• Nhv

BF Juni 2015

Hej alla! Hoppar gärna in här då ja fick ett plus idag :) Så är nu v5 (4+6). Bf 2 Juni. De tog på 4de försöket o är första barnet.

• Nhv
    skorstenen skrev 2014-10-05 14:12:48 följande:

Tja

Hur mår alla juni preggos idag?

Jag har molvärk som kommer o går. Försöker se det positivt. Det växer!! ????

Jag är i v6 nu (5+4) och mår sisådär. Illamående till o från, och har samma känsla som en extrem mensvärk. Ibland känns vissa stickningar rent förjävligt. Har haft ont konstant i 2 dygn nu. Väääldigt drygt! Hoppas de inte är nått dåligt när man har så ont :/ Har ialf inskrivning hos bm på fredag oxå.
  • Nhv

Ja va hos bm idag på första mötet, tog 1h. Fast vi pratade väldigt mycket. Så säg att du ska iväg så behöver ni kanske inte prata om allt "onödigt".

MakeitHappen skrev 2014-10-10 12:27:06 följande:

Hej! Bara en liten undran, ringde Mvc idag o skulle få en tid till info, såklart efter vi la på kom ja på vi har möte på jobbet samma dag samma tid!! Någon som vet hur lång tid info tar? De glömde jag fråga....

• Nhv

Ingen här som tänker försöka vänta med att berätta för familjen tills på julafton? Vi är lite inne på de. Om vi nu lyckas hålla de så länge såklart ;)

• Nhv
    lillafii skrev 2014-10-17 12:58:54 följande:

Idag fick jag äntligen tag i kvinnokliniken och kunde boka in en tid för vårt KUB. Är det fler som väljer att göra det?

I vårt län är det något som dom erbjuder alla, vet att vissa ställen gör de först till de över 35.

Ska bli mysigt att tjuvkika på pyret i magen då. Men känns så långt till 28/11 och speciellt eftersom jag inte direkt känner mig gravid alls. Är bara trött (men får sova dåligt på nätterna pga sonen) annars mår ja som vanligt.

Ja har valt o göra KUB. Ska dit 12/11 o kommer då vara i vecka 12. Tycker bara de känns långt bort, vill se om de är nå liv i magen nu helst!
  • Nhv

Blir tokig på all smärta o illamående! Mådde väldigt illa i början, typ v7-v12. Sen försvann de o kom tillbaka v14. (Är nu v15) orkar inte må illa längre.. Inte nog med de så har ja tydligen väldigt tidig foglossning enligt bm. Gör ont som f*n! Ska ringa henne idag o se vad hon har o säga, för min chef har inga andra arbetsuppgifter åt mig så isfl blir ja sjukskriven enligt honom. Och hur kul är de så här tidigt i graviditeten? Känns bara pinsamt när man säger de till folk.. :( Någon dom möjligtvis är i nån liknande situation?

• Nhv
    räkans skrev 2014-12-02 08:48:43 följande:

Jag är sjukskriven på halvtid, av lite olika anledningar, och hoppas få fortsätta vara det framöver under graviditeten också. För mig funkar det perfekt, jag hade inte velat vara hemma helt, men jag orkar inte jobba hela dagar. Kanske någon sån lösning skulle kunna funka för dig? Men det beror ju förstås på vad man har för jobb och arbetsuppgifter.

Jo ja har tänkt samma sak, att bara jobba halvtid. Men ja jobbar som budchaufför o de blir nog svårt o kunna jobba halvtid bara. Ska se om ja lyckas övertala chefen på något vis, vill verkligen inte gå hemma hela dagarna. Tråkigt o man blir fattig!
  • Nhv
    räkans skrev 2014-12-02 22:30:22 följande:

Det är inte ditt jobb att övertyga chefen. Om du har läkarintyg på att du inte kan jobba mer än halvtid, så är det chefens ansvar att lösa det. Spelar ingen roll vad hen säger, det ligger inte alls på dig, utan helt på hen. Har man medicinska orsaker att inte jobba mer än halvtid så är det ju så att man inte kan göra det.

Men håller med dig om att det verkar jobbigt att vara hemma på heltid, jag skulle verkligen inte vilja det heller. Skulle bli knäpp.

