-
Det beror lite på hur tidigt man gör ul. Jag gjorde ett i v11 sist och då var det inga problem att göra utanpå och inte heller denna gång. Men om det inte hade gått så hade vi gjort vul istället.brallanmallan skrev 2014-11-13 20:07:35 följande:Haha ja så beskrev min BM det, menar att många gör ju VUL verkar det som om det är tidigare än RUL.
-
Vi hade katt när vi väntade första barnet och min man fick rensa lådan. Man kan göra det om man har handskar osv. Men om en annan kan göra det är det helt klart att föredra.
Hon trampade ofta på min mage och på slutet så låg hon gärna tätt intill när jag låg på sidan i soffan. Minns en gång när hon fick en spark :) hon flög upp och det dröjde någon timme innan hon vågade komma tillbaka :) tyvärr fungerade inte katten med småbarn (rev min dotter på kinden oprovocerat strax under ögat och bet henne i armen när dottern var på sin lekfilt och katten ville vara där med) så hon bor växelvis hos två äldre systrar nu sen 1,5 år tillbaka. Vågar inte lita på den katten vilket är så synd för hon är superkelig :( men säkerheten går först -
thuram: för det mesta går det bra. Även när katten är lite speciell eller vad man ska säga ;) har vänner som haft katter som inte varit så bra med barn men det funkade bra när deras barn kom. Blev en del av flocken liksom.
Jag misstänkte att det kunde bli problem då katten är van att få all uppmärksamhet (fick från föregående ägare där hon var typ prinsessan i familjen...) och när bebisen kom fick hon inte det och blev sotis. När dottern började röra sig med så ville katten visa att det var den som bestämde. Men som sagt. För det mesta går det bra. -
Förra graviditeten slutade jag må illa i v18... Mår illa lite då och då fortfarande (är i v13). Kan hugga till om jag stressar så försöker att inte göra det. Hugger till även i vissa andra lägen som jag inte förstår varför, kan räcka med att resa mig upp ur soffan...
-
De brukar ha kurser om just fp och så. Kolla om de har det hos dig :)Mla skrev 2014-11-25 14:19:51 följande:
Först barnet och försöker fårstå och läsa lite på försäkringskassan?Jag fattar ingenting!
-
Är det första barnet?Edde skrev 2014-11-25 17:25:47 följande:
Alltså, jag stirrar på bilderna i bild-tråden och kan inte fatta att så många ser så gravida ut! Jag är i v 10+5 och kan fortfarande utan problem använda mina vanliga byxor och tajta kläder utan att någon kan märka någonting. Skönt å ena sidan, eftersom jag inte tänkt säga nåt på jobbet förrän efter årsskiftet, men man börjar ju undra när precis alla andra verkar så runda redan så tidigt.
Nå, jag har iaf laddat upp med bylsiga ylletröjor ifall magen skulle börja avslöja mig tidigare än jag tänkt. Å ena sidan längtar jag, å andra sidan fasar jag. Har redan nu dåligt samvete över att jag, som är moderskapsvikarie, själv ska vara ledig.
Förra gången syntes det inte att jag var gravid i mitten av december (bf 17/3, föddes 28/2) om jag tänkte efter när jag använde kläder. Kunde ha mina vanliga byxor till v17-18 ungefär.
Nu kan jag bara ha ett par vanliga byxor, och det är mina superstretchiga jeansleggings... Annars är det gravidbyxor som gäller. -
Edde: Visst är det så :) jag var aldrig enorm även på slutet och hur stor man blir beror på många faktorer. Då gick jag upp 10kg över min normalvikt (gick ner 5kg innan inskrivningen så 15kg från inskrivning till förlossning). Hade ganska starka magmuskler då, och det hjälper ju till att hålla in. Vissas livmoder lutar utåt så att säga och då syns det tidigare. Osv. Osv. :)
Nu har jag flera gånger fått frågan om det bara är en i magen då jag blev stor fort jämfört med förra gången :) -
Jag har också fått kli i fingrarna för att pyssla. Hojta till om du hittar en beskrivning :)Lilindski skrev 2014-11-26 15:51:18 följande:
Halloj allihopa!
Känner ett plötsligt behov av att pyssla, sett så fina babynests och lakan till spjälsäng och tänker att jag skulle vilja ge mig på ett sådant projekt, inte minst för att få exakt de färger och tyger som jag vill ha. Jag undrar nu om någon av er har stött på en ritning/beskrivning på babynest med urtagbar madrass/stoppning för att lättare och separat kunna tvätta den vid behov?
Många påstår att man kan tvätta de med insydd vadd men de jag känner som sytt sådana säger att de ändå ofta blir knöliga och osköna vid tvätt, dessutom blir svårare att torka. Vill därför inte chansa.
Så hojta till om ni sett någon bra beskrivning! Även tacksam för tips om hur man syr babypåslakan etc. Har aldrig sytt så pedagogiskt material är extra uppskattat
Någon annan av er som fått en plötslig pysselmani?
Jag ska sy en hel del till bebis i april då jag åker på syläger igen då, var på ett nu i oktober och sydde ett par byxor med mudd. Dottern fick likadana fast leggings. -
Jag fick en symaskin nu i augusti i 25-årspresent och jag håller på och lär mig den. Har lyckats sy några plagg. Ska sy klart mina preggo-mjukisar som just nu är två ben :)
-
Men man kan väl inte bara sy med overlock? Man behöver ju en vanlig med. Eller?
Jag fick en pfaff passport 2.0
Overlock blir det nog först när det blir mer sytt. Och när vi har mer plats. Får knappt plats i lägenheten nu :)