• Wolfclaw

Skatt på sålda valpar

Jag har försökt kolla upp vad som gäller om ens hund får valpar som man sedan säljer med vinst. Vår schäfertik ska snart få en kull och vi har spekulanter som står i kö. Hur ska man göra med den eventuella vinst man får på försäljningen? Tycker svaren är lite luddiga. Några pratar om en övre gräns för hobbyverksamhet på 30 000 kr, och allt under det är skattefritt men jag hittar inget konkret.

Lite ingångsvärden
    - Parningen skedde med vår egen hanhund, alltså har den inte kostat något
    - Vi har satt ett pris på 12 000 kr per valp, och det är spekulanterna beredda att betala.
    - Fram tills nu har vi inte sparat några kvitton eller så för valparna har inte kostat oss något ännu.
    - Detta är en engångsgrej eftersom vi sedan kommer sterilisera tiken av medicinska skäl (täta löpningar).

Räcker det med att fylla i deklaration för hobbyverksamhet och redovisa alla kostnader till Skatteverket och spara kvittona?

• Svar på tråden Skatt på sålda valpar
  • Majsan70

Vi föder upp katter. Vi sparar alla kvitton på alla utgifter vi har under året. Det är ju inte bara kattungarna som kostar utan även allt annat runt om. Det kostar att hålla föräldrarna med mat, vaccinationer, veterinärbesök och ja allt som hör till.

Sen räknas allt samman och ställs mot inkomsten från försäljningen av kattungarna.Än har vi aldrig gått plus. En gång kom vi upp i plus minus noll. 

• sportpappa
    Wolfclaw skrev 2014-09-19 14:22:11 följande:

Räcker det med att fylla i deklaration för hobbyverksamhet och redovisa alla kostnader till Skatteverket och spara kvittona?

Japp
  • Wolfclaw
    Majsan70 skrev 2014-09-19 14:26:47 följande:

Vi föder upp katter. Vi sparar alla kvitton på alla utgifter vi har under året. Det är ju inte bara kattungarna som kostar utan även allt annat runt om. Det kostar att hålla föräldrarna med mat, vaccinationer, veterinärbesök och ja allt som hör till.

Sen räknas allt samman och ställs mot inkomsten från försäljningen av kattungarna.Än har vi aldrig gått plus. En gång kom vi upp i plus minus noll. 

Ok. Om man ska vara jättenoga så kostar ju hundmaten lite mer direkt efter parningen eftersom tiken nu ska ha mat för flera. Men det är väl att vara lite för noga? Som jag ser det har valparna inte kostat oss något förrän nu när de börjat födas, för en halvtimme sen :)
  • Wolfclaw
    sportpappa skrev 2014-09-19 14:28:11 följande:
    Japp
    Ok, tack. Detta är som sagt inget vi kommer göra mer, utan detta blir en engångsvinst.
  • Majsan70
    Wolfclaw skrev 2014-09-19 15:12:49 följande:
    Ok. Om man ska vara jättenoga så kostar ju hundmaten lite mer direkt efter parningen eftersom tiken nu ska ha mat för flera. Men det är väl att vara lite för noga? Som jag ser det har valparna inte kostat oss något förrän nu när de börjat födas, för en halvtimme sen :)
    Fast alltså det kostar ju hela tiden. Jag räknar mat under hela året. Jag räknar alla veterinärbesök alla vaccinationer alla undersökningar på föräldradjuren osv osv. Försäkringar är ju inte gratis heller och jag gissar på att du har en avelsförsäkring med dolda fel på tiken så att dina köpare av valpar är skyddade?
    Jag gissar att tiken ätit annat foder under dräktigheten? Är du hemma och ledig från jobbet? Allt sånt går in under kostnader.
  • Houdini
    Majsan70 skrev 2014-09-19 19:25:00 följande:

Fast alltså det kostar ju hela tiden. Jag räknar mat under hela året. Jag räknar alla veterinärbesök alla vaccinationer alla undersökningar på föräldradjuren osv osv. Försäkringar är ju inte gratis heller och jag gissar på att du har en avelsförsäkring med dolda fel på tiken så att dina köpare av valpar är skyddade?

Jag gissar att tiken ätit annat foder under dräktigheten? Är du hemma och ledig från jobbet? Allt sånt går in under kostnader.

Jag måste bara fråga av ren nyfikenhet, varför ska köparnaeller för den delen jag betala för din hobby?

Jag vet att man får göra så, är själv hunduppfödare.

Men är i första hand hundägare och då har jag ju de flesta av dessa kostnader ändå.

Att snacka om att man inte går plus tror jag inte på.

När jag har haft valpkullar har jag bara räknat in vad som direkt berör den valpkullen. Hälsoundersökt hunden gör jag ju ändå för min och hundens skull så det tycker jag inte räknas. Meritering tja ett gränsfall men okej dom kostnaderna då.

