• Anme123

Måla gamla möbler

Jag ska snart flytta och kommer få lite möbler av min mamma som jag vill måla om, självklart i vitt ;) 
    Jag har läst ganska mycket på nätet men känner mig ändå lite osäker. 

De möbler jag ska måla om är:
    Hörnskåp i furu (som min pappa gjort då han fanns i livet). Var så längesen jag såg denna möbel men tror den är oljad.
    Furubänk/skänk. Den är lackad, tror jag. Bifogar bild.
    Spegelbyrå med tillhörande stol och piedestal, målade. Bifogar bild. 
    Rast-byrå från ikea, 2-3st helt obehandlade. 

Mina funderingar är om jag kan använda samma färg till möblerna? 
    Vilken färg isåfall? Finns det någon prisvärd färg? Har kollat på beckers elegant aqua halvblank som jag läst mycket gott om men också många som inte rekommenderar den färgen.

Jag vill ha lite gammeldags stil på möblerna men vet inte än om jag vill slipa kanter och dyl så de ser nötta ut. 
    Jag vill inte att penseldragen ska synas eller iallafall inte mycket.. Läste om nån som först rollade och sedan drog efter med en pensel, fungerar det? 

Kan jag köpa en billigare häft/grundfärg på tex rusta och sedan köpa en dyrare lackfärg?

Och sista frågan...hur mycket färg tror ni uppskattningsvis det kommer gå åt? Som jag förstått det brukar man måla ett lager med grundfärgen och sedan två med lackfärgen. Tex  3L av elegant aqua lackfärg kostar ca 500kr, behöver jag köpa mer färg än det? Som nyexaminerad student har jag inte den bästa ekonomin och jag hoppas jag hamnar under 1000kr på färgköpet eller kan jag glömma det?
    Vill givetvis att resultatet ska bli så bra som möjligt så köper hellre "kvalité-färg" än att snåla och få ett halvdant resultat. 

Väldigt tacksam för svar! Känner mig helt lost i det här ämnet, har aldrig målat en möbel förut :)

• Svar på tråden Måla gamla möbler
  • Anna74a

Själv har jag alltid målat möbler med grundfärg alcro v-slip typ.

Den är lätt att späda med vatten så att man kan måla på det viset att penseldragen inte syns.

Färgen är relativt billig.

Ovanpå det har jag använt vax eller ljungans lasyrolja som jag har färgat svagt med pigment för att få en varm ton.

Överflödet torkas bort med en trasa.

Vill man ha en gammeldags fet yta, tar man lasyrolja först samt vax utanpå det när oljan har torkat.

• 2020

Jag hade använt chalk paint. Finns två olika sorter Annie sloan eller authentico paint. Lite dyrare men resultatet blir så mycket bättre. Du kan måla på alla ytor, grundfärg behövs inte! Ovanpå färgen lägger du en vax som gör att yran blir stark.

• Anna74a

Annars kan du blanda till det själv genom att ha gips i din färg.

Finns recept på nätet.

• Kejkej91
    2020 skrev 2014-09-21 08:09:12 följande:

Jag hade använt chalk paint. Finns två olika sorter Annie sloan eller authentico paint. Lite dyrare men resultatet blir så mycket bättre. Du kan måla på alla ytor, grundfärg behövs inte! Ovanpå färgen lägger du en vax som gör att yran blir stark.

är den där chalk painten bra? Är lite sugen på att måla om en trist ful malmbyrå från ikea som är brun/svart nu till vitt.. 

inte för att byrån är så dyr att köpa ny men den är tung att bära genom hela stockholm, haha
  • 2020

Jag tycker den är super bra, lätt att använda luktar inget och torkar snabbt. Vänta 30 min så kör man nästa lager. Titta på youtube finns en massa filmer. Nu gillar jag inte distress look utan allt målat i en färg men titta så ser du hur färgen fungerar. Finns också en massa bilder på Pinterest.

Svar på tråden Måla gamla möbler