Inlägg från: Kattungen |Visa alla inlägg
  • Kattungen

BF Juni 2015

Hoppar in här! Plussade igår för första gången i mitt 37åriga liv!! Vad sjutton gör jag nu, det är så svårt att bara vänta!! Vågar jag tro att det är sant eller ska man ställa in sig på att det inte går vägen så man inte blir besviken??? Beräknad BF mitten av juni, känns overkligt men är superglad såklart!

• Kattungen
    dietcoke skrev 2014-10-12 09:42:32 följande:

Jag har inte några symptom alls. Kommer på mig själv tänka "en liten spya bara, pleeease." Fast man ska väl vara glad att man slipper egentligen...svårt att förstå att man är preggo dock...

Håller med dig! Något vore ju kul att känna...jag tappade matlusten några dagar innan jag plussade (i tisdags) men sedan typ i torsdags känns ingenting!! Det känns ju inte normalt även om jag läser överallt att vilka symtom som helst, likväl som inga symtom alls är fuuullt normalt ;)
  • Kattungen

Jag undrar om det är någon mer som tvivlar på att ni är gravida?? Får det liksom inte att kännas verkligt! Är i mitten av vecka 5 och känner absolut ingenting. Och alla ultraljud mm känns så långt bort. Ett ynka gravtest är enda beviset (utebliven mens är inget ovanligt för mig som sällan haft egen ägglossning). Jag blir tokig av att inte veta om det är normalt där inne, försöker att inte tänka på det så mycket men det går inte så bra ;) please bara nåt litet symtom tack!

• Kattungen

Haha nu förstår jag hur vissa av er andra har det! Har ju inte haft några som helst symtom hittills, inne i vecka 6 nu. Imorse skulle jag och min mamma (som inte vet något om graviditeten) ut på lång biltur och jag tog med varsitt fint fräscht äpple som matsäck. Så känner jag att äpplet luktar spya! Kan det vara sant? Och så ligger det där i bilen, och det lilla äpplet får hela bilen att stinka spya! Haha , jag kunde ju inte kasta ut äpplena genom fönstret! Och så när mamma skulle mumsa i sig äpplet....mmmm hon tyckte det var jättegott och tog god tid på sig...behöver jag tillägga att jag inte åt mitt äpple?! ;)

• Kattungen

Idag har jag sett ett litet pickande hjärta!!!!! Känns helt obeskrivligt och overkligt eftersom jag inte har några symtom än (idag 7+3) så var det fantastisk att få bevis att det faktiskt var något där inne!!

• Kattungen

Apropå olika sätt att berätta att man är gravid:

Berättade för mamma i fredagskväll när vi åt middag och hon ville att vi skulle dricka vin till och vi skulle tillbringa hela helgen tillsammans ensamma i vårt sommarhus:

Jag vill berätta något. Det är lite läskigt och jag kan behöva ditt stöd i frågan. Jag var hos doktorn i måndags och jag har fått en parasit i mig (hon ser lite förvånad/frågande ut). Men det är ingen större fara, det är en sådan som kommer ut av sig själv efter 9 månader. (Hon ser fortfarande ut som ett frågetecken. Jag sträcker fram mobilen med ett foto på ultraljudsbilden) hon säger: nääää jag vet inte vad det är, jag ser inte, jag vågar inte ens gissa! Det ser ju ut som en sån där ultraljudsbild vi fick när hästarna var med föl!

Jag bara log tillbaka.

Är det en bebis????

Jaaaa det är en bebis!!!!

Du sa ju att det var nåt läskigt!

Ja men det är ju läskigt!!! (Min första graviditet)

Nu har vi skrattat och pratat hela helgen

• Kattungen

Kan man göra VUL för ofta??

Jag gjorde ett vecka 7+3 och det såg fint ut. Jag har inga symtom alls och tror inte det är sant att det lever nåt därinne

Nästa helg kommer mina chefer få reda på att jag är gravid och då vill jag ju vara säker på att fostret lever (är då i vecka 10 hade velat vänta med att berätta men det går inte). Så nu har jag bokat ett till VUL nästa vecka 9+5 jag går privat så det gick bra att boka tid. Fånigt kanske men jag är ju såååå nyfiken!! Är det dumt???

