Inlägg från: Lilindski |Visa alla inlägg
  • Lilindski

BF Juni 2015

Lilindski skrev 2014-11-26 16:49:30 följande:
    Vad kul! 

Jag tror (efter intensivt googlande) att lösningen för mig blir ett nest utan fyllning i botten men med en extra lös madrass att lägga i. 

Tänkte nog använda mig av detta grundmönster tillvaron.se/emma/babynest
    För det känns rejält med ordentlig höjd på kanterna. Men sen tänkte jag istället för vadd eller att försöka sy in en madrass (verkar så krångligt och jag är verkligen newbie på det här), köra på en avtagbar madrass enligt denna instruktion: littlemissfixit.blogg.se/2012/july/diy-babynest.html

Tyckte det kändes praktiskt med extra mellanskydd av plastad frotté. 

Nu ska jag bara hitta en ok och prisvärd symaskin (har vid ett fåtal tillfällen lånat min mammas men vi är inte vänner), skulle vilja ha en sån man använde i syslöjden i skolan; pålitlig, digital, enkel? 

Ser framemot mitt projekt och lyckönskar dig i dina! Håll mig gärna uppdaterad! Tur man har lite tid kvar, finns en risk att jag tagit mig vatten över huvudet här
    Alltså, mamma och jag har en fin kontakt, det är hennes symaskin och jag som inte leker så bra ihop! Blev lite konstigt uttryckt.
  • Lilindski

Vad har du för någon och är du nöjd? Såg att man kan få en basic för under 3000 kr men vet inte om dessa duger nåt till eller om man måste gå upp ännu en prisklass?

Isabella89 skrev 2014-11-26 17:11:04 följande:

Jag fick en symaskin nu i augusti i 25-årspresent och jag håller på och lär mig den. Har lyckats sy några plagg. Ska sy klart mina preggo-mjukisar som just nu är två ben :)

• Lilindski
    Kattungen skrev 2014-11-26 21:35:47 följande:
    Ni som vill sy i mjuka fina stretchiga tyger till era små guldklimpar och funderar på vilken maskin nu ska välja; köp en overlock!!! Går snabbt att sy, superenkelt och blir mjuka, fina, stretchiga sömmar. Har man väl provat en overlock vill man inte ha nån annan
    Tack för tipset! Ska kolla upp dessa!
  • Lilindski
    Alvolina skrev 2014-11-26 21:44:51 följande:
    Haha skulle precis skriva det samma. Skulle bara googla fram vilken overlock jag själv har. Sen jag köpte den har det blivit mycket roligare och lättare att sy. Har tyvärr inte varit så flitig det senaste året, det blir mest när sonen behöver en ny mössa nu. Är textilutbildad och har verkligen intresset men det är svårt att hitta tid och ork till större projekt.
    Så då är det dig man ska vända sig till för råd om det kör ihop sig halvvägs in i babynest-skapandet  

Ska bli kul att sätta igång, ska kolla symaskin i helgen för nu kliar det rejält i fingrarna!
  • Lilindski
    Alvolina skrev 2014-11-27 19:30:38 följande:
    Hahaha...nja ett babynest har jag faktiskt inte gett mig på tidigare. Jag köpte ett istället ^^ tror det är mer learn by doing och försöka hitta lätta mönster. Ha lite utrymme för att det kan bli fel, sprätta i så fall.
    Haha, tack för goda råd! Idag blir det till att titta efter symaskin, så att ialllafall steg 1 kan klaras av  
  • Lilindski
    Beatrissan skrev 2014-11-30 20:34:39 följande:

Jag hänger på här också, större grupp = mer aktivitet! det gillas :)

Är 29, bor strax utanför Göteborg, är gravid med nr2 o bf 13 juni.

Har haft en jätteseg början på graviditeten med kraftig förkylning (influensa) v 6-9,

V.6 började också illamående från hell, som jag till stor del sov bort.. V.9 va de dags för vinterkräksjuka hela familjen... Tjoho, man känner att man lever...

Anyway, illamåendet har börjat avta tack o lov, men har en annan obehagskänsla i magen, mest i magsäcken /längst upp, ett sug som övergår i hungerkänsla till uppblåsthet. Ibland när jag ätit känns magen stor som en ballong även om de inte syns utanpå och jag hittar ingen bekväm ställning,, känns mest som magen/maten ligger uppe i halsen..