Förstår hur du menar. Men grejen är att de brukar finnas saker o göra inne på stationen som är lättare än att vara ute o köra, för då hade ja kanske klarat av att jobba heltid, men nu finns de inget jobb åt mig där inne så han säger att ja isfl får bli sjukskriven eftersom han inte har något annat att erbjuda. För ja har inte haft möjlighet o fråga om halvtid skulle funka, så ja mena mer att ja ska kolla o se om ja kan få till de på halvtid ist för sjukskriven på heltid. Så svårt o förklara. :P
  • Nhv
    MalinA87 skrev 2014-12-03 10:16:12 följande:

Du ska inte diskutera en eventuell sjukskrivning med din chef utan det ska du ju diskutera med din läkare - det är han/hon som sjukskriver dig! Precis som den förra tjejen skrev så är det chefens ansvar att lösa det om din läkare sjukskriver dig. Så boka en tid med din läkare för att se om du blir sjukskriven på heltid/halvtid eller annan procentsats.

Vad ja har hört så ska man prata med ens chef för att komma fram till vad det kan finnas för andra arbetsuppgifter som man klarar av om man inte klarar av ens egna uppgifter. Och om han/hon kan ge en något annat o göra så får man utgå efter de om hur mycket man klarar av att jobba. Som i min situation, ja kan inte jobba alls med de ja gör, men skulle antagligen lätt kunna göra något annat på heltid. Men eftersom de nu inte finns något annat o göra, så har ja inget val än att aningen jobba med de ja gör o ha ont, eller sjukskriva mig på heltid. Därför mena ja att ja kan prata med min chef o se om de finns något ja kan göra på halvtid åtminstone, än o vara sjukskriven på heltid. För om det hade funnits andra arbetsuppgifter så hade ja förmodligen inte behövt sjukskriva mig överhuvudtaget. Har ialf pratat med läkare o dom tyckte själva att de va en knepig situation. Verkar som ni inte förstår hur ja menar. Klart man måste prata med både läkare och ens chef.
  • Nhv
    avenell skrev 2014-12-03 15:00:33 följande:

Jag förstår vad du menar och tycker att du gör helt rätt i att prata med din chef. Vad jag förstår vill du helst jobba med det du klarar av och det är ju bara din chef som kan svara på om det är möjligt att omplacera dig så att du får arbetsuppgifter som du klarar av. Om det skulle vara så att din chef inte kan erbjuda dig andra arbetsuppgifter blir ju situationen den att en läkare måste sjukskriva dig på heltid om du inte kan utföra dina ordinarie arbetsuppgifter och det inte finns möjlighet att få andra uppgifter.

Jag har ansvar för drygt 30 anställda och i nuläget har vi en person som är deltidssjukskriven pga. foglossning. Vi har gett henne nya arbetsuppgifter som hon klarar av trots foglossningen. Hon säger själv att hon mår mycket bättre av att jobba halvtid än att vara helt sjukskriven.

Oftast är ett samarbete mellan den anställda, chef och läkare det bästa. Då hittar man oftast den bästa lösningen för alla inblandade.

Jag hoppas att din chef kan erbjuda dig alternativa arbetsuppgifter så att du slipper heltidssjukskrivning. Lycka till!

Äntligen, det är precis så ja menar! :) Tack, de hoppas ja med!
  • Nhv
    jennifergrand skrev 2014-12-04 12:17:37 följande:

Idag var vi på vårt andra privata UL. Allt såg fint ut och mini sparkade och rullade runt

Är i v 14+0 idag, fick bekräftat att vi väntar en flicka

Åh va roligt att få reda på könet så tidigt! Skulle också vilja veta nuu :)
  • Nhv

Ingen annan här som har mycket sammandragningar? Ja får de jättelätt. Kan max gå ut o gå ca 10min därefter måste ja vila varannan minut. Och städa osv är svårt. Börjar tröttna totalt pga alla jobbiga besvär! :(

• Nhv
    Wilbes skrev 2015-03-04 18:12:49 följande:

Jag har är, ordinerad vila snudd på sängvila

Lagom kul så där med två Barn hemma.

Nej va jobbigt att samtidigt ta hand om två barn! Känner att ja knappt kan ta hand om mig själv när de är som värst. Har tid hos bm imorn så får se vad hon säger. Sist sa hon att ja måste ta de lugnare, vilket ja har gjort o ändå har de blivit värre. Hoppas hon inte säger sängvila eller liknande. Skulle få damp!
Svar på tråden BF Juni 2015