• MalinA87

BF Juni 2015

Hej,
    Jag är en 27 år gammal tjej som fick veta förra veckan att jag är gravid. Är i vecka 6 nu och har BF 1a juni.. Det är mitt första barn och det kom väldigt oväntat då jag gick på RMC för endometrios.. men efter att de spolat äggledarna verkar det ha gått vägen av sig själv - känns underbart!

Det är mitt första barn och nu är jag lite nervös för att inte få i mig tillräckligt med näring under de här första kritiska veckorna. Har köpt MittVal Kvinna som jag tar 1 tablett 1-2 ggr/dag och sedan är jag en sunt människa för övrigt. Rör på mig 3-4 ggr/veckan och äter ganska varierad kost.

Några råd från er som varit med förut? Något som är extra bra att äta nu i början?
    Är laktosintolerant men visst ska inte det spela någon roll?

Kram Malin

• MalinA87
    Diamant skrev 2014-09-30 13:52:53 följande:

Ta extra Folsyra också, just in case :) 

Jag är också laktosintolerant (och en massa annat, gluten osv.. Se inlägg högre upp..) men det spelar ingen roll för själva graviditeten, och just laktosfria produkter finns det ju MASSOR av så det blir inga problem för dig att hitta alternativ :) 

Så förutom MittVal Kvinna-tabletter så ska jag ta ytterligare extra folsyra? Annars innehåller ju 1 tablett 100% av RDI.
  • MalinA87

Ni får gärna skriva in mig också. Bf 1/6-15 27 år från Linköping

• MalinA87
    KnytetsMamma skrev 2014-09-30 20:46:30 följande:

Kul med fler Linköpingsbor, är det första barnet eller har du barn sen innan? Jag väntar mitt andra barn med BF 3 juni.

Jag väntar mitt första.. är lite nervös såklart :) Än så länge mår jag bra men är lite nervös för jag drack alkohol innan jag visste om att jag var gravid. Var på kräftskiva.. men folk säger ju att man inte ska oroa sig. Hur mår du?
  • MalinA87

Jag väntar mitt första barn kan jag tillägga :) Den 1/6-15..

• MalinA87

Ni får gärna lägga till på mig att det är första barnet. Bf 1/6 malin från Linköping

• MalinA87
    Limpan nr2 skrev 2014-10-06 12:35:48 följande:

En liten knasig fundering kanske men hur långt "gångna" var ni när strecken på graviditetstestet var lika starka? Jag är enligt uträkning i v.5(4+1) och teststrecket är kanske hälften så starkt som kontrollstrecket.

Undrar om det är "normalt". Det har iaf blivit lite starkare för varje dag som gått sen jag plussade :)

Jag tog ett graviditetstest och plussade.. sedan tog jag ett digitalt dagen efter bara för att dubbelkolla att det stämde. Efter det har jag inte tagit något mer och ser ingen anledning att kolla dag efter dag för att kolla om strecket blir starkare. Testen är ju dessutom ganska dyra..
  • MalinA87

För er som läser och hör att många mår ganska dåligt i den här perioden kan jag berätta att det inte är alla som mår så - jag mår jättebra. Mår inget illa alls - tack gode gud för det! Jag har ömma bröst och är enormt trött och kan kännande en molande värk som mensvärk lite då och då. Men inget annat.. Jag försöker njuta så mkt jag kan och försöker intala mig att alt kommer att gå bra. Och om det, mot förmodan, inte gör det så är det kanske "lika bra" då det förmodligen va något fel på barnet..

Dock har jag en hemsk förkylning med en jobbig hosta och tydligen får man inte ta hostmedicin.. så får stå ut och dricka varmt för att lindra så gott det går..

• MalinA87
    enannanmaria skrev 2014-10-07 11:44:17 följande:
    Det är såklart olika, jag mådde inte illa med mina två första barn.

Men, den här känslan av att man måste äta ofta är inget vidare. Kan inte koncentrera mig.

Jag tar fortfarande tacksamt emot tips på vad man kan småäta på för att dämpa illamåendet. Nu äter jag riskakor. Funkar tuggummi? Vill undvika Postafen om de gör att man blir tröttare.
    Hur funkar det med frukt? Funkar det att dricka mineralvatten?
  • MalinA87
    Enat skrev 2014-10-12 08:40:40 följande:

Hej damer! vi har förskt bli tre sedan november 2013-alltså snart ett år. I maj åkte jag in akut pga smärtor och de upptäckte då en chokladcysta. Efter lång lång väntan kom jag äntligen in på operation i slutet på augusti. De upptäckte då också att jag har Endometrios precis som jag misstänkt. De spolade mina äggledare också där det visade sig att den ena var mycket trång. Hur som helst fick vi nu börja försöka igen då det är störst chans att man lyckas inom 6 mån efter operation. Endometriosen försvårar annars då nya cystor kan komma. Vi påbörjade också fertilitetsutredning.