Är det hormonerna som gör så? Eller har jag magkatarr? Någon mer som känner igen sig?

Välkommen!
    Det låter som det jag har haft (både före och under graviditet), nämligen magkatarr. "Snäll" mat och omeprazol har hjälpt mig tidigare, nu under graviditet har det räckt med snäll mat och såna där tuggtabletter, men kan verkligen rekommendera omeprazol (kolla bara först så att man kan ta dessa om som gravid, men det tror jag). Lycka till!
  • Lilindski
    FruGnu skrev 2014-12-01 12:36:35 följande:
    Jag var hos BM idag och pratade om magkatarr och hon sa att Omeprazol går bra. Även novalucol och gaviscon.
    Tack! Har än så länge klarat mig på Novalucol tuggisar, men känns som att det längre fram kommer behövas även Omeprazol, så vad bra att dessa funkar även som gravid!
  • Lilindski
    Hilda07 skrev 2014-12-02 10:36:49 följande:

Kub gick bra!! :) blev dock tillbakaflyttad två dagar 11+4 istället för 11+6. Konstigt för det har varit rätt datum på de andra ul jag gjort. Men det var ju inga stora förändringar :) Fick jättebra siffror jag som var så nervös! Har ju fyllt 35 år men fick ändå 1 :20 000 på alla tre trisomier. Känns skönt. Fina bilder fick vi med oss hem också som jag ska visa dottern i eftermiddag!

Ha en fin dag alla gravidos!

Gratis Hilda07! Vad kul, du som var så orolig! Jag har mitt imorgon, kl 08.00, hoppas på samma goda resultat. Just nu svårt att koncentrera mig på något annat (typ jobb), vill bara att dagen ska vara över .-)  Ha en bra dag du med!
  • Lilindski
    avenell skrev 2014-12-02 13:35:49 följande:

Imorse var jag på KUB-test. Jag var sjukt nervös innan, mest för att hjärtat hade slutat slå men självklart också över resultatet på testet.

Vi fick se en liten krabat som hade vuxit massor sedan sist. Från dryga 2 cm till knappa 7 cm. Hjärtat pickade på fint.

Vi fick låg risk och fina siffror på allt.

Nu känner vi oss lugna och så himla glada. Min sambo fick se den lilla krabaten för första gången och det kändes bra att vara där tillsammans.

Vi fick ingen sån där fin profilbild som jag har sett att många andra har fått. Vår lilla krabat låg upp och ner och ville inte alls posera. Läkaren fick mig att gymnastisera på britsen för att den lilla skulle vända på sig. Resultatet blev att den vände sig och lade sig på sidan och det blev ännu mer hopplöst att få en "fin" bild. Vi fick hur som helst med oss två bilder hem som vi ska sätta upp i köket :)

Avenell, vad glad jag blir för din skull!!! Har tänkt på dig och undrat om du också tog dig en liten "FL-paus" eller om något hade hänt, skönt att ha dig tillbaka!  

Imorgon är det äntligen min tur? hua, vad nervöst!
  • Lilindski
    vikarien skrev 2014-12-02 16:30:33 följande:

Nu är jag inskriven och klar!

Sa till BM att det känns så jobbigt att behöva vänta till vecka 19 när jag inte känner något.

Så hon fixade en tid imorgon bitti åt mig så jag ska få se pyret

Tyvärr är sambo iväg så jag får gå själv, men det får gå bra det med

Vad skönt! Då håller vi tummarna att allt ser bra ut! Vilken förstående BM, har hört skräckhistorier om folk med smärtsamma historier med upprepade MA/MF i bagaget som blivit nekade UL trots en förståelig och uttalad oro. 
  • Lilindski
    vikarien skrev 2014-12-02 18:05:08 följande:
    Tack! Nervöst är det ju..

Måste säga att hon är väldigt förstående!

Hon såg att det fanns en tid över imorgon och hon sa att UL blir bokat i så god tid annars så ingen behövde den tiden bättre än mig

Likadant med Glukosbelastningen, den slipper jag så länge mina vanliga prover är bra. Har jäkligt svårt för sånna grejer och pga mina problem med magen så tyckte hon att vi väntar.

