• Olga89

BF Juni 2015

Ja vill också va me! :D

Hej hej! Jag bor i Tyskland men tänkte att det är ju ändå kul att kunna prata med några landskumpaner. Kul att jämföra hur det funkar i Sverige också. Detta blir mitt första barn och jag har redan fått ett bf av läkaren - 17 juni! :) allt känns så spännande, fast ändå lite läskigt! Jag har haft lite problem med blödningar och nu senast när jag gjorde vul såg läkaren en liten blodansamling i livmodern, men fostret såg ut att må bra, hjärtat slog som det skulle. Mina symtom hittills har varit extremt ömma bröst (börjar dock avta lite, tack å lov), mer och mer illamående, samt ett humör som skrämmer både mig och min sambo! Akne frodas också! Nästa vecka ska jag tillbaka på vul för att se om blödningen har lagt sig. Det jag gillar med Tyskland är att de alltid tar det säkra före det osäkra, dvs de utför vul och ul utan tjafs. 3 st screenings är standard här.

Ska bli kul att följas åt! :)

• Olga89
    Diamant skrev 2014-10-31 19:24:43 följande:
    Välkommen!

Skönt att de kollar ofta, jag blir lugnad av att veta att jag får göra vul lite då och då :)

Kubtest måste jag dock göra privat om jag vill ha gjort, hur är det i Tyskland med det?
    I Tyskland får du typ allt du ber om och lite därtill. Jag blev tom sjukskriven i 2 veckor pga en ynka blödning, ska tilläggas att fostret såg ut att växa bra samt att allt annat såg bra ut. Kan bli så att de sjukskriver mig helt och hållet, under hela graviditeten, hintade läkaren om senast, om det skulle visa sig att jag fortfarande blöder lite. Vad jag har förstått har Tyskland på senare tid gått igenom en slags hälsoreform där vården blivit allt mer privatiserad, och har du då en arbetsgivare som betalar din sjukförsäkring (helt annat system än i Sverige) då kan du skatta dig väldigt lycklig. Så ja, om jag nu blir sjukskriven i 7 månader och sedan betalar föräldrapenning i ett är därefter, så tackar jag inte nej!
  • Olga89
    Pyret 85 skrev 2014-10-31 17:25:37 följande:

Idag har jag inte mått illa en enda gång. Hur skönt som helst.

Din lyckost! Själv har man fått traggla sig igenom denna dag; hänga med svärmor och Gud vet vad vilka påfrestningar jag fått utstå! Allt detta under en spektakulär sprängande huvudvärk samt en härlig illamående klump i halsen heeeeela dagen...mmmmhh...
  • Olga89
    familjenG skrev 2014-11-01 13:48:31 följande:

Hej alla glada!
    26 år och bor i Dalarna.
    Jag är i v10 (9+0) och har inskrivningssamtal 13/11 som blir min vecka 11 (10+3).

Idag ringde jag 1177 för diverse anledningar. En utav frågorna var när vi kan få se/höra första levnadstecknet ifrån fostret sen, om allt går som det ska.
    Då svarade BM att man får inte se eller veta någonting förens i vecka 18.
    Bara kontroller på mamman tills dess, inget annat. 

Men va!?
    Ska jag alltså gå typ halva graviliteteten utan att få veta att allt är ok där inne?

När jag har läst runt bland era inlägg, verkar många ha fått göra UL tidigare. Hur har ni gjort? Och speciellt om ni kommer från Dalarna? Vet att det är olika i olika landsting. Är det nån som har något tips på vart man vänder sig, för att göra ett tidigare mot betalning i Dalarna? Eller är de enda sättet?

Tacksam för svar.
    Ha en skön lördag allaDrömmer

Tycker det är helt sjukt att man inte ska få besked förrän i vecka 18. Jag skulle nog dö av oro. Jag bor i Tyskland där man har rätt till minst 3 screenings men det brukar bli betydligt fler än så! Jag är nu i 8e veckan och har redan haft 2 vul och ska på mitt tredje nu på tisdag, och detta ens utan att tjata till sig det.

Detsamma, trevlig helg!
  • Olga89

Och här i Tyskland ser det ut såhär:

- Du får ett vul så fort du ringer till en gynekolog (majoriteten är privata mottagningar) och meddelar att du är gravid. Jag gjorde mitt vursta vul i vecka 5+6. Ytterligare ett i 6+6 och ska göra ett nu på tisdag, 7+6 pga lite blödningar. Jag bad inte ens om det, utan läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, det var liksom inte ens värt att försöka argumentera emot.

