Inlägg från: Beatrissan |Visa alla inlägg
  • Beatrissan

BF Juni 2015

Jag hänger på här också, större grupp = mer aktivitet! det gillas :)

Är 29, bor strax utanför Göteborg, är gravid med nr2 o bf 13 juni.

Har haft en jätteseg början på graviditeten med kraftig förkylning (influensa) v 6-9,

V.6 började också illamående från hell, som jag till stor del sov bort.. V.9 va de dags för vinterkräksjuka hela familjen... Tjoho, man känner att man lever...

Anyway, illamåendet har börjat avta tack o lov, men har en annan obehagskänsla i magen, mest i magsäcken /längst upp, ett sug som övergår i hungerkänsla till uppblåsthet. Ibland när jag ätit känns magen stor som en ballong även om de inte syns utanpå och jag hittar ingen bekväm ställning,, känns mest som magen/maten ligger uppe i halsen..

Är det hormonerna som gör så? Eller har jag magkatarr? Någon mer som känner igen sig?

• Beatrissan
    Alvolina skrev 2014-11-30 21:01:40 följande:

Oj vilken hemsk otur, låter inte som en drömstart precis! Hoppas verkligen att ni får en lugn och skön december utan sjukdomar och illamående.

Tack, de hoppas jag med. Hoppas alla vi gravida kvinnor slipper massa extrakrångel, de e tufft som det e :)
    Liiten skrev 2014-11-30 21:28:57 följande:

Angående magen..jag får sånna känslor när jag får i mig gluten (är tydligen känslig mot sånt speciellt sen jag blev gravid av någon skumm anledning).. Kanske kan vara värt att testa att ändra din kost lite och se om det funkar bättre? :)

Tack för tipset, ska tänka på det. Innan graviditeten har jag inte ätit gluten, har levt lchf-liberalt, men med illamåendet så va de enda jag fick i mig rostat vitt bröd och nu unnar jag mig vidare sålänge jag inte mår väl. Önskar de gick över så man kan börja njuta.

Behöver bara gnälla av mig lite o höra om nån är i samma båt o har tips...
  • Beatrissan

Jag läste någonstans om en tjej som åt jättemkt isbergssallad när hon fick magkatarr och det försvann, de tror jag vad ja vill om ????

Har märkt att de blir värst efter jag ätit och då från lunchen, middan osv. Rapar mkt och lång tid efter mina måltider. Ringde mvc innan och fick bara rådet att gå till apoteket och be om tabletter mot magkatarr. Men ni säger Gaviscon, Novalucol och en Omip.. nånting, ska kolla efter detta.. hade magkatarr för några år sedan innan min 3 åring blev till och köpte pepcid duo som funkade jättebra mot halsbrännan o de sura, Men läste att man inte fick ta de.. känner igen känslan av magkatarren fy fasen, men ist för bränna i halsen, bränner de i magen o magmunnen...

Va tacksam jag är att ni svarar, underbart med hjälpsamma grav.kvinnor ????

• Beatrissan

Hilda jag har oxå haft så det drar och hugger när jag vänder mig i sängen eller reser mig upp, precis som många säger är de ligament och livmoder som töjer o stretchas..

Jäkligt obehagligt när det kommer, men går över snabbt.. iaf på mig.

kanien skrev 2014-12-02 07:55:52 följande:

Har tid på kvinnokliniken kl 9.20, ska lämna cellprov då jag hade cellförändringar för 1år sedan. Tycker det är obehagligt att göra det nu när jag är gravid (v.15 imorgon) men jag vet ju att det inte är farligt. Hade ju små blödningar i helgen så vi ska även passa på att ta ett snabbt ul för att kolla så allt är bra.

Kanien jag lämnade cellprov runt v 10 i min förra grav. Inga problem, oroa dig inte :)
  • Beatrissan

Blä har haft rostbrunt i flygningen vid enstaka tillfällen, men varit helt normalt efter också, imoese va det rostigt/slemmigt när jag torka mig och även i toaletten såg jag lite brunblandad slemmig flygning som runnit ur?

Blev lite nojjig, har inte ont eller så... Nån mer som haft det?

