• Äldre 21 Sep 11:02
    4495 visningar
    15 svar
    15
    4495

    Passiv inkomst

    Fy fan vad vi brister i när det kommer till ekonomisk kunskap i detta land. Nu syftar jag på de flesta ungdomar i åldrarna 18-25. De flesta av oss är väldigt bekväma när det kommer till sitt jobb och ingen verkar bry sig om att jobba smart istället för hårt? Är väldigt passionerad när det kommer till detta ämne och har skrivit ett blogginlägg om vilka passiva inkomster det finns som man kan skapa. Med passiva inkomster syftar jag på inkomster som genereras i din ficka utan att du behöver göra något. Det vill säga, du jobbar smart, inte hårt!
    ?Har du tid över och är intresserad av att göra något liknande kan du gärna kika vad jag skriver om det i min blogg.
    ?
    ?Länkar:
    http://fastighetsmagnaten.blogspot.se/2014/09/fortsattning-pa-passiv-inkomst.html
    ?
    ?http://fastighetsmagnaten.blogspot.se/2014/09/passiv-inkomst.html
  • Svar på tråden Passiv inkomst
  • Äldre 21 Sep 12:20
    #1

    Är den bloggen en av dina passiva inkomster? Folk klickar, om du får reklam-intäkter? 

    Det verkar vara så majoriteten av "arbetsmarknadsbloggarna" försörjer sej, nämligen. 

    (ingen anklagelse där, alltså, bara nyfikenhet) 

  • Äldre 21 Sep 12:27
    #2

    ingen av de inkomster du radar upp är "passiva". Alla kräver ett engagemang, och ett startkapital.


  • Äldre 21 Sep 12:36
    #3

    Lite nyfiken på det du kallar riskfritt . Vad är det?

  • Äldre 21 Sep 19:58
    #4

    @kereza Jag tjänar inget alls på bloggen nämligen. Tanken är mer att jag ska använda den som ett plank där jag ,samtidigt som jag antecknar mina idéer , även delar med mig av mina kunskaper Glad

    @Chianti Några av sakerna jag nämner kräver startkapital, det har du helt rätt i. En passiv inkomst definieras som en inkomst som genererar pengar varje dag oavsett om du lägger ner tid eller inte, förutsatt att du till en början lägger ner tid för att få igång den. 

    Så det är lite hur man själv tolkar det hela men visst måste man till en början få igång "verksamheten" om man så vill kalla det. När det kommer till aktier och fonder är denna "verksamhet" kunskap i form av böcker och annat som gör att man blir insatt i ämnet. 

    @Kjell2 Hej jag nämner ingenstans något om riskfritt, skulle du vilja förklara i vilket sammanhang du menar att jag gör det Glad?

    Riskfritt är per definition att du inte tar någon risk på att utföra något. Exempelvis en riskfri investering är en investering där du med 100% sannolikhet kommer få tillbaka ditt investerade kapital och lite till. 

    Ha en fortsatt trevlig kväll!

  • Äldre 21 Sep 20:08
    #5

    Aktier och placeringar kräver tid och engagemang i form av inläsning på dagsläget. Böcker och låtar som kan dra in pengar på royalty kräver både tid och talang. Återstår då lägenhet att hyra ut, vilket förutsätter att man både har ett kapital och nån annanstans att bo.
    Ingen av dessa genererar pengar i fickan utan att man behöver göra något.

    För övrigt är ditt inlägg om att hyra ut bostadsrätt i andra hand utdaterat, verkligheten och svårigheterna ser inte längre ut som du beskrivit dem, reglerna har ändrats.


  • Äldre 21 Sep 20:14
    #6
    KaIleboj skrev 2014-09-21 19:58:45 följande:

    @kereza Jag tjänar inget alls på bloggen nämligen. Tanken är mer att jag ska använda den som ett plank där jag ,samtidigt som jag antecknar mina idéer , även delar med mig av mina kunskaper 

    @Chianti Några av sakerna jag nämner kräver startkapital, det har du helt rätt i. En passiv inkomst definieras som en inkomst som genererar pengar varje dag oavsett om du lägger ner tid eller inte, förutsatt att du till en början lägger ner tid för att få igång den. 

