• avenell

BF Juni 2015

Hej på er alla och grattis till era graviditeter!

Jag har varit här och läst sedan jag testade positivt för knappt 2 veckor sedan men har inte riktigt landat i graviditeten än och det känns fortfarande lite overkligt.

I juni förra året upptäcktes det i vecka 11 att jag hade komplett mola/druvbörd. Jag skrapades akut och efter det följde ett år av uppföljning och blodprov för att kontrollera att tumörerna inte växte tillbaka och att cancer uvecklades. Mina värden sjönk fint och 7 veckor efter skrapningen var mina hcg-värden normala men uppföljningen pågick ända till i juni i år.

Det har varit ett otroligt tufft år. Vi är så himla glada att jag är gravid igen men samtidigt väldigt oroliga över att något ska gå fel igen. Vi fick höra att oddsen för att få en mola första gången var 0,1% och att oddsen för att få ytterligare en mola är 1%. Jag vet att det är 99% chans att inte få det igen så jag försöker vara positiv.

Jag är så glad över att kunna var del av den här gruppen och jag hoppas att få vara med er genom hela resan fram till i juni!

Ps. Jag är ledsen om inlägget blev i längsta laget.

• avenell

Förresten...

Jag är 29 år, från Uppsala och det är första barnet.

Bf är 8 juni.

Om någon ids får ni gärna lägga till mig i bf-listan.

Jag befinner mig utomlands på en mobil så jag är rädd att den snygga listan förstörs om jag börjar peta i den.

• avenell

Är det någon som har haft rosa/bruna flytningar?

Igår morse hade jag ljusrosa flytningar, alltså inte rent blod utan svagt färgade flytningar. Det kom inget mer under dagen men på kvällen fick jag ljusbruna flytningar.

Idag har det inte kommit något mer men jag är orolig att detta är början till missfall och att jag kommer börja blöda snart. Jag har inte haft ont.

Finns det någon som har upplevt något liknande? Hur gick det?

• avenell
    hemligönskan skrev 2014-10-13 06:03:45 följande:

Nu har jag en lite konstig fråga.. åt vilket håll pekar er livmodertapp?? Alltså för 1 och en halv vecka sedan pekade den inåt I kroppen och va liksom högt uppe men idag när jag var på toa och kände efter så pekade den neråt mot öppningen och var jättelångt ner?:// kan et vara tecken på missfall eller rör den bara på sig olika genom graviditeten?

Jag känner på min tapp ibland och jag tycker att den flyttar sig hela tiden och att den även känns olika. Jag tror inte att man kan utläsa något från hur den känns, jag har förstått att den kan bete sig lite hur som helst under graviditeten.

Jag kollar tappen ibland för att jag är nyfiken men ska försöka sluta med det då jag tror att man kan irritera den nu när den är extra känslig.

Jag tycker inte att du ska oroa dig för hur din tapp känns och dess position!
  • avenell
    micra skrev 2014-10-13 11:29:16 följande:

Jag har fått både färgade flytningar och rött färskt blod under alla graviditeter. Någon gång har det kommit efter sex men de andra gångerna har det bara kommit av sig självt. Mina barn är friska och mår bra. :) Men jag vet, man blir ju orolig.. Men det är vanligt att det blir så utan att något är fel. Man har ju tex sköra slemhinnor när man är gravid så blodet kan ju lika gärna komma därifrån.

Tack snälla micra för ditt svar! Jag ska försöka att inte oroa mig för flytningarna. I min förra graviditet som var en komplett mola hade jag inga blödningar alls. Läkarna tyckte att det var jättemärkligt då det tydligen är väldigt vanligt vid mola. Nu blir jag nojig att det är en ny mola då jag har färgade flytningar.

Usch vad man oroar sig! Jag ska få göra vul på sjukhuset i vecka 8-10 så jag får försöka att stå ut tills dess. Är 6+0 idag.

Vilken vecka är du i?
  • avenell
    micra skrev 2014-10-13 12:49:53 följande:

Vad innebär en komplett mola? Jag försökte googla men blev inte så mycket klokare av det jag läste. Har du större risk att råka ut för det igen när du haft det en gång?

Skönt att ha ett vul planerat, då vet du ju att du kommer att få ett kvitto på att allt är bra ganska snart!

Enligt sista mensen är jag i v 6+3 men jag har lång menscykel så är ganska säker på att jag blir flyttad någon vecka vid ul.

En mola innebär att det bildas en massa tumörer i livmodern när ägget befruktas. Partiell mola är vanligast och där finns både ett foster och tumörer. I en komplett mola finns det bara tumörer. Alla symptom är som en graviditet och hcg-värden är oftast onormalt höga. Jag mådde fruktansvärt dåligt under vecka 6-11. Som tur var upptäcktes molan vid ett ultraljud i vecka 11, annars kan graviditeten fortsätta och magen växer av tumörerna.

Risken för mola första gången är 0,1%. Risken att få det ytterligare än gång är 1%. Jag har såklart oddsen på 99% på min sida så jag försöker att inte oroa mig!

När kommer du att göra ul?
  • avenell
    micra skrev 2014-10-13 13:42:33 följande:

Så i ditt fall fanns det inte något foster från första början eller förstår jag fel då? Hur länge sen var det? Mår du helt bra efter det idag (fysiskt menar jag) eller ger det några men?

Ja det var bra odds! :)

Jag vet inte när jag ska göra ul. Har inte bett om något extra och gör jag inte det så blir det ju rul i v 19 ungefär. Fick ett MA tidigare i år så om jag skulle märka att alla symptom försvinner kommer jag be om ett vul. Kanske att jag gör det ändå, har inte riktigt bestämt mig än.

Det stämmer att i mitt fall fanns det aldrig något foster, endast tumörer som växte. När molan upptäcktes kände jag mig verkligen lurad av kroppen som på alla sätt signalerade att jag var gravid med ett barn.

Det var i juni 2013 som molan upptäcktes. Jag mår bra fysiskt och psykiskt nu men det var ett tufft år.

När fick du MA? Kände du själv att något var fel?
  • avenell

Jag vet att det var någon som skrev tidigare om att de inte har så mycket symptom. Jag har nästan inga symptom heller!

Mina bröst (speciellt bröstvårtorna) är ömma och i ärlighetens namn är det mitt enda symptom. Jag är inte särskilt trött och jag mår inte illa. Jag hoppas att allt står rätt till trots avsaknaden av symptom. Det är min första normala graviditet så jag har inget att jämföra med.

Jag går in i vecka 7 idag (6+0)

• avenell

Vi har redan berättat för mina systrar och min mamma. Vi väntar nog till runt jul med att berätta för resten av våra familjer. Jag resonerar lite som flera andra här att om det går åt skogen så kommer de att få veta det ändå.

Jag hoppas hoppas att allt går vägen och att vi får berätta för alla runt jul! ?

• avenell

Jag har också lite svårt att verkligen tro på att det finns något levande som växer därinne. Min förra graviditet slutade inte lyckligt och min kropp lurade mig rejält. Jag tror att jag måste få se att det verkligen finns något där innan jag börjar tro på det.

Jag längtar så tills vul nästa vecka! Spännande men väldigt nervöst...

Svar på tråden BF Juni 2015