• Zenitha

csn v.s.v. Kf

Jag har haft flera turer med csn med uppskjutning av återbetalning samt försök att avskriva lån, vilket de förstås envist nekar. Eftersom jag inte har de pengar de vill göra gällande att jag skulle ha, och fattat beslut hipp som happ utan underlag började jag misstänka att de kanske kommer att skicka på mig krav via Kf, men enligt vad de själva tidigare påstått, så kommer de inte att få ut pengar så länge jag har andra krav på mig- vet inte om de egentligen då menar att de inte kan göra det så länge jag står kvar hos Kf- där allt idag är betalt- eller om de menar att de inte kommer att få ut pengar den vägen så länge jag är skyldig andra pengar? Om jag skulle hamna hos Kf igen med csn som indrivare skulle det i mitt fall betyda att jag inte skulle kunna betala någon annan, så det skulle ju bli ett helvete. Skuldsanering vill jag inte göra- men skulle jag göra det, skulle csn inte få ett öre. De kanske aldrig någonsin skulle få tillbaka ett smul till..

Vid kontakten med Kf uppgav de att många med studieskulder åker till Kf. Men de har också sagt att för att de ska kunna gå in och kräva pengar av mig, ska jag ha brutit den avtalade betalningsplanen. Men någon sådan finns ju inte- mig veterligen- den betalningsplan jag har och har haft är den som csn ändrat flera gånger fram och tillbaka.Jag börjar undra om anledningen till att de jagar livet ur mig på csn med alla avier och betalningsplaner de skickar, helt enkelt är att de vill att vi ska ingå en betalningsplan som de sedan hoppas att jag inte ska kunna följa så de kan ta i med Kf- kanske låter långsökt, men jag börjar ju undra. 

Kan det stämma att de faktiskt inte kan driva in betalningar via Kf så länge vi inte har en avbetalningsplan som jag skrivit under?

• Svar på tråden csn v.s.v. Kf
  • Zenitha
    Chianti skrev 2014-09-21 10:32:45 följande:

Avbetalningsplan har du iom att du sökt CSN. Det finns i villkoren hur lånet ska betalas tillbaka.

Det stämmer säkert. Har aldrig haft några andra planer än att betala tillbaka men har blivit sjuk och behöver pengarna för att kunna komma tillbaka till arbetslivet. Om jag inte gör det, förlorar båda parter.
  • Zenitha

Ja, vi får ju se- vad jag kan se finns det också en lag som säger att statliga myndigheter har en viss begränsning när det gäller att kräva in pengar. 

Min betalningsoförmåga är direkt relaterad till statens egen felhantering, så vi får väl se. Det spelar förvisso roll om jag hamnar hos Kf.-men de pinkar ju i sitt eget badvatten för det innebär att de med största sannolikhet aldrig kommer att få några pengar.

Har fått nog av detta trams. Ser inget skäl till varför jag som enskild medborgare ska ta mer ansvar än staten själv.

Svar på tråden csn v.s.v. Kf