Supergullig BM har jag fått, jag som var så rädd för att få en riktig surkärring :-P
    Så himla skönt med någon som verkligen förstår hur orolig och nervös man känner sig! Hoppas nu att det går bra för dig, håller tummarna!
  • Lilindski
    FaithHopeandLove skrev 2014-12-03 00:01:15 följande:

Hej!
    Har BF 12 Juni första barnet.Har funderat på att göra fostervattenprov, någon mer som funderar på det eller kanske gjort de?

Hej! Och grattis till första barnet! I mitt landsting får man inte genomföra fostervattenprov utan att först ha gjort ett KUB-test (kombinerat ultraljud och blodprov). Om KUB-testet visar att sannolikheten för Downs syndrom eller annan kromosomavvikelse är hög (hos oss gäller 1:300) så erbjuds man gå vidare med t.ex. ett fostervattenprov. Detta gör man då fostervattenprov tyvärr kan leda till missfall (tror siffran är runt 1% men det finns alltså en liten risk att man genom detta prov stöter bort ett friskt foster och på så vis orsakar ett missfall).  Men ta upp det med din BM, kanske gäller annat i ditt landsting! 
  • Lilindski

Har idag gjort KUB-testet och fått låg sannolikhet på alla tre kromosomavvikelser. Blev dessutom framflyttad en hel vecka, numera BF 7 juni! Så otroligt lättad, nu blir det till att berätta för sambons familj och även den innersta vänkresten, så glad!

Dock höll min sambo på att sätta hjärtat i halsgropen, jag var nämligen rätt så kissnödig men ville hålla mig då de alltid säger att det är lättare att få bra bilder om man är lite kissnödig. Men då säger BM, "ja det syns att du/det (svårt att höra vad hon sa här då hon mumlade) är dö??(paus) kissnödig!". Jag la inte alls märke till det (koncentrerade mig mest på att inte kissa på mig) men min man han bli riktigt supernervös under hennes lilla konstpaus Hon menade såklart inte att skrämmas utan hon kallpratade mest medan hon koncentrerade sig på vad hon såg på skärmen

Lycka till alla ni andra som har KUB-test i dagarna! 

• Lilindski
    vikarien skrev 2014-12-03 10:39:43 följande:

Nu är jag tillbaka hemma igen.

Fick en bra BM och en läkarstudent, han gjorde ultraljudet.

Han fick till en klockren bild direkt när han nuddade magen, såg direkt det lilla pyret och ett pickande hjärta Då kunde jag dra en lättnadens suck och sen bara njuta. Han höll på extra länge med eftersom han höll på att lära sig

Allting såg perfekt ut där inne

11+ 0 trodde dom istället för 11+3, och det stämmer helt med vad jag trodde från början från ÄL räknat.

Så nu ska jag njuta av att jag mår väldigt bra istället för att oroa mig!

Kram på er!

Grattis!!!!! En dag du säkert kommer att minnas länge Sköt om dig!
  • Lilindski
    Malinzzon skrev 2014-12-03 10:43:31 följande:

Här får man inte göra kub om man är under 35. Vill bara att tiden ska gå fort till den 12 januari då vi äntligen ska få se det lilla pyret.

Har dessutom lite blandade känslor för min bm då hon mest verkar besvärad när man ringer och är orolig. Hon har ett väldigt kallt bemötande och verkar inte förstå min oro då jag haft en väldigt "bra" gravidietet med väldigt milda/få symptom.

Finns det möjlighet att göra det på en privat klinik? Brukar finnas iallafall något privat alternativ i de flesta större städer.  Jag gjorde ett privat UL tidigt i graviditeten enbart för att jag behövde stilla min oro och min BM inte tyckte att jag hade fog för att få ett tidigt UL subventionerat genom landstinget. Och det kan jag iofs hålla med om - inga MF eller andra tråkigheter i bagaget, bara en väldigt nervös förstföderska med en tendens att oroa sig
  • Lilindski
    Lokattis skrev 2014-12-04 10:33:40 följande:
    KUB-testet är nu avklarat, allt såg finfint ut! Jag har varit rejält nervös innan, efter ett MA i v12 i våras, och vågade inte titta på UL-skärmen förrän BM sa att allt såg bra ut. Riktigt roligt att se hur den rörde sig, även om den mest låg och sov. Verkade lite lat! Svårt att förstå att det där ändå ska bli en bebis, och ännu svårare att förstå att den faktiskt lever inuti min mage! Nu börjar väl bearbetningsprocessen antar jag Nu vågar jag äntligen tro att det ska gå vägen.

