• Stårschan

Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?

Som rubriken lyder - har det hänt att helt främmande karlar kommit fram till dig och erbjudit sig att hjälpa till med något praktiskt utan att du bett om det? Kanske visste du inte ens om att du såg hjälplös ut?

Jag har till exempel blivit stoppad av en man på gatan i London, som tyckte att jag såg vilsen ut. Han bodde i området och hjälpte mig peka ut närmaste vägen till stationen som jag faktiskt inte riktigt var säker på var den låg. Mycket trevligt och hjälpsamt, även om jag blev lite misstänksam först.

Hemma i Sverige kom en man och skulle nödvändigtvis hjälpa mig att surra fast virke på takräcket, något som jag inte alls hade några problem med. Jag försökte snälla påtala att jag klarade mig själv, men han gav sig inte. Han såg lite snopen ut när min man dök upp.

Vad har ni andra damer för berättelser om hjälpsamma herrar att dela med er av?

• Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?
  • Stårschan
    nozpa skrev 2014-09-19 13:51:58 följande:
    Ja, bara luta dig tbx o låt dom spänna musklerna. :)
    Ska jag vara ärlig så utnyttjade jag det till max när vi flyttade och jag var höggravid. Nog hade väl jag också kunnat bära tunga flyttkartonger, men det var rätt nice att slippa.
  • nozpa
    Stårschan skrev 2014-09-19 14:08:30 följande:
    Ska jag vara ärlig så utnyttjade jag det till max när vi flyttade och jag var höggravid. Nog hade väl jag också kunnat bära tunga flyttkartonger, men det var rätt nice att slippa.
    Det gjorde jag med. :) Är ingen lat person i övrigt, så ibland kan man gott bara låta dom "starkaste" ta över bärandet.
  • Mandel
    sina skrev 2014-09-19 13:19:02 följande:

Hela, jävla tiden. Står jag på tippen och ska lasta av dyker det upp en karl och ska hjälpa mig att lyfta (någon gång har det varit befogat och jag har varit tacksam - som när jag var ensam med en del stora möbler, som en soffa, en bokhylla och lite annat). Ska jag backa med släp någon annanstans än på min egen uppfart kommer det alltid en karl och ska vinka. När jag ska parkera husvagnen står karlarna mer eller mindre redo att ta över ratten. Jag har fått erbjudande om att hjälpa till att surra last på takräckena (och att få fast de förbannade takräckena), "goda råd" om vilken skruvdragare jag ska köpa, och mycket annat.

Det är klart att man är schyst och hjälper till där man kan, men varför tror så många män att deras hjälp och deras råd är helt ovärderliga och något jag/vi inte skulle klara oss utan?

När jag på ena campingen packade ihop allt inkl. förtältet och kopplade på och åkte i väg så stod gubbarna som var långliggare på rad i andra änden av raden och stirrade hela tiden.

Jag måste vara otroligt ful och se anskrämlig ut med tanke på att jag aldrig får hjälp med någonting.
    Fick inte ens hjälp när jag var höggravid och bad om det. 

Inte så konstigt att jag aldrig numera ber om hjälp i någon situation...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Themis

Beror väl lite på hur man är klädd också.

Som businessklädd kvinna tveksamt rotandes under huven så får man omedelbart assistans, men har jag målarkläderna på och dräller runt på virkesfirman eller bär sten så funkar det.

Så det har inte hänt många gånger men det känns pinsamt varje gång. Även om jag står och kliar mig i skallen över en manual så ville jag kanske byta den där framlampan själv... 

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • PennyLane

Ja många gånger faktiskt. Många gånger är det unga killar som hjälper mig, oftast i situationer där jag är själv med mina små barn. De lyfter på och av barnvagn på spårvagnen / öppnar dörrar / bär storasysters cykel ( haha! ) och överlag så är de hjälpsamma. Jag får också väldigt ofta hjälp av kvinnor, utan att be om det.

Jag tycker bara det är trevligt att få hjälp, oavsett om det är en man / kvinna eller ett barn ( som tex öppnar dörren för en när man kommer med två ungar, vagn och matkassar ). Jag själv hjälper också gärna andra. Både främmande människor och mina vänner och familj såklart :)

• BuoBä

Inte jätteofta, men det händer.

Jag fick erbjudande om hjälp med att bära min resväska i tunnelbanan i Paris en gång, som jag tackade ja till. Den var astung, så ingen chans att någon hade kunnat springa iväg med den, även om det hade varit en ohederlig person.

En annan gång var det en man som var enträgen och ville hjälpa mig med motorhuven, men jag schasade bort honom. Ville inte ha en okänd person nära min fullpackade bil. Visade sig sen att han jobbade på macken där jag stod vilket såklart gjorde det mer legitimt, men han hade inte uniform på så hur skulle jag kunna veta det.

Jag hade även en bekant en gång i tiden som tyckte det var extremt bortkastade pengar att lämna sin cykel på verkstad för att fixa punka. Så fort man knystade om det kom han sättande med verktygen. Fast det utnyttjade jag (och hela bekantskapskretsen) så det räknas kanske inte.

• BuoBä

Däremot har jag aldrig någonsin blivit bjuden på en drink. Så ful är jag.

• Loriyana

Minns en gång då jag tappat min cykelnyckel och två unga män erbjöd sig att leta efter den.

Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?