• effilant

BF Juni 2015

Gozzan skrev 2014-10-04 19:10:53 följande:

Är det någOn fler som upplever att symptomen försvinner helt plötsligt över några timmar och sen kommer tillbaka igen? Haft jätte onte i brösten i natt och idag är smärtan helt borta

Ja jag fick nyss panik när jag hoppade för en stund sen utan att få vrålont. Har haft så ömma bröst nu i några veckor att jag fått ont av nästan allt. Klämde på brösten för att försäkra mig om att de fortfarande gjorde ont.. knepigt när bröstontet är mitt enda symptom så jag klänger mig fast vid det.
  • effilant
    Isabella89 skrev 2014-10-05 22:45:10 följande:

Någon mer som fortfarande är svullen?

Köpte en gravidvänlig tunika idag då jag insåg att mina vanliga tajta tröjor är inget jag vill ha nu när jag är så svullen. Har några tunikor men inte tillräckligt. Känns inte värt att köpa gravid-plagg än men skadar inte att köpa sånt som funkar även som gravid :)

Ja jag är sjukt svullen vissa dagar men eftersom jag alltid har en liten kakmage är det ingen som kollar en extra gång på min mage :) ganska skönt kamouflage för tror ingen skulle tänka eller misstänka bebis. Sen får vi se hur länge det håller men tills dess springer jag runt i tighta klänningar osv. Byxor har jag övergett.
  • effilant

Det här med KUB. Hur tänker ni omkring det? Jag lutar åt att inte göra det för är inte i farozonen och är mycket nojiga lagd så tänker att det kanske stjälper mer än det hjälper att få sannolikhet på det.. Men vet inte. Kanske bättre att upptäcka eventuella allvarliga defekter tidigare än på RUL ändå. Som sagt, hur tänker ni?

• effilant
    avenell skrev 2014-10-16 10:04:34 följande:

Jag längtade efter illamåendet och det ångrar jag redan. Jag mår inte ens SÅ illa, mest småillamående. Har även ont i huvudet.

Vad knäpp man är egentligen som går och önskar sig symptom. Så fort de börjar visa sig så vill man att de försvinner!

Jag hade "bara" ömma bröst och det var nästan så att jag önskade mig lite lite liiiite illamående, bara som ett litet tecken. Och jo tack, det kom förra veckan. Inget jättehemskt illamående men tillräckligt för att jag ska hulka mig igenom hela morgonen. Minsta lilla lukt sätter igång kräkreflexerna. Det är hemskt.

Jag tycker så synd om alla er som mår så illa att ni kräks hela tiden. Jag har bara kräkts två gånger (när jag borstade tänderna, tydligen tål jag inte mintsmak nu).

Det här med mat sen? Det enda jag vill ha när jag mår illa är iskallt vatten. Kanske lite sur frukt. Inget annat. Men sen på kvällarna mår jag kalas och kan äta i princip allt. Märkligt det där.
  • effilant
    brallanmallan skrev 2014-10-20 12:46:07 följande:

Jag mår precis som vanligt, bara något ömma bröst fast det har typ avtagit. Men min BM sa idag är det är väldigt vanligt, skönt! :) Så jag har bestämt mig för att inte oroa mig och är nästan säker på att hoppa över KUB också, hur ska ni göra?

Vi skippar KUB dels för att det bara är en sannolikhetsberäkning och det kan vi liksom inte använda till något annat än att eventuellt gå och noja oss för något som kanske händer och kanske inte. Sedan hade vi haft väldigt svårt att ta ställning till vad som vi hade gjort om något odds var dåligt. Så vi skippar det och låter det bli som det blir. Vi hoppas såklart på en frisk bebis.
  • effilant
    thuram skrev 2014-10-21 16:43:42 följande:

Känns som att alla gör vul hit och dit i denna tråd, förstår alla dom som haft missfall i bagaget och så att ni får göra det :) Själv är jag sjukt avis på er, för enligt mitt landsting och deras regler gör dom inga tidiga ultraljud även fast jag ringt och försökt då jag blödit till och från i över 2 veckor.. Svaret jag fick var att avvakta, kul!

Självklart lever jag ändå på hoppet och intalar mig själv att jag väntar barn och inte missfall :) Men skulle ju vara lugnande att få veta att man verkligen har något där inne..

Men Gud så dumt! Var bor du? Jag fick göra VUL förra gången pga första grav och var svinnojjig. Det visade sig sen tyvärr va MA så nu när jag blev gravid igen behövde jag inte ens be om VUL, barnmorskan föreslog det själv. Och om du nu blöder borde du väl kunna åka till ett sjukhus eller nåt? Var bor du?
  • effilant
    semne skrev 2014-10-22 16:02:49 följande:

Jag känner igen mig :) äter lergigan mot illamåendet och förra gången jag var gravid så var jag inlagd flera ggr med drop! Jag försöker främst få i mig vätska under dagen, skorpor funkar, gurka, melon oxå. Sen på kvällen försöker jag äta något middagsaktigt och det tar mig en hel dag att luska ut vad jag är sugen på :/ men det funkar! Kämpa på ?

