• avenell

BF Juni 2015

Milie skrev 2014-11-01 14:17:16 följande:

Det är svårt att få någon riktig rätsida på det trots att jag nu suttit och läst en timme om prenatal utveckling, heh. Men jag tror att infästningen kan vara som en slags checkpoint. Sker den senare så kommer celldelningen/utvecklingen förskjutas något. Det är inget jag hittar svart på vitt, men det är min gissning.

Men alltså oavsett det så tror jag inte du har något att oroa dig för. Det är ju som sagt sjukt svårt att mäta i början. Det är mycket mellan (buken, livmodern) i förhållande till hur minilitet embryot är och så lite kan göra så stor skillnad när man ska försöka översätta det till gångna veckor. Synd att det ska vara så lätt att oroa sig bara.

Tur att Google finns i alla fall så att man kan passa på att lära sig lite medan man oroar sig :)

Igår var jag övertygad om att fostret mätte för litet och att det har avstannat i utvecklingen.

Idag känns det som att det är självklart att de har svårt att mäta och det är säkert ingen fara med fostret.

Sjukt vad man oroar sig och för mig går det verkligen som i en berg-och-dal-bana.
  • avenell
    ÄlskarMina skrev 2014-11-01 14:01:33 följande:

Ja, jag är flyttad rejält dessutom.. Enligt SM är jagvp 9+3 idag men 7+3 enligt vul. Går enligt ul nu när jag faktiskt sett den och hur liten den är. Blev dock svårt nu när min bm och jag skulle planera för kub som måste ske inom ett intervall.. Vi tog tillsist efter ul istället för SM.

Ska dock ringa en privat gynekolog som kan kolla till den lille däremellan. Är ju lite orolig ändå att den var liten pga att den inte utvecklats normalt.. Tänkte ringa på måndag och få tid i v9+nåt. Har gått dit förra grav.och det gick bra. Kostade som ett läkarbesök bara..

Iaf är tid för Kub den 3/12. Spännande dag då..

Vad sa din bm om att du flyttades 2 veckor? De läkare som jag har träffat verkar inte ett dugg bekymrade över att man blir flyttad bakåt. De verkar mest intresserade av att hjärtat slår och att det ser ut som det ska, storleken verkar de knappt bry sig om.

Jag antar att det är vanligt att man inte vet när man har haft ägglossning och då är det klart att det lätt blir fel när man räknar från sista mens.

Jag skulle också vilja göra ett ultraljud typ nästa vecka för att se att allt ser bra ut men jag känner mig lite dum eftersom jag gjorde ett VUL för två veckor sedan och ett för en vecka sedan. Känns som att jag borde sluta oroa mig istället och släppa kontrollbehovet för en stund.

Jag ska försöka hålla ut tills KUB...
  • avenell
    vikarien skrev 2014-11-03 09:51:10 följande:

Fy vad jag lider med er som mår illa! <3

Jag känner ingenting egentligen. Ömma bröst fortfarande och trötthet, men annars ingenting!

Man blir nästan orolig!

Mår alla verkligen illa? När började det för er?

Jag slipper ju klart gärna iofs Är i 6+5 idag.

Jag började få diffust illamående i mitten av vecka 8. Innan det hade jag ingenting. Jag oroade mig också och nästan längtade efter illamående men det ångrade jag snabbt.

Jag är småillamående hela dagen men värst är det på tidiga eftermiddagen. Jag har inte kräkts än så jag ska väl egentligen inte klaga så mycket men det är sjukt jobbigt att vara småillamående hela tiden.
  • avenell
    Fridacorrina skrev 2014-11-03 11:08:17 följande:

Tänk på oss som inte får göra ett ultraljud förens vecka 18 hur mycket man än vill. Och dy har gjort två på två veckor.

Jag vill gärna göra ett men min barnmorska ska något väldigt bra till mig.

Sluta oroa dig och tänk positivt gör du det kommer allt gå så bra.

Fast illamående och kräk och värk så glöm inte att tänka på varför ni gör det.

Vi ska ha ett barn, är det inte fantastiskt!!!

Anledningen till att jag har gjort tidigt VUL är för att min förra graviditet slutade med en komplett mola. När man har haft en mola är risken större för att man får en mola igen.

Den här gången har de uteslutit komplett mola eftersom det finns ett foster, men de bevakar fortfarande för partiell mola.

I värsta fall kan mola utvecklas till cancer och det är minst 1 års uppföljning med provtagning när man har haft en mola. Man får även graviditetsförbud i minst 6 månader med ofta 1 år.

Tiden efter min mola var ett rent helvete så jag tycker nog att det är ganska normalt att jag ät orolig, även om jag såklart är väldigt glad åt att vara gravid.

Jag får göra fler ultraljud om jag vill, men som sagt tror jag inte att det är någon idé att göra det så snart som nästa vecka. Därför ska jag försöka slappna av och hålla ut till KUB.

Jag förstår att det är jobbigt att vänta med ultraljud till vecka 18 men jag skulle hellre vara i din sits än min.