    Så det är lite hur man själv tolkar det hela men visst måste man till en början få igång "verksamheten" om man så vill kalla det. När det kommer till aktier och fonder är denna "verksamhet" kunskap i form av böcker och annat som gör att man blir insatt i ämnet. 

    @Kjell2 Hej jag nämner ingenstans något om riskfritt, skulle du vilja förklara i vilket sammanhang du menar att jag gör det ?

    Riskfritt är per definition att du inte tar någon risk på att utföra något. Exempelvis en riskfri investering är en investering där du med 100% sannolikhet kommer få tillbaka ditt investerade kapital och lite till. 

    Ha en fortsatt trevlig kväll!


    "GLÖM INTE, DET ÄR INGEN RISK OM DU VET VAD DET ÄR DU HÅLLER PÅ MED!"
  • Äldre 21 Sep 20:18
    #7

    @chianti

    Angående aktier och fonder behöver man inläsning och uppdatering av läget, det stämmer. Men du ska inte göra det svårare än vad det är. Vi pratar om MAXIMALT 1 timme om dagen som du går in och håller dig uppdaterad inom ämnet. Vissa dagar kollar jag inte ens in min portfölj för jag vet att det fortfarande är det rätta jag gjort. 

    Angående böcker har jag även där tjänat pengar. Har du hört talas om Amazon kindle e-books? Det enda du behöver göra är att hitta en frilansare i sidor som bland annat elance och freelancer. Jag betalade 800 kronor och fick en bok skrivet EXAKT efter de ramarna jag ville ha det. Den betalade av sig efter 1,5 månad. Hur mycket tid la jag då ner? cirka 1 vecka och varav 0-1h per dag. Det som tog mest tid var att uppfylla Amazons krav på utformning.

    Angående uthyrning av BR i andrahand är det i allra högsta grad relevant för jag var med om proceduren i augusti.

    Du får inte missförstå mig, för jag håller med dig att allt det jag säger kräver tid. Men vissa saker gör det mer än andra. Och som sagt, en passiv inkomst kräver lite tid och ett visst kapital (beroende på vad man vill starta) för att det ska börja generera.

    Höres!

  • Äldre 21 Sep 20:22
    #8

    @Kjell Nu förstår jag vad du menar Glad 

    Allting man gör innehar en risk. Men eftersom man är så grym på det så minskar denna risken allteftersom. Säg exempelvis att du är duktig på att laga mat och att du gör det väldigt ofta. Detta kommer medföra till att risken för att du klantar till dig minskar. Kanske inte det bästa exemplet men det är det första jag kom å tänka på haha.

    Samma princip gäller för aktier, investeringar i bolag och liknande. Är du insatt i ämnet och verkligen är dedikerad åt det du gör finns ingen risk på att du ska klanta till dig.

    Detta är dock min personliga åsikt och jag tycker verkligen att den är klockren. Du får gärna dela med dig av vad du själv tycker. Ha det gött.

  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 21 Sep 20:23
    #9

    Här är en passiv inkomst:
    Köp en triss och vinn 100 000 i månaden i 25 år!

  • Äldre 21 Sep 20:36
    #10
    KaIleboj skrev 2014-09-21 20:18:43 följande:

    @chianti

    Angående aktier och fonder behöver man inläsning och uppdatering av läget, det stämmer. Men du ska inte göra det svårare än vad det är. Vi pratar om MAXIMALT 1 timme om dagen som du går in och håller dig uppdaterad inom ämnet. Vissa dagar kollar jag inte ens in min portfölj för jag vet att det fortfarande är det rätta jag gjort. 

    Angående böcker har jag även där tjänat pengar. Har du hört talas om Amazon kindle e-books? Det enda du behöver göra är att hitta en frilansare i sidor som bland annat elance och freelancer. Jag betalade 800 kronor och fick en bok skrivet EXAKT efter de ramarna jag ville ha det. Den betalade av sig efter 1,5 månad. Hur mycket tid la jag då ner? cirka 1 vecka och varav 0-1h per dag. Det som tog mest tid var att uppfylla Amazons krav på utformning.

