• micra

BF Juni 2015

Började fundera över det här nu när jag såg inlägget om test som ökar i styrka efter missfallet. Hur fungerar det efter att man har fått ett vanligt tidigt missfall (alltså där allt kommit igång av sig självt och man blöder ut allt utan hjälp)? Går man inte på något återbesök och gör grav.test och ev vul för att säkerställa att allt är borta? Eller "lämnas" man bara på egen hand att göra klart allt?

• micra
    VioloLaviose skrev 2014-10-14 10:53:09 följande:
    Vi bor på gångavstånd hahahaha. Åh, tycker sånt här är så löjligt egentligen, men vi var inte beredda på att det skulle ta sig så snabbt efte uttag av spiralen såjag var HELT inställd på att kunna parta loss på festen :(
    Kan du inte säga att du haft öronflammation eller något och äter penicillin som du inte får blanda med alkohol?
  • micra
    Elsa83 skrev 2014-10-14 14:33:51 följande:
    Oj vad jag känner igen mig i dig! Ja sa det till barnmorskan och mamma och de sa att det var helt naturligt. Man kan många gånger vara mer nedstämd än lycklig i början. (vilket inte skrivs i böcker eller visas på filmer ;))

Detta gäller även den första tiden när barnet kommer. Tydligen inte alls ovanligt. Synd de inte säger det till en. Det handlar alltså inte om att vilja eller inte vilja ha barnet, utan om hormonerna och insikten om hur stort detta är.

Tycker det är bra att vi pratar om detta, speciellt i dessa forum så man inte tror man är onormal.

Skulle det bli värre kan du ha råkat ut för graviditetsdepression. 10% hamnar i detta. (Pratas det inte heller om) och känner du att det blir värre så be om att få prata med en psykolog hos mvc.
    Jag håller med! Jättebra att det kommer på tal, för du kan inte hitta en tidning och knappt en bok där det inte finns ett rosa skimmer över allt. Den andra delen göms undan fastän det nog inte finns någon som lever varje minut i det där skimret. Jättekonstigt!! Vem är det man ska lura liksom? Och varför? Och så slutar det med att gravida eller nyblivna mammor sitter med ångest och dåligt samvete för att de känner som de gör trots att det är helt normalt! :(

När mitt första barn föddes hamnade jag inte i någon depression men jag var ändå inte sådär superduperlycklig och stolt som alla nyblivna föräldrar tydligen "ska" vara. Jag tyckte om honom men jag ÄLSKADE honom inte. Jag gjorde det jag skulle och tog hand om honom men fick jag ett tillfälle att lägga ifrån mig honom så tog jag det - varje gång. Det tog några veckor och sen älskade jag honom. Anknytningen tog helt enkelt en stund och jag har förstått efteråt att det inte alls är ovanligt. Önskar att jag vetat det då och inte behövt gå runt och undra vad det var för fel på mig som inte var kapabel att älska mitt eget barn. Andra barnet var kärlek vid första ögonkastet men jag är övertygad om att det inte hade något med just det barnet i sig att göra, utan mer att jag gjort det en gång tidigare och var dels tryggare i situationen och dels medveten om hur stark kärlek jag faktiskt kunde känna för mina barn.
  • micra
    TinkyWinky skrev 2014-10-15 07:12:08 följande:
    du får ta de flesta nässpray, du får även ta ipren, alvedon o panodil o en även de "enkla" febernedsättande tabletter, det står på förpackningarna. :)
    ? Kewin 9/7-09 ? Theo 9/1-13 ? Bebis BF, 14 Juni 2015 ?
    Men nej, man ska INTE ta Ipren som gravid utan läkares ordination! Det finns risk för fosterskador.
  • micra
    avenell skrev 2014-10-15 08:53:14 följande:

Är det någon som är förstoppad?

Jag brukar ha problem med trög mage och nu har det blivit ännu värre.

Är det någon som vet om det är ok att ta 1 msk hela linfrön? Jag har googlat men får så olika svar överallt. Jag vet att man inte ska äta krossade linfrön men jag hoppas att hela är ok. Det brukar hjälpa min mage att hålla igång.

Jag är inte det längre men har varit i ett par veckor. På min linfrö-förpackning står det "rekommenderat dagsintag högst 2 matskedar". Antar då att det menas oavsett om de är krossade eller hela.
  • micra
    Paulas mamma skrev 2014-10-15 09:07:41 följande:

Jäkla autokorrekt kokosolja ska det stå inte kokosbollar även om det hade vart godare ;)

Synd! Kokosbollar är gott! :)
  • micra
    VioloLaviose skrev 2014-10-15 09:29:39 följande:

Jag hittade Alvedon i väskan! Vet inte vad jag har för nässpray hmm.. Tror det är otrivin givetvis :(

Otrivin kan du använda. Tror dock att det står på mentolvarianten att den inte ska användas för den är inte tillräckligt testad. Jag använder Otrivin utan konserveringsmedel hela tiden (ja, jag är beroende).
  • micra

Jag tar tillbaka det där med Otrivin. Läste precis bipacksedeln, där står "som en försiktighetsåtgärd skall Otrivin inte användas av ammande eller gravida kvinnor annat än efter förskrivning från läkare". Antingen har de ändrat den informationen eller så har jag inte läst ordentligt sedan jag gick över till "utan konserveringsmedel". Jag är helt hundra på att jag kollat upp detta tidigare och att det då var okej! Blir till att byta för min del...

• micra
    Malinzzon skrev 2014-10-15 11:40:46 följande:

Ni få gärna lägga in mig på listan igen. BF 5 juni, första barnet, 25 år, Skåne. Hade misstänksamma anhöriga som snokat på FL, därför ville jag ta bort mig tidigare :)

Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
    Nämen, hur fick du reda på det?!
  • micra
    avenell skrev 2014-10-15 12:58:22 följande:
    Är det sant? Ooops. Jag har använt Otrivin utan konserveringsmedel de senaste veckan (typ en spraydusch per dag) utan att ha haft en tanke på att det skulle kunna vara skadligt.

Nu ska jag såklart byta sort men jag tänker inte oroa mig för att Otrivinen skulle ha gjort någon skada... för det kan det väl ändå inte ha gjort!?
    Jag tycker du gör klokt i att inte oroa dig. Med den texten, "som en försiktighetsåtgärd", skulle jag gissa på att något har hänt någon/några gånger för någon som använt nässprayen men där de egentligen inte vet orsaken. Jag har tagit typ 6 duschar i vardera näsborre VARJE dag sen jag blev gravid och tänker inte heller oroa mig. Byta sort såklart, men inte oroa mig. Jag har använt den lika mycket när jag väntade de andra barnen också.
Svar på tråden BF Juni 2015