Visst är det knepigt att det där illamåendet ställer till det så? Jag kan verkligen bara äta det jag är sugen på just för stunden. Min sambo lagade nyss omelett med bacon (som jag brukar älska att äta) men nu gick det knappt ner. Trots att jag inte ens var speciellt illamående. Brukar bara vara lite illamående på morgonen/förmiddagen men känslig för lukter hela dagen. Speciellt sopor!! Klarar verkligen inte av soplukt nu. Eller fisklukt.
  • effilant
    Liiten skrev 2014-10-23 17:13:23 följande:

Åh vad underbart att höra.. Jag borde också vara i typ 6+1 och det ända jag får i mig utan att spy är citrusfrukt och chokladgodisar som typ polly.. :/ Borde jag bli oroligare än vad jag är?????

Nä. Jag pratade med min BM och hon sa det inte spelar så stor roll vad du får i dig om du är såpass illamående. Jag var nämligen orolig för det och klarade knappt få ner annat än frukt och hon sa jag inte skulle oroa mig, och bara äta det som funkar.
  • effilant
    hemligönskan skrev 2014-10-23 17:34:27 följande:

Jag börjar också få svårt att få i mig mat nu :( jättejobbigt. Men tror du att det då går bra att äta godis som typ glass då? Tänker att i och med att det stod sådär i appen kanske det kan påverka bebisen negativt i och med att den håller på och går igenom ett känsligt skede nu.

Alltså det är nog onödigt att trycka i dig snask bara men om det verkligen är det enda som funkar så får det väl vara så ett par veckor. BM sa att typ lite yoghurt, en macka, vad som helst var bra. Jag har försökt peta i mig lite proteiner (typ ett ägg) och nåt glas mjölk om dagen de värsta dagarna. Och så frukt. Du får prova vad som funkar för dig. Jag vill ha syrlighet och fräschhet.
    Liiten skrev 2014-10-23 17:39:33 följande:

Vad skönt! Tack för att du lindrat min oro lite iaf :)

:)
  • effilant
    Hearts76 skrev 2014-10-25 20:26:48 följande:

Så har jag haft det med alla tre barnen, det brukar lugna sig. Jag klarade inte av minsta lilla "tomhet" i magen, och det är ju därför många går upp i vikt för man måste småäta för att inte må illa. Jag fick äta banan och mariekex mitt i natten de första månaderna :D

Men oj, jag har haft det helt tvärt emot, inte velat äta något alls. Fått peta i mig någon frukt här och där. Nu verkar dock mitt illamående ha gett sig så jag är supernojjig. Inte lika känslig näsa och brösten ömmar inte lika mycket. Men ska på VUL på måndag så får se om vi klarade oss.
  • effilant

Usch jag har VUL om en timme och är så nervös att jag mår illa. Har haft svaga symptom eller knappt några alls senaste veckan och istället konstiga magsmärtor Tors-fre.. Så jag försöker ställa in mig på tråkigt besked men jag är så nervös ändå. Vill slippa ett MA till.

• effilant
    VioloLaviose skrev 2014-10-27 15:59:10 följande:

Hur gick det för dig som hade vul idag? <3

Menar du mig? Åh det gick bra, trots alla dåliga föraningar var det en liten livlig krabat därinne med ett supersnabbt litet hjärta. Både jag och sambon började gråta av lycka, all denna oro och så hade vi kvar vår lilla plutt <3
  • effilant

Någon mer som inget tålamod har just nu? Jag har suttit hela eftermiddagen med att sy upp gardiner och fick ett inföll att sy en matchande vimpel till. Jag har normalt inte speciellt bra tålamod men detta var utöver det normala... Det har tagit flera timmar bara för att jag fick ett vansinnesutbrott och skrek av ilska varje gång någonting hände (stack mig med nålen, tråden hoppade ur, underteåden tog slut tre gånger, trådspänningen var för hög etc etc etc) Till sist satt jag och grät och snyftade och sydde klart eländet. Herregud.

• effilant
    Alvolina skrev 2014-11-06 09:32:07 följande:

Är det så att symtomen kan gå ganska mycket upp och ner? Eller hur upplever ni det? Är det konstant. Vill så gärna inte oroa mig men det är lite svårt.

Det går jättemycket upp och ner tycker jag, så du ska nog inte oroa dig. Min BM igår tröstade mig dessutom med st nu ska moderkakan strax ta över försörjningen till bebis och då minskar hormonerna lite. Jag är i vecka 11 (10+2), vet inte vilken vecka du är i men mina symptom började komma och gå lite i vecka 7-8 typ.
Svar på tråden BF Juni 2015