- Det andra UL gör du vid samma tidpunkt som i Sverige.

- Det tredje UL gör du vid vecka 29-32. Alltså ingår det 3 screenings under hela graviditeten, men det brukar ju som sagt bli ett par stycken utöver det. 

Vården är väldigt privatiserad här, för de med en bra sjukförsäkring är det himmelriket att vara gravid i Tyskland! Får se om jag blir ytterligare sjukskriven nu på tisdag, då jag har haft en hysterisk huvudvärk och haft illamående. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att man blir sjukskriven under hela graviditeten här, för vad som i Sverige skulle klassas som små petitess-krämpor.

Nåväl, har bf 17 juni och är så taggad! Kram på er! :)

• Olga89
    pinglon skrev 2014-11-02 12:55:59 följande:
    Jag har själv inte haft några problem under någon graviditet men jag vet att de även här är mycket "givmilda" med extra koll om man känner oro/har några problem. Sjukskrivningar är också väldigt vanligt här. Sedan finns det även mycket privata läkarmottagningar att söka sig till som kostar som ett vanligt läkarbesök + att det är ofta samma läkare som man annars går till ;) 

Förut var även det tredje ul senare i graviditeten obligatoriskt här men det har fallit bort som "måste". Men jag vet att det ändå ofta görs. 
    Jo visst kan man göra extra UL i Sverige, jag har bara fått en bild av att det ska mycket till för att man ska bli erbjuden ett VUL. Jag bad inte ens om det och var inte heller särskilt orolig, så jag kommer minst få göra 5 UL, vilket känns kul! :)
  • Olga89

Någon med erfarenhet med hematom i livmodern? Jag var hos läkaren idag och gjorde vul och blev nu efter 2 veckors sjukskrivning ytterligare sjukskriven i en vecka... Tydligen såg läkaren ett hematom, beläget under fostret. Fostret hade utvecklats som det skulle, men jag skulle gärna vilja veta hur ni har gjort med träning? Långsamma promenader räcker liksom inte för mig, läkaren har förbjudit mig att göra precis allt. Vad har ni som haft hematom för erfarenheter?

• Olga89

Jahapp, då har man varit sjukskriven i 3 veckor då *smått sinnessjuk*. Det jobbiga är att jag inte ens känner mig sjuk, men har fått stränga order av läkaren att ta det extremt lugnt pga hematom utanför livmodern. Så jag går mest här hemma och skrotar (finns inte en dammpartikel kvar) och tar lugna promenader. Men urk, så trist det är....

• Olga89
    pinglon skrev 2014-11-10 14:12:59 följande:

Jag har varit hemma 1 vecka från jobbet nu, är trött, yr och illamående i vågor. Spyr inte men ibland skulle det kännas skönt att kunna göra det. Äter jag större måltider slås min mage sönder totalt! Idag blev jag sjukskriven 1 vecka till, till den 18.11, samma dag som jag ska på inskrivning. 

Känns sjukt att vara hemma för sådana här "små saker" för mellan varven mår jag ju hur bra som helst. Har försökt jobba men det går liksom inte när de dåliga stunderna kommer. 

Jag förstår dig, har varit sjukskriven i 3 veckor nu tack vare hematom bredvid livmodern. Jag blir föga förvånad om jag inte blir ytterligare sjukskriven imorgon när jag ska tillbaka till läkaren. Sjukt störigt att inte få göra någonting, även fast man känner sig hyffsat ok.
  • Olga89
    Mla skrev 2014-11-11 12:14:21 följande:

Tack för all info! Men när får man göra ultraljud? kollar de inte så barnet lever loppan i magen?