Lycka till med din graviditet!
  • avenell
    Seniorita skrev 2014-11-03 12:30:15 följande:

Ringde först gynakuten dom tyckte jag skulle ringa bm, ringde bm och hon tyckte jag skulle ringa gyn! Gaaaah, och nu har såklart inte gyn någon telefontid. Går bra så länge jag ligger stilla och febern jag sjunkit till strax under 38.

Älskar detta län!!

Har du möjlighet att åka till gynakuten? Kraftig värk och feber låter ju inte så bra.

Jag vill absolut inte skrämma dig i onödan och jag vill påtala att jag inte är någon expert på området men min läkare sa till mig att vid värk och feber ska man kolla upp det omgående.

Jag vet inte om detta var specifikt för mig som hade en komplett mola förra gången men hur som helst låter det ju inte bra.

Jag tänker på dig och hoppas att febern släpper och att allt är som det ska!
  • avenell
    Seniorita skrev 2014-11-03 14:09:16 följande:

Efter mycket gnäll så fick jag tid. Ska va där 15 men dom kunde inte lova att jag fick komma in då utan kunde få vänta upp till 2 timmar Jaja, bättre än inget. Har jätte ont så håll gärna tummarna för att allt står rätt till!

Vad bra att du får komma in så att de får undersöka varför du har så ont. När det är akut så har de nog svårt att ge en exakt tid. Hoppas att du inte behöver vänta allt för länge.

Jag håller tummarna och hoppas att allt går bra för dig!
  • avenell
    Milie skrev 2014-11-03 13:50:03 följande:

Jag som bara gnäller kan ju för en gångs skull dela med mig av en positiv tanke. 20%! Det är ju fasiken en femtedel! Även om vi alla inte är exakt på samma så har vi ju ändå kommit en bit på väg.

20% är bra! Woohoo! Och lägg då till att vi går igenom den kanske tråkigaste och svåraste delen av graviditeten nu (tror jag i alla fall).

Perfekt med en sån uppdatering. Bring on 50%!
  • avenell
    Seniorita skrev 2014-11-03 16:49:03 följande:

Tack! Fick göra ett vul, såg bra ut enligt dom, fick inte se själv dock så var lite surt. Men huvudsaken att hjärtat slog och att ärtan låg där den skulle. Fick även lämna u-sticka och sänka men dom skulle återkomma med provsvar.

Åh vad skönt att allt såg bra ut!

Hur mår du nu? Har du fortfarande lika ont?

Det är inte så att du är förstoppad och det kan orsaka smärtan? Man kan ju få sjukt ont av det.
  • avenell
    Fridacorrina skrev 2014-11-03 16:12:17 följande:

Jag gick missfall i vecka 12, eller igentligen fick jag missfall tidigt men kroppen uppfattade inte detta och jag gick i 12 veckor och trodde jag var gravid. Men det fanns inget foster.

Fick göra en skrapning och de skickade iväg mina prover för de trodde jag hade druvbörd men tack och lov hade jag inte de.

Jag har sagt till min bm att jag vill ha bekräftat att det lever men icke. Det får jag inte. Sååå att vänta till vecka 18 tycker jag är bullshiit!!!

Jag beklagar att du haft det jobbigt men det är många som "klagar".

Klart man ska få klaga MEN ta hänsyn till de andra i tråden och va tacksamma!!

Jag vet inte riktigt var du vill komma...

Jag tycker att jag har visat hänsyn i allt jag har skrivit.

Jag tycker att det är naturligt att ventilera, eller klaga som du kallar det. Alla har vi något som vi känner att vi behöver ventilera. Det kan vara illamående, värk, avsaknaden av symptom, att inte få göra ultraljud, oro på grund av det ena eller det andra... eller något helt annat.

Jag tycker att ett forum som detta ska vara öppet för alla att uttrycka det man vill. Jag tror att det hjälper många att kunna ta del av andras berättelser och upplevelser.

Ibland kan man lära sig av andra, ibland känner man sig inte ensam längre när man läser att någon annan har det likadant och ibland är det bara skönt att få skriva och att få stöd av någon annan.

Jag tycker att det är viktigt att alla får skriva det de vill, så länge man visar hänsyn och inte är kränkande mot någon annan.
  • avenell
    vikarien skrev 2014-11-03 19:00:31 följande:

Då finns det hopp om att jag kan få fortsätta må bra utan illamående

Det enda jag kan känna är att jag inte är sugen på någonting i matväg, men det är ju det lilla problemet

Jag känner igen mig!

Jag har vagt illamående men det absolut tydligaste är att jag inte är sugen på särskilt mycket. Fisk och kyckling går absolut inte. Bäst verkar det gå med vegatarisk mat. Bakad potatis med röra på grekisk yoghurt, röd lök, paprika och avokado har jag ätit till middag flera gånger den senaste veckan. I köttväg är det nästan bara köttfärssås som funkar.

Jag tycker att det är rätt häftigt hur kroppen reagerar på en graviditet och att det är möjligt att bli så osugen på så mycket.
Svar på tråden BF Juni 2015