Inlägg från: HannaFinland |Visa alla inlägg
  • HannaFinland

BF Juni 2015

Hej,

Läste igenom era kommentarer och bara måste komma med :) Har redan i 2 veckor haft en "instinkt-känsla" om att jag kunde vara gravid, idag kom det + på testet! :) Borde vara i v. 5, men direkt på måndag blir det att ringa till mvc o då vet jag mer! Bor tillsammans med min sambo i finland, men hoppas jag är välkommen med för det :)

• HannaFinland
    Iida01 skrev 2014-10-03 23:40:22 följande:

Jag känner av graviditeten så lite att jag nästan är rädd att det inte är något levande där inne :( hade varit så skönt att få en bekräftelse att det är de. 
    Har lite molvärk någon gång då och då nu. Lite halsbränna (men det har jag vanligtvis också) och är trött. 
    Men känns jobbigt att bara vänta och vänta på att se om det lever där inne eller inte. Är jag bara töntigt nojig?

Känner igen mig i vad du skriver.. Har heller inga andra symtom än brösten lite ömma, tidvis hugg/stick i mitten av nedre magen samt lite molvärk som kommer och går. Vill ju förstås vara glad över att må bra (åtminstone ännu) men tillika gör det mig orolig.. Undrar om man skulle säga andra vägen om man mådde illa :P
  • HannaFinland
    Kicki1310 skrev 2014-10-05 16:34:22 följande:

Någon mer som blivit mer virrig/tankspridd? ?

Känner mig inte med i matchen alls. Jobbar idag och satte ihop diskmaskinen helt fel så arbetskollegorna undra hur det stod till egentligen....????

Tankspridd är mitt andra namn känns det som :D händer ofta att ja tänker "o va skulle jag göra här då" :p
    Känner mig tidvis också lite yr/svindel.. är det någon annan som haft liknande? Kanske det är pga lågt blodtryck som jag vanligtvis också kan ha..
  • HannaFinland
    Edde skrev 2014-10-19 17:19:58 följande:

Hej! Jag hoppar in här.

Är 24, bor i södra Finland, med sambo och hund. Plussade lördag för en vecka sedan, BIM onsdag 8.10. Min sista mens började 11.9, så enligt mina beräkningar (och graviditetsappen) ska BF ligga där någonstans runt 18.6, och jag är därmed i sjätte graviditetsveckan nu (5+3).

Det är vårt första barn. Allt är mycket spännande. Har haft molvärk i nedre magen, lite som mensvärk. Några gånger lite skarpare smärta stundvis. Inga blödningar, dock, så jag hoppas på det bästa. Vagt illamående nu och då, men de har oftast försvunnit ganska snabbt igen. Jag hoppas att jag ska klara mig undan spyfest, som jag läst att vissa får de första veckorna, eftersom jag ogärna berättar på jobbet än. Har inte fast anställning och vill helst inte säga nåt innan jag vet hur fortsättningen efter årsskiftet blir.

Har mitt första rådgivningsbesök enligt finsk praxis om tre veckor, då jag är i vecka 8+4.

Roligt med en till från Finland, och dessutom från södra delen :)
  • HannaFinland

Hade min första träff på mvc igår, har haft väldigt lindriga symtom vilket gjort mig lite nervös.. men visst dök det upp ett lite pyre med tickande hjärta på skärmen! Hjärta Nu är det bara att hoppas att det fortsätter ticka på! Glad
    Vi gick igenom att symtomen hos gravida är väldigt olika och att man inte skall bli nojjig för att man inte har så kraftiga symtom utan njuta av det! :) Jobbar som sjuksköterska inom psykiatrin så får se hur länge man "vågar jobba" men stor mage :/ På tal om mat så känner jag knappt nån hunger mer, det är illamående som kommer typ med 2 h mellanrum och då vet jag att det är matdax..

• HannaFinland
    Edde skrev 2014-11-05 19:36:07 följande:
    Intressant! Vad jag förstått har de i allmänhet blivit strängare med influensavaccin för riskgrupper sedan svininfluensan började ingå i säsonginfluensan. Men ja, det varierar ju så otroligt mycket också sjukvårdsdistrikt, hälsostationer och enskild personal emellan. Få se vad det sägs på rådgivningen.
    Här var jag bor rekommendera dom på rådis att man skulle ta pga nedsatt immunförsvar under graviditeten, men de är så olika och alla får ju själv bestämma :) Tror ivf jag kommer ta den, jobbar inom vården också så om det kan ge ens lite skydd åt oss båda så varför inte..
Svar på tråden BF Juni 2015