Tycker att det är helt absurt att inte bekräfta graviditeten (mer än ett gravtest då) så pass sent! I Tyskland får man göra ett vul så fort man misstänker att man är gravid samt inskrivningssamtal i vecka 9-10. Därefter ytterligare 2 officiella ultraljud (men det brukar i praktiken bli fler). Jag har hittills gjort 3 vul och imorgon har jag inskrivningssamtal och är då i vecka 9+1. Ska bli spännande! :)
  • Olga89
    MiWe skrev 2014-11-12 11:49:36 följande:

Wohooo!!!! :D :D :D

Trisomi 21 - 1:2689

Tr. 18 - 1:6408

Tr. 13 - 1:12769

Vi behöver inte FVP ! !! :D

Bebis vaknade efter en lång stund, sträckte på sig och svalde och sprattlade och det var såååååååå häftigt! !!!! :'D

Jag ska fasen bli MAMMA!

phpJtEF4078137.jpg

11+6, BF 27 maj 2015.
    Grattis! :)

Jag var på inskrivning idag, och allt såg jättebra ut med mig å bebisen! Bor i Tyskland, därav tidig inskrivning och tidigt UL. Idag går jag in i vecka 10! :D
  • Olga89

Jag är helt galen i apelsiner och lax. Skulle heller inte tacka nej till skagenröra, men än så länge har jag inte hittat det här i Tyskland :( Saker som jag förut var väldigt svag för såsom curry kan jag knappt tänka på utan att vilja kräkas, håller med föregående; blir man hungrig är det klippt! Mår så fruktansvärt illa av att gå på tom mage!

• Olga89

Jajusste ja, något jag gått och funderat på är det här med havandeskapsförgiftning. Både min mamma och mormor hade det med sina första barn (när hon väntade mig) och jag har ju då en högre risk att få det. Är det någon här som har haft det tidigare och fått komplikationer pga det?

• Olga89
    lillafii skrev 2014-11-14 20:59:39 följande:

När vi fick sonen fick vi lite problem med ena katten som vi hade då. Första dagarna va katten jätte aggressiv, hoppade upp nära sonen och försökte bita/riva. De fick han dock vet att de ej va okej, efter nån vecka insåg vi att katten typ fick panik så fort sonen skrek eller grät.

De tog ganska så lång tid innan katten lärde sig att acceptera ljuden som kom från sonen. Men några månader senare va de bästa vänner. phpbaFRse24228.jpg

Haha Gud va sött! Ja jag är också en av de som hoppas att mina katter ska acceptera bebben!
  • Olga89

Jaha...då var man påväg till jobbet igen för första gången efter nästan 1 månads sjukskrivning. Känns extremt tungt. Ännu bättre blir det ju nu när jag har ont i precis hela kroppen, är trött som en zombie, och precis har dragit på mig en förkylning! Så, nu har jag fått gnälla lite!

• Olga89

Alltså nuuuu har jag så fruktansvärt ont i ryggen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det smög sig på runt lunchtid, nu är det helt olidligt. Har aldrig haft ryggproblem! Det är verkligen hela ryggen som är drabbad, även nacke! Var visserligen första dagen på jobbet efter en lång sjukskrivning, så jag är lite ovan att sitta framför en dator i 9 h. Men man blir ju orolig! Någon annan med ryggproblem?

• Olga89
    anabana skrev 2014-11-21 07:51:21 följande:

Hej alla! Är nu i v 11+3 och har plötsligt fått bruna "flytningar " igen, hade det även för några veckor sedan men jag har inte ont. Är det någon som har märkt av samma sak? Är så orolig för att det är ngt på gång... Jag läste någonstans att man kunde ha lite blödningar när man egentlig skulle haft mens, alltså typ v 8 och v 12... Ska på ul på söndag så då får jag väl veta....

När jag hade bruna flytningar/små blödningar rörde det sig om ett hematom brevid livmodern, men nu är det tack och lov borta! :) det var där i ca 1 månad.
  • Olga89
    carolinheiner skrev 2014-11-25 22:53:34 följande:
    Bli vän med mig så lägger ja till er! :) Carolin Johansson Halmstad har stöd musikhjälpen med på bilden ;)
    Hej!

Lade till dig pa FB! :) Annelie Blixt
  • Olga89
    vikarien skrev 2014-12-27 12:23:04 följande:
    Då är vi rätt nära varandra smile1.gif jag har BF 20/6.

Fick se hjärtat i vecka 12 men man oroar sig ändå!

Har också mage sen innan men den har verkligen ändrat form sista veckan!

Men jag har gått ner 5 kilo nästan så hela kroppen har ändrat sig lite.

Längtar verkligen tills man känner rörelser där inne smile1.gif
    Bara nyfiken, vad har du för gravidapp? Enligt mina är jag i v 15+3 och jag har bf 17/6. Ultraljuden har även de stämt bra.
Svar på tråden BF Juni 2015