Men mat vaccinationer försäkringar ingår i djurägandet.

Så när jag räknade ihop det på min förra valpkull (8 år sedan) gick jag med ren vinst om jag hade sålt alla valpar vid åtta veckor efter valp nr fyra. Hade åtta valpar i den kullen. Nu sparade jag en valp själv, en sålde jag inte förren han var året.

Så var ärliga med attt jo man går visst med vinst sen att man kan trixa för att få det att verka som man inte gör det är något hrlt annat.

Ts efter tre valpar är du över 30 000 och ska skatta på det men ju som sagt dra av lite utgifter också.

Kolla på SKK hemsida om det inte finns hjälp där.
  • sportpappa
    Houdini skrev 2014-09-21 11:45:54 följande:
    Jag måste bara fråga av ren nyfikenhet, varför ska köparnaeller för den delen jag betala för din hobby?

Köparna betalar marknadspris för hundarna vilket bör ligga i en hunduppfödares intresse istället för att priserna dumpas. Genom att ta upp alla kostnader så minskar skatten på vinsten från hobbyverksamheten.
  • Lilje

Men äter inte katten när den inte är dräktig också? Hur räknar du på hur mycket extra hon äter?

• sportpappa
    Ts efter tre valpar är du över 30 000 och ska skatta på det men ju som sagt dra av lite utgifter också.
    Skatt betalar man från första kronan vinst.
    Momsredovisning tillkommer vid en omsättning på över 30k.
  • Majsan70

Men är i första hand hundägare och då har jag ju de flesta av dessa kostnader ändå.

Att snacka om att man inte går plus tror jag inte på.

När jag har haft valpkullar har jag bara räknat in vad som direkt berör den valpkullen. Hälsoundersökt hunden gör jag ju ändå för min och hundens skull så det tycker jag inte räknas. Meritering tja ett gränsfall men okej dom kostnaderna då.

Men mat vaccinationer försäkringar ingår i djurägandet.

Så när jag räknade ihop det på min förra valpkull (8 år sedan) gick jag med ren vinst om jag hade sålt alla valpar vid åtta veckor efter valp nr fyra. Hade åtta valpar i den kullen. Nu sparade jag en valp själv, en sålde jag inte förren han var året.

Så var ärliga med attt jo man går visst med vinst sen att man kan trixa för att få det att verka som man inte gör det är något hrlt annat.

Kolla på SKK hemsida om det inte finns hjälp där.
    Marknadspris gäller för katterna precis som för hundarna. 
    Precis som för andra företagare räknas allt in som kostar under året. Det är ju inte jag som kommit på det utan vi följer de riktlinjer som finns. Skatteverket skulle ju inte godta mina påhitt direkt.

Med katter är det oftast mindre inkomster än med hundar och därför mer vanligt att man inte går med vinst. Jo klart om man har fabrik men det har inte jag.

Specifika provtagningar tex. kostar en del o görs varje år på föräldrakatterna och vissa provtagningar görs även på kattungarna. 
  • Phalaenopsis

Om du ska gå med vinst på en enda kull får du ligga i!
    På minuskontot står inköpspriset för de båda vuxna hundarna (att äga en hanhund är inte alls gratis), allt de ätit hittills i sitt liv och alla veterinärbesök de någonsin varit på (inklusive vaccinationer och tester).Ev. kostnader för valpkurser och hundvakter räknas också in.
    Till detta lägger man alla utgifter för själva valparna.
    Jag tvivlar på att ni kommer upp i några 30 000 om du räknar ihop alla utgifter som har lett till denna inkomst. De flesta hobbyuppfödare bryr sig inte om att deklarera inkomsten (förlustminskningen) - det blir ingen skatt ändå.

• Namnlös

Vid en omsättning (OBS! Omsättning, inte vinst) på över 30000 kronor under ett kalenderår är du skyldig att ta ut och redovisa moms från första kronan. Du har då såklart rätt att dra av momsen på allt du köpt in för "verksamheten", det vill säga din hunduppfödning. Säljer du en valp för 12000 kronor är 2400 kronor moms (9600 kr plus 25% moms). Dvs redan vid tre sålda valpar (kanske redan vid två valpar om du har utgifter över 6000 kronor) måste du redovisa moms från första kronan. Ta kontakt med Skatteverket, de är jättebra att ha att göra med när det gäller sådana här saker.

Spara alla kvitton! Du har rätt att spara underskott i fem år för att minska ev vinst kommande år. Uppstår underskott behöver du inte deklarera verksamheten, men du kan fortfarande bara skyldig att deklarera moms. Så deklarera vinst är en sak och moms en annan sak. Moms kan du bli tvungen att redovisa även om du gör en förlust.

Svar på tråden Skatt på sålda valpar