• Kattungen
    MiWe skrev 2014-11-21 10:42:46 följande:

Jag gillar denna tråden och en par andra liknande, men känner mig lite "gammal". ;)

Därför startade jag en till tråd igår som heter "35+ första barnet, BF vår/sommar 2015". 

Inte skapat tråden för att för att konkurrera med denna eller andra bra trådar, utan som komplement. :) Inte petig med åldern egentligen, finns säkert yngre blivande mammor som gärna diskuterar med 35+ också, men ville ha en riktlinje. Dessutom ville jag inte vara låst till en månad. Nu är jag med i trådarna BF Maj, Första barnet BF maj, BF juni och nån till, för jag har ju BF i slutet av maj, men oftast går man ju över tiden... 

Skulle gärna skapa eller vara med i en FB-grupp för blivande mammor 35+ också. Finns det redan eller är det fler som är intresserade annars? Drömmer

Jag är 37 år, gravid för första gången och är gärna med!
  • Kattungen
    Lilindski skrev 2014-11-26 19:09:04 följande:

Vad har du för någon och är du nöjd? Såg att man kan få en basic för under 3000 kr men vet inte om dessa duger nåt till eller om man måste gå upp ännu en prisklass?

Ni som vill sy i mjuka fina stretchiga tyger till era små guldklimpar och funderar på vilken maskin nu ska välja; köp en overlock!!! Går snabbt att sy, superenkelt och blir mjuka, fina, stretchiga sömmar. Har man väl provat en overlock vill man inte ha nån annan
  • Kattungen

Förra veckan fick jag hemsk smärta i magens högra sida (så ont så jag kräktes flera gånger och jag har inte mått illa alls innan) och efter flera dagar på sjukhus där de inte kunde förklara vad det berodde på så blev jag opererad för att ta resa på orsaken. En äggstock var svart och död! De tog bort den och jag blev hemskickad med min oro över hur flera dagars smärta och stress, morfin, läkemedel, syrebrist i äggstocken och narkos kan på påverka min bebis i magen!! Idag krävde jag mig till ett återbesök. Det var en liten krabat som rörde sig och såg fullt normal ut och hade växt som den skulle denna vecka nu ville läkaren sätta in Trombyl ifall det var en propp som orsakat att äggstocken dog. Inga tydliga tecken på propp men bara för säkerhets skull. Känns lite läskigt, nån som har erfarenhet av Trombyl?

• Kattungen

Var på inskrivning idag och KUB i måndags. Fick remiss för aurorasamtal då jag har svårt att tänka mig vaginal förlossning och hela mitt liv tänkt mig kejsarsnitt. Har inte ens vågat skaffa barn förrän nu (är 37år). Någon som har erfarenhet av denna process, planerat kejsarsnitt mm?

