Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?

Som rubriken lyder - har det hänt att helt främmande karlar kommit fram till dig och erbjudit sig att hjälpa till med något praktiskt utan att du bett om det? Kanske visste du inte ens om att du såg hjälplös ut?

Jag har till exempel blivit stoppad av en man på gatan i London, som tyckte att jag såg vilsen ut. Han bodde i området och hjälpte mig peka ut närmaste vägen till stationen som jag faktiskt inte riktigt var säker på var den låg. Mycket trevligt och hjälpsamt, även om jag blev lite misstänksam först.

Hemma i Sverige kom en man och skulle nödvändigtvis hjälpa mig att surra fast virke på takräcket, något som jag inte alls hade några problem med. Jag försökte snälla påtala att jag klarade mig själv, men han gav sig inte. Han såg lite snopen ut när min man dök upp.

Vad har ni andra damer för berättelser om hjälpsamma herrar att dela med er av?

• Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?
  • Stårschan

Jag tycker ibland att det är ganska svårt att förhålla sig till. Å ena sidan tycker jag väldigt mycket om den chevalereska "hålla-upp-dörren-och-bära-dina-tunga-saker"-mentaliteten. Å andra sidan blir jag förbannad när jag tar emot gods och åkaren tycker att jag ska hämta "någon av killarna", för att han behöver hjälp med att lasta av något halvtungt och otympligt. Även om jag påpekar att jag är fullt frisk och dessutom ganska stark, så är det som om de inte kan se förbi kjolen och de halvhöga klackarna, utan bara utgår från att jag är hjälplös, och återigen ber mig hämta nån stark karl som kan hjälpa till med ett paketet.

Fast jag lever nog hellre med att någon vill hjälpa mig en gång för mycket än en gång för lite.  

• Stårschan
    nozpa skrev 2014-09-19 13:51:58 följande:
    Ja, bara luta dig tbx o låt dom spänna musklerna. :)
    Ska jag vara ärlig så utnyttjade jag det till max när vi flyttade och jag var höggravid. Nog hade väl jag också kunnat bära tunga flyttkartonger, men det var rätt nice att slippa.
Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?