• Beatrissan
    Hilda07 skrev 2014-12-03 17:45:41 följande:

Har haft rosa/bruna flytningar vid två tillfällen hittills utan känd orsak...Har du gjort någon koll eller ul efteråt någon av gångerna?Vilken vecka är du i?

Det verkar ju ändå som att det är rätt vanligt att det är så här då fler i den här tråden verkar ha råkat ut för det.

Tycker överhuvudtaget att mina flytningar inte varit "normala" alls sen plusset. Inte vita utan mer åt det gula hållet eller helt gått över då i brun/rosa vid några tillfällen. Hittils har jag gjort tre ul och alla sett okej ut...

Du kanske skulle be att få ett ul och kika om du är orolig? Är säkert inget men för mig har det lugnat mig åtminstone :)

Nej ingen koll efter, gjorde vul V8 och då såg allt bra ut, nästa blir rul i januari. Minns inte om jag hade så förra graviditeten. Var på toa på frukostfikat på jobbet och då fanns ingen tillstymmelse på något brunt, allt va normalt.. Så nu känns allt lugnt igen..

Igårkväll kär jag vände mig i sängen fick jag ett sånt där ligamenthugg/sträckning som gjorde apont, tänker att de kanske va från det som de kom...

Kanske helt enkelt ska klassa oss som normala gravida. :)
  • Beatrissan

Grattis till bra resultat på kuB-testerna och va roligt att ni fått se era små nu innan Rul.

Ska på jobbintervju på måndag på samma slags jobb som jag har nu fast tillsvidare tjänst ist för det långvik. jag nu har.. tror inte jag är så intresserad, känns lite svalt , men när säger man att man är gravid? Tänker att jag gör det om jag blir erbjuden jobbet och tänker att jag ska spela in de samtalet så de inte får diskriminera mig, hehe...

Men nuvarande jobb när säger man?

• Beatrissan

Jag går oxå på levaxin sedan v 10 av samma anledning som dig, mitt tsh var inte så högt i sig, men för att vara gravid va det högt så jag tar den lägre dosen. Att jag fick det nu så tidigt beror på att jag själv va inne o bad om provtagning då jag behövde det i min förra graviditet, upptäcktes av en slump den gången och vet att det är viktigt för fostret att medicineras i tid.. mellan graviditeterna har jag inte behövt något levaxin. Att få det förr än inte alls är viktigast, många går säkert ovetandes så du behöver inte va orolig..

naiw skrev 2014-12-11 17:31:02 följande:

Nån mer än jag som har fått recept på Levaxin? (Medicin för understimulerad sköldkörtel). Är i vecka 15+3, fick receptet idag. Upptäcktes av en slump. Hade en del hjärtklappning så va inne för ett tag sedan och kollade EKG och tog blodprover. Hoppas det inte har skadat fostret att jag inte har ätit det de första veckorna, försöker va positiv :)

• Beatrissan

Har ett dilemma.. (nu igen.... :D)

Är i v.14 och har sedan sept ett vik som löper ett år framöver. Har inte berättat för chefen att jag är gravid utan tänkte ta det efter Rul i januari..

I måndags var jag på intervju för en liknande tjänst, men i annan stadsdelsförvaltning (jobbar kommunalt) och tillsvidareanställning. Idag blev jag erbjuden jobbet, men min nuvarande chef har semester denna veckan och jag behöver prata med honom redan på måndag Ang mitt nya jobberbjudande. Den nya chefen vet inte heller att jag är gravid, allt har gått så snabbt från intervju i måndags till erbjudande idag. När ska jag berätta för den nya?

Nu är jag osäker på om jag faktiskt ska tacka ja eller inte, trivs jättebra där jag är och slipper lära mig massa nytt, har planerat gå ner till 80% i feb och sen gå hem helt från mitten av maj. Men det nya erbjuder en trygghet när jag tänker komma tillbaks efter föräldrarledigheten, (om chefen inte tänker diskrimenera mig o dra tillbaks sitt erbjudande om anställning om jag berättar innan vi skriver papper) Hur hade ni tänkt? Gjort?

Hade dessutom tänkt va hemma länge denna ggn 2,5 år heltid o sen deltid i flera år framöver..

Svar på tråden BF Juni 2015