• Kattungen
    Hilda07 skrev 2014-12-11 19:56:42 följande:
    Jag har erfarenhet av det då jag blev snittad med barn nr 1 pg a förlossningsrädsla och ska även denna gång få det. Jag kan ju pm:a dig om du vill veta lite mer? 
    Gör gärna det Hilda07 är väldigt nyfiken på allt runt detta! Var ser jag om PM kommit, är inte så van vid FL ?
  • Kattungen
    Isabella89 skrev 2014-12-16 12:47:16 följande:
    Vet inte om du fått svar än (håller på att går igenom alla sidor jag missat Glad ). Gjorde planerat ks med första barnet då hon låg fel. Fick snittiden ett tag i förväg, fick välja på två dagar, antingen tisdag eller torsdag. Valde då tisdagen så vi slapp vara på sjukhuset över helgen. Gick inte genom aurora-svängen så där kan jag inte hjälpa tyvärr. 
    Har bra erfarenheter från snittet och allt gick jättebra. Tog ett tag innan nervtrådarna hittade tillbaka så jag fick tillbaka känseln ordentligt men det är inga som helst problem nu, förvisso snart tre år sedan. Men var som innan redan efter lite drygt 6 månader. 
    Tack! Hur tyckte du att det funkade att ta hand om din bebis direkt efter snittet på BB och sedan typ första veckorna hemma? Jag menar med hänsyn till smärta efter snittet, jobbigt att resa sig kanske etc.
  • Kattungen
    Isabella89 skrev 2014-12-17 11:03:11 följande:
    Min man reste bort med jobbet när hon var två veckor men då kom min mamma hit ett tag på kvällarna så jag fick duscha i lugn och ro. Har skötbord som står på badkaret så hon hjälpte mig att lyfta ner det. Annars gick det väldigt bra tycker jag. Gick och handlade, med scanner så la ner en vara i taget. När jag packade ur hemma så tog jag en, max 2 varor i taget. Reste mig så som jag gjorde på slutet med foglossningen. Ur sängen så låg jag på sidan, tryckte mig upp och sen ner med benen. Inte direkt upp från ryggen, det gick inte då magmusklerna var svaga (berodde nog på graviditeten och inte snittet dock). Jag åt lite ibuprofen när vi kom hem men bara under några dagar och inte full dos. Min utmaning var att hitta byxor som satt skönt. Gravidbyxor var bra men de är hu låga där själva byxan är, före mudden och på mig hamnade den kanten precis på snittet. Hade som ett stort plåster och det dämpade lite. Men jag har ett pat träningsbyxor som är grymt sköna då de är höga och inga kanter. Håller på att sy ett par mjukisbyxor själv som är så nu
    Ja det är bra att kunna sy själv! Det är bara kul tycker jag

Menar du att de två första veckorna när din man var hemma, att det hade varit omöjligt att klara bebisen själv för dig? Är man så pass påverkad av operationen att det blir tufft att klara av stora delar av dagarna själv (men inte dygnet runt)?
  • Kattungen
    Whizzer skrev 2014-12-28 10:35:46 följande:

Nån mer än jag som sover som en kratta? Trött och somnar lätt, men sen ska det vaknas i tid och otid hela natten.. iallafall från 3-4.. inte pga kissnödighet längre utan bara svårt att sova..

v15

Precis som du sover jag sämre. Är trött och somnar bra men vaknar tidigt och har svårt att somna om även om jag är trött. Brukar ha lätt att somna om annars. (v15+4)
  • Kattungen

Tror faktiskt jag kände bebben inatt (v16+1)!! Efter nyårsfesten la jag mig raklång i sängen, det var alldeles tyst o stilla. Då kände jag nåt i magen, svårt att sätta ord på men det enda jag kan säga är fladder. Och just ordet fladder är ju något som många andra använder som beskrivning sen somnade jag

• Kattungen
    Pyssilullan skrev 2015-01-12 07:57:49 följande:
    Min dotter kommer också vara 7 ½ :) Hon fyllde nyss 7 kan man säga ( i okt)
    Så hon blir 7 år och 8 mån.
    Hon tycker det ska bli jättekul! Däremot är 10 åringen lite putt o inte alls lika intresserad, (känslig ålder?)

Jag har 2 bonusbarn, kille på 7 och tjej på 11. Och hon 11-åringen är inte alls glad över blivande syskon...så det kanske är som du säger känslig ålder? Tror att pappa inte kommer ha tid för henne längre osv. Vill inte ens ta i bebisen när den kommer säger hon. Jag tror dock att hon kommer tycka annorlunda sen, hon är gullig och omtänksam i vanliga fall (hoppas verkligen att hon ändrar sig!) 7-åriga pojken tar det mer coolt.
  • Kattungen

Nyss varit på mitt första RUL. (v18+några dar) De såg inte könet? Verkar som alla andra får veta vid RULet. Inte för jag vet om jag vill veta, men jag undrar om det är vanligt att dom inte ser?

Dessutom såg BM ingen magsäck på fostret...ska dit igen i övermorgon. Ytterligare nåt att va orolig över...

Svar på tråden BF Juni 2015