    Angående uthyrning av BR i andrahand är det i allra högsta grad relevant för jag var med om proceduren i augusti.

    Du får inte missförstå mig, för jag håller med dig att allt det jag säger kräver tid. Men vissa saker gör det mer än andra. Och som sagt, en passiv inkomst kräver lite tid och ett visst kapital (beroende på vad man vill starta) för att det ska börja generera.

    Höres!


    Nej jag menar bara att det är inte som du påstår i starten pengar som ramlar in i fickan. Den bok du fått skriven innehåller förmodligen en del kunskap som du förvärvat under många timmar till exempel. Men du har helt rätt i att det finns fler sätt att tjäna pengar än bara genom lönejobb.

    Ang BR så behöver man inte plugga utomlands, jobba på annat ställe osv. Reglerna är ju ändrade så numera behöver du bara ange skäl, inte beaktansvärda skäl. Men förr fick man bara hyra ut av de skäl du anger. Numera får man ju också ta mycket mer betalt.

    tjing


  • Äldre 21 Sep 21:32
    #11

    @Chianti

    Det stämmer att det är kunskap som jag samlat ihop efter x-antal timmar av läsande ur böcker och tidningsskrifter.

    Tycker bara det är frustrerande att personer inte använder sin fulla kapacitet i att försöka skapa sig själv en hyfsad framtid genom att göra lite småändringar i sin vardag. Men men det kanske bara är så det ska vara Glad

    Ang. BR så visste jag inte om det sistnämnda du skrev angående högre hyra och att det inte behövs beaktansvärda skäl. Jag tackar för den infon, uppskattar all ny kunskap som man lär sig av!

    Ha det bra så länge!

  • Äldre 21 Sep 21:49
    #12
    KaIleboj skrev 2014-09-21 21:32:20 följande:

    @Chianti

    Det stämmer att det är kunskap som jag samlat ihop efter x-antal timmar av läsande ur böcker och tidningsskrifter.

    Tycker bara det är frustrerande att personer inte använder sin fulla kapacitet i att försöka skapa sig själv en hyfsad framtid genom att göra lite småändringar i sin vardag. Men men det kanske bara är så det ska vara Glad

    Ang. BR så visste jag inte om det sistnämnda du skrev angående högre hyra och att det inte behövs beaktansvärda skäl. Jag tackar för den infon, uppskattar all ny kunskap som man lär sig av!

    Ha det bra så länge!


    Nemas problemas!
    Här kan du läsa mer om vad du kan ta ut i hyra: www.privataaffarer.se/bostad/hogre-andrahandshyror-472314
    www.dn.se/sthlm/sa-raknar-du-ut-andrahandshyran/
    www.dn.se/ekonomi/hyrorna-stiger-i-allt-fler-andrahandslagenheter/

    Och om skäl: www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/friare-uthyrningsregler-ska-oka-bostadsutbudet_3710454.svd
  • Äldre 22 Sep 20:32
    #13

    På tal om passiv inkomst så kan jag hjälpa er att få en =)


    Pma mig om ni är intresserade så ska jag berätta mer!

  • Äldre 23 Sep 05:05
    #14

    Ni får flytta till USA, här är det mycket vanligare att man köper multi family houses och hyr ut lägenheter. Vi köpte först en two family och bodde i i 5 år (hyrde ut ena lgh och renoverade) fram tills vi sparat till handpenningen till ett till hus, så nu köpte vi just ett 3 family och flyttade till och hyr ut de andra två lgh, och hyr ut båda lgh i vårt andra hus. Allt på en inkomst. Jag läste "rich dad, poor dad" som inspirerade mig att köpa multi families istället för ett hus bara för oss.

  • Äldre 25 Oct 14:02
    #15

    Här kommer lite fler tips på passiva inkomster för alla er som är intresserade av att skapa en extrainkomst. www.passiv-inkomst.se/

Svar på tråden Passiv inkomst