästa måltid. Ge det tre dagar. Har hon inte börjat äta då så marsch till BVC. Du som förälder måste ta den här fighten (tillsammans med pappa förstås!), det är ert ansvar att ge era barn goda matvanor. Låter hårt kanske, men det är ingen annan som kan ordna detta åt er Glad
  • isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:33:28 följande:

Jag har också påtalat näringsbrist för läkare bvc och folk i omgivningen men ingen verkar reagera. Men jag får tacka för svaren känns ju mer som man litar på er än de andra jag frågat innan. Jag ska göra ett nytt försök IDAG eftersom ni har rätt detta ÄR inte normalt precis som jag misstänkt. Fattar bara inte hur de kunnat bli så fel o att jag väntat så länge

Vi finns här om du behöver stöd. Ge dig inte nu, för hennes skull. Driv igenom en förändring så slipper du tjafset sedan. Tänk på hur bra det kommer kännas när ni kommit ut på andra sidan {#emotions_dlg.flower}
  • isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:12:03 följande:

Wow samma här!! Vattnet ska in i micron exakt 30 sek. Hon har faktiskt börjat uppskatta böcker och 2 nätter nu har hon somnat medan jag läser utan att dricka upp flaskan. Vid lillebrors nattning måste jag komma på något eftersom det är värsta tiden. Kanske erbjuda något kvälls snacks med ett glas saft och en film. Vi får se hur det går :)

Låter vettigt. Prova att ge en smörgås, Hallonsmoothie eller kanske lite yoghurt och havrefras? Jag skulle byta ut saften mot ett glas mellanmjölk ist så slipper hon sockerkick innan läggdags.

Lycka till!
  • isolande

Heja dig! Håll huvudet kallt om det drar igång ikväll. Det kommer inte vara för evigt :)

• isolande

TS, du verkar väldigt vettig och villig att ta råd. Kämpa på nu så ni får fason på jäntan ;) skönt att det gick så bra ikväll. Ge inte upp trots bakslag bara!

• isolande

Du gör helt rätt TS! Kämpa på, räkna med minst en veckas bakslag och utvärdera sedan :)

• isolande

TS, du är felriktat snäll och vek när du resonerar. Det finns ingen tvekan i att du gör rätt som tar bort flaskan. Det är 100 % rätt, det tidigare är 100 % galet! Du finns hos henne i detta, kanon! Kanske kan ni tillsammans titta ut en gose i affären som kan ersätta flaskan när hon ska sova? Om du nu tycker det känns bättre att hon har en sak plus dig som trygghet? Kämpa på! Det kommer att gå förr eller senare och du gör detta för din dotters skull :)

Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT