septemberbarn 2014
septemberfjorton skrev 2015-06-23 12:50:11 följande:
Vi remitterades just pga att vi ger veganmat, och såväl läkare som andra dietister(författare osv) rekommenderar att man tar kontakt med dietist via BVC om man har ett veganbarn. Så det var så uppenbart att det var hennes egna åsikter om vegansk kost som gjort att hon varken bokat in oss, kontaktat oss, eller ens svarat i telefonen när vi försökt nå henne. Jag är övertygad om att vi fått tid om vi sagt att vi var blandkostare som ville ge hemlagad barnmat.
Angående dagboken vi fört, sade hon att vi kan lämna in den på medicinmottagningen, men att hon inte kan lova något.
Konstigt att de inte vill ge er tid hos dietist! Jag åt vegetariskt som gravid och fick träffa dietist (frågade efter det). Skulle det inte vara viktigt för barn när de kommer ut ur magen också?
I alla fall, så här tänker jag: barnmatsburkar från 6 och 8 månader har ofta ca 10% av proteinkällan, så då borde det kunna vara en guide för hur mycket av t ex linser eller sojaprodukt som behövs. Min bebis älskar sojabaserade produkter, men försöker variera lite eftersom soja kan vara en allergen (ger dock även fisk).
Fast vet du vad jag tror? En vegan som är intresserad av mat och näringslära har säkert minst lika bra koll på att barnen får i sig vad de behöver som en som äter "blandkost". Fast det är såklart skönt att få stöd av en dietist när det gäller något nytt och så värdefullt som ett litet barn. Dietisten borde veta bättre!