Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Smutsiga sanningar om SD!

    Rataxes skrev 2020-10-05 16:10:11 följande:
    SD vill dela ut 92 miljarder av skattepengar i bidrag. Jag har alltid sagt att de är förklädda sossar...
    Rätt väg hade varit att sänka inkomstskatterna istället.
    Det låter snarare som att SD vill leka med helikopterpengar? Mycket populistiskt.. Tror det provades i ett 'stort socialdemoktratiskt land' på andra sidan atlanten nyligen .. hahaha

    Termen och idén kommer väl från Milton Friedman?  - du vet han som var rådgivare till konservativa Nixon,  Reagan och hade stor inflytande på Thatchers politik....

    Heidi Fried har bättre koll på SD (och troligen S) än du har 

    www.dn.se/nyheter/politik/hedi-fried-vi-maste-forsta-att-demokratin-ar-hotad/

    "På vilket sätt är demokratin i fara?

    – Att SD över huvud taget har kommit in i riksdagen. Det var så det gick till i Tyskland, det var små steg, man såg det inte komma.


    Vad är det du känner igen från 30-talet?


    – Sverigedemokraterna försökte först med buller och bång. Det gick inte. Då tonade de ner sig, skaffade sig kostymer och kom in i riksdagen. Precis som Hitler efter kuppen i ölhallen.


    Den tid jag har kvar ska användas till att göra nytta. Annars vet jag inte varför jag fortfarande finns här på jorden vid 94 års ålder

    SD:s politiker skulle bli ledsna om de hörde dig nu. De skulle säga: vår politik kan omöjligt leda till det du fruktar, vi har inte de här åsikterna.


    – Då skulle jag svara: jag tror inte på er för fem öre. Nu försöker de vara hur samhällstillvända som helst. Men det är samma modell jag sett tidigare."


     
  • Padirac

    SD-politiker häktad för misstänkts sprängladdning .... vad håller SDs politiker på med Död

    www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-haktad-efter-misstankt-foremal-hittats/

    "– Det är någon typ av misstänkt föremål, en misstänkt sprängladdning skulle jag tro, sa Tobias Ahlén-Svalbro, presstalesperson på polisen, till Expressen då. 


    Enligt vittnesuppgift till Expressen ska det misstänkta föremålet hittats i en bil som stod parkerad på kyrkans område.


    – Det fanns en misstanke från början och man skulle hämta in en person för förhör och göra husrannsakan, sa Tobias Ahlén-Svalbro.


    Fyra personer anhölls i samband med insatsen, varav två senare släpptes och de andra två häktades, rapporterar SVT.


    De två häktade männen är i 25- respektive 40-årsåldern. En av dem är SD-politiker."

  • Padirac

    Nu har SD visat var de kommer från - det är inte ovanligtKräks

    www.dn.se/sverige/namndeman-i-hovratten-utreds-efter-rasistiska-inlagg/

    "En Sverigedemokratisk fritidspolitiker från södra Sverige som sedan många år tjänstgör som nämndeman vid en hovrätt har skrivit grovt rasistiska inlägg på Facebook - kan DN avslöja. ”Döda bl***” skriver han i ett inlägg och diskuterar sedan vilken ammunition som kan användas."

  • Padirac
    nihka skrev 2020-12-18 12:53:21 följande:
    Nej, inte alls ovanligt och det är inte heller alls ovanligt att man tycker det är så naturligt med den sortens uttalanden från det hållet att man knappt reagerar längre.
    Det vidrigaste är kanske hur den SDs gruppledare SD-mannens dödshot och rasism...

    "I ett annat inlägg på Facebook skriver nämndemannen ”Döda Blattarna” följt av en symbol för en kräkande person.

    En av hans Facebook-kontakter svarar ”3006” som är en kaliber på ammunition vanligt för bland annat älgjakt.


    ”håller med dig xx men 375HH blåser bort hela skallen”, svarar nämndemannen och syftar på en annan, grövre ammunition även känd som .375 Magnum som enligt tillverkaren ofta används för jakt på bufflar och elefanter i Afrika."


    "Gruppledaren för Sverigedemokraterna i kommunen säger till Dagens Nyheter att han har förståelse för att partikamraten uttryckte sig på det vis han gjorde i inlägget.

    – Min kommentar är att jag förstår att han blev väldigt arg och upprörd, han skrev det här i samband med att det skedde ett butiksrån och det var hans hustru som jobbade i butiken vid det tillfället, säger gruppledaren.


    Det är ingen tvekan om att det var en invandrare som var brottslingen som utförde det här rånet och som sagt så tycker jag det är en mycket mänsklig reaktion att reagera på det sättet när det drabbar en nära anhörig.


    Gruppledaren säger att han har fortsatt förtroende för mannen.


    – Jag kan hålla med om att det var väl kanske ganska grovt uttryckt, sen så just de här uttrycken om man kallar någon för blatte då, man behöver kanske inte göra det, men det är egentligen inte så där allvarligt."


  • Padirac
    nihka skrev 2020-12-19 06:34:29 följande:

    Är det förståeligt att om en invandrare begår ett brott så vill man skjuta skallen av alla invandrare? Precis så fungerar det förstås med svenskar och alla har full förståelse när någon vill skjuta skallen av alla svenskar när en svensk rånar en butik?

    Och som vanligt har det inget med rasism att göra utan är bara en mycket mänsklig reaktion 


    För SD som internaliserat både rasism och nazism är det en fullt mänsklig reaktion att diskutera kaliber på ammunition då man går igång på alla invandrare

    *idioti*
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 12:17:20 följande:
    Utan att förneka någonting... men det är väl ändå en skillnad av betydelse inom politik 2021 vad olika politiska partier och representanter har varit inblandade i på 30- och 40-talet jämfört med de senaste 4 decennierna.
    Blanda nu inte ihop nazister med övriga partier i Sveriges riksdag på 30-och 40.talet.

    SDs bruna film som är det skribenten i stort sett återger är en historieförfalskning - det har till och med SDs medieföreträdare DE erkänt i direktsändning, det var och den storyn som SDs MK annonserade som brun propaganda
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 13:39:02 följande:

    Dock är historien om rasbiologisk forskning, tvångssteriliseringar, jude-stämplade pass mm sann, det kan du inte förneka.
    Det är inte en historia som blir skönare för att den politikens företrädare var moderater, folkpartister, socialdemokrater m.m.


    Nazister har aldrig haft makt att genomföra något liknande i Sverige.


    Vilken historia menar du - inte den som presenteras i SDs bruna film hoppas jag, för den historiebeskrivningen är en historieförfalskning, eller 'brun propaganda' som Sd själva kallade den

    Historia skall beskrivas i rätt kontext och med rätt uppgifter. Inte vinklade lögner
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-30 01:19:57 följande:

    Exakt det jag skriver.Jag skiter i sd och deras filmer, har inte ens sett den.Exakt! Tillbaka till det jag skrev i inlägg #4342.


    Menar du att svenska nazister står högre i kurs än andra partier för att de inte var del av den riksdag som röstade igenom bildandet av rasbiologiska institutet eller steriliseringslagarna ( som inte hade med folkgrupp, etnicitet, eller härkomst att göra)?

    Eller vad försöker du skriva inlägget?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-30 14:58:27 följande:
    Det är upp till var och en att bedöma vilka etiketter man sätter på politiken.

    Den migrationspolitik som idag förs av alla partier (utom möjligtvis c, mp och v) ville vissa etikettera som rasistisk före 2015.

    Vad jag menar är att vi påverkas i vår uppfattning