Lågt blodtryck 70/90 - vad innebär det?
Sitter nu och svettas och skakar. Allt snurrar. Sista månaden har varit värre än innan och idag sa BM att blodtrycket är 70/90. Vad innebär det, är det lite eller mkt lågt? Bör jag tänka på nåt särskilt??
Sitter nu och svettas och skakar. Allt snurrar. Sista månaden har varit värre än innan och idag sa BM att blodtrycket är 70/90. Vad innebär det, är det lite eller mkt lågt? Bör jag tänka på nåt särskilt??
både ja och nej, är du säker på att du hörde rätt att det är 70/90? dels så brukar undertrycket (70 i ditt fall) vara högre än undertrycket och är i ditt fall lågt. medans ditt undertryck (90) är på gränsen till för högt ( gränsen går vid 90 som gravid)
tog dom några prover? kollade efter protein i urinen?
70/90 är inte ett rimligt blodtryck... kanske 90/70? Det är lågt men om du själv inte märkt det innan så är det nog ingen fara ligger själv på 100/65 och mår bra!
Jag tyckte hon sa "90 är lågt, jag måste ta om för att va säker...."..... Så hon kanske sa 90/70??
Läste ditt inlägg och insåg att det kanske är lågt blodtryck som gör att jag också känner mig skakig. Brukar ligga på 100/60, men nu har jag inte rökt på några veckor och då brukar väl trycket sjunka? Nån som vet?
Du måste ha vänt på siffrorna. 90/70 måste det ha varit. Normalt bltr enl läroböckerna är 120/80. Övertrycket är alltså 120 och undertrycket 80. Är man lågtryckare som jag så är tex 110/70 eller 100/60 inte konstigt. Man kan lätt bli yr och lite trött men annars är lågt tryck ingen fara. Om det inte blir för lågt vill säga.
Om det är så att ditt tryck är 90/70 så är det ju ganska lågt så det är ju inte konstigt om du är yr. Å andra sidan så förknippar man ju svettning med högt bltr. Om trycket är så lågt som ditt så behöver du nog inte göra så mycket, men rådfråga på måndag tycker jag. Eller ring BB/specmödravård i helgen. Om det var undertrycket som var 90 så borde ssk tagit kompletterande prover som urinprov.
Jag tyckte hon sa "90 är lågt, jag måste ta om för att va säker...."..... Så hon kanske sa 90/70??
Som tidigare inlägg säger så var det nog 90/70 eftersom det just är över- och undertryck så är det inte logiskt att det skulle vara tvärt om. Och ja det är lågt, ligger däromkring själv och ibland kan man bli lite yr och konstig för att trycket inte klarar av att pumpa runt blodet med tillräcklig kraft.
Det du kan göra är att ta det lite lugnt och se till att dricka mer för att öka vätskevolymen i kroppen och var lite försiktig när du reser dig från liggande/sittande (sätt dig upp först och vänta en stund, stå en stund innan du börjar gå) så att trycket får lite tid på sig att kompensera. För att få upp trycket mer kan man ju ta till lite mer onyttiga tips som att salta (och sockra) mer...
Kollade hon Hb? Lågt blodvärde kan också göra en lite yr och konstig.
Vilka bra tips, stort tack!!!!
Hon kollade tyvärr inte hb denna gången.... har en ny bokad tid om 3 v, får påminna henne att kolla då! Är i v 20 så kanske borde äta mer järn med, vet ej....
Juste!! En fråga till: cyklar ju till jobbet och i vissa backar blir det ju att pulsen stiger rejält. Säkert över 150-160.... Är det farligt om man har lågt blodtryck??
Och på jobbet känner jag mig ofta svimfärdig om jag är trött eller det är mycket.... Ibland av ingen orsak heller..... Borde jag gå ner i arbetstid?? Man blir lite rädd ändå..... Hur lågt kan det sjunka innan det slutar slå liksom typ....?
Juste!! En fråga till: cyklar ju till jobbet och i vissa backar blir det ju att pulsen stiger rejält. Säkert över 150-160.... Är det farligt om man har lågt blodtryck??
Och på jobbet känner jag mig ofta svimfärdig om jag är trött eller det är mycket.... Ibland av ingen orsak heller..... Borde jag gå ner i arbetstid?? Man blir lite rädd ändå..... Hur lågt kan det sjunka innan det slutar slå liksom typ....?
Öka på intaget av vätska, det kan hjälpa upp blodtrycket lite.