Kram på er, och stort grattis kanien!
    Vilket litet pyre! Grattis Lokattis till de glada nyheterna! Förstår att det var extra nervöst med ett MA i bagaget. Jag menar om jag var livrädd, och då har allt hittills gått som på räls med barnaskapandet, så förstår jag att din stressnivå måste ha varit i höjden

Min var också lite lat, BM puttade och skakade på min mage och den lilla räkan spratt till men gled sen sakta ner till favoritställningen
  • Lilindski
    Beatrissan skrev 2014-12-05 16:21:07 följande:

Grattis till bra resultat på kuB-testerna och va roligt att ni fått se era små nu innan Rul.

Ska på jobbintervju på måndag på samma slags jobb som jag har nu fast tillsvidare tjänst ist för det långvik. jag nu har.. tror inte jag är så intresserad, känns lite svalt , men när säger man att man är gravid? Tänker att jag gör det om jag blir erbjuden jobbet och tänker att jag ska spela in de samtalet så de inte får diskriminera mig, hehe...

Men nuvarande jobb när säger man?

Svår fråga det där! Jag har hela tiden tänkt göra det efter RUL men nu får jag inte göra det förrän sent i vecka 20. Min  BM vill inte att man gör det innan 19 fullgångna veckor för att tydligare kunna granska fostrets hjärta.

På jobbet har vi interna planeringsdagar då vi ska åka iväg ett par dagar innan jag gör RUL. Jag har svårt att tro att jag kommer kunna dölja min mage i vecka 20, dessutom känns det ju rätt bra att flagga för att man kommer vara föräldraledig större delen av året under just årsplaneringen.. Så för mig lutar det nog att jag säger det då vilket blir ca 3 dagar innan RUL. Försökte verkligen få till ett RUL dagen innan planeringsdagarna men hon vägrade då det fanns risk att jag inte hunnit 19 fullgångna veckor då, suck. Kommer nog försöka lyssna på hjärtljuden innan för att försäkra mig om att allt går som det ska där inne!

När man berättar för jobbet beror väl lite på vilken relation man har med sin chef och vilket förtroende man känner för denne, samt vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man tex har ett fysiskt tungt jobb kanske man känner att man behöver berätta tidigare om man skulle drabbas av foglossning, illamående eller något annat som påverkar ens arbetsinsats. Inget är ju rätt eller fel, tror lagen säger att man måste berätta minst två månader innan BF vilket ju är långt fram, så lite hur man känner själv helt enkelt!

Hur tänker ni andra?
  • Lilindski
    avenell skrev 2014-12-07 21:59:11 följande:

Tänk att det redan är andra advent! I början av graviditeten tyckte jag att dagarna sniglade fram och det kändes som att jag inte kom någonstans.

Imorgon går jag in i vecka 15 och jag tycker att veckorna springer fram. Ibland måste jag gå in i appen för att kolla att det verkligen stämmer. Känns som att jag nyss var i vecka 9.

Tänk att om ett par veckor är det julafton och då har vi alla kommit ytterligare ett par veckor längre. Sen springer julen förbi, nyår kommer och innan vi vet ordet av är det dags för RUL och vi har kommit halvvägs. Det är ju helt galet.

Bring it on!

Imorse gick jag in i vecka 15, håller med, hur gick det till?! Precis i början av oktober när jag plussade, gick varje dag så otroligt långsamt, jag satt på kvällarna och googlade en massa om graviditet, tittade ut (och beställde!) babykläder på nätet, tittade i min gravidapp säkert 10 gånger per dag och det kändes som det aldrig skulle bli vecka 13. Och så är vi nu i vecka 15!! Helt otroligt. Räknade ut att på julafton har jag gått 45%, nästan halvtid! Ska bli så kul att få berätta på jobbet efter nyår och verkligen kunna gå all in med mammakläder/tajta-visa-bulan-klänningar och slippa mina tält som jag just nu döljer den växande magen i
Svar på tråden BF Juni 2015