Den 28 sept hade jag Äl, en månad efter operationen. Då började jag kissa blod och fick urinvägsinfektion. Hopp, tänkte jag. Fick gå på antibiotika Men tog en som är ok för gravida då jag fortfarande hoppades.

Igår BIM -1 mitt på dagen frågade jag min sambo om jag skulle ta ett test (första månaden jag kunnat hålla mig så länge). Och vet ni. Jag plussade!!! Jag vågar knappt tro det och är livrädd för MF eller utomkveds.

Tack för att du orkat läsa - ser fram emot att lära känna er damer :)

Hej, först och främst - grattis till plusset! Jag har haft diagnosen endometrios i drygt 10 år och också opererats för det, för 10 år sedan. Kan meddela di att det inte finns någon ökad risk för missfall för att man har endometrios. När du väl har blivit gravid är det med samma förutsättningar som alla andra. Så försök att inte oroa dig - inte mer än vanligt iaf ;) Det som kan ta lite tid är som sagt att bli gravid efter behandling, för oss tog det 2 år.. men nu går jag in i v. 8 imorgon :)

Lycka till nu!! Stor kram
  • MalinA87

Jag har lagt till Linda E Svärd och Stina Sundstedt. Sara Rockmyr, du får lägga till mig för hittade ingen knapp för att lägga till dig som vän på din profil. Malin Andersson heter jag, har en röd bakgrund på min bild.

• MalinA87

Har lagt till Carolin Johansson också, hoppas att det var rätt Carolin =)

• MalinA87
    Seniorita skrev 2014-10-29 09:49:35 följande:

Vitaminer.. Har ni börjat med något extra sen ni vart gravida? Jag äter inget men antar att det är dax att börja med det.

Jag blev rekommenderad att direkt efter att jag plussat ta 2 tabletter per dag av Mitt Val Kvinna.. Och sedan följa Livsmedelsverkets rekommendationer om kosten som man enkelt hittar på deras hemsida.
  • MalinA87
    Nhv skrev 2014-12-02 22:47:35 följande:
    Förstår hur du menar. Men grejen är att de brukar finnas saker o göra inne på stationen som är lättare än att vara ute o köra, för då hade ja kanske klarat av att jobba heltid, men nu finns de inget jobb åt mig där inne så han säger att ja isfl får bli sjukskriven eftersom han inte har något annat att erbjuda. För ja har inte haft möjlighet o fråga om halvtid skulle funka, så ja mena mer att ja ska kolla o se om ja kan få till de på halvtid ist för sjukskriven på heltid. Så svårt o förklara. :P
    Du ska inte diskutera en eventuell sjukskrivning med din chef utan det ska du ju diskutera med din läkare - det är han/hon som sjukskriver dig! Precis som den förra tjejen skrev så är det chefens ansvar att lösa det om din läkare sjukskriver dig. Så boka en tid med din läkare för att se om du blir sjukskriven på heltid/halvtid eller annan procentsats.
  • MalinA87

Jag är idag i v.24 och mår väldigt bra. Har en aktiv bebis där inne som oftast inte vill ligga still när mamma vill sova =)

Jag har en fråga om någon av er känner igen er i detta scenario. Jag har en hjärtformad livmoder, vilket upptäcktes när vi i augusti-14 påbörjade en utredning för barnlöshet. Det visade sig att när äggledarna spolades hittade dem ett stopp där som dem fick bort och sedan kunde vi bli gravida själva och det tog sig på första försöket :)

Men man upptäckte som sagt även att jag har en hjärtformad livmoder och vi gjorde rul hos en läkare på US här. Han nämnde att det finns en risk att bebisen kan komma för tidigt då det fortare blir trångt i livmodern. Han sa att runt v 35 kan det vara så att den vill komma ut. Det är ingen fara för bebisen då man ändå är så pass långt gången och det behöver heller inte bli så men risken finns.

Är det någon mer än jag som har en hjärtformad livmoder som kanske har barn sedan innan? Har det/dem kommit för tidigt?

Till v.40 har jag ju 16 veckor kvar men till v 35 är det ju bara 11 och då kom allt plötsligt lite närmare..

Svar på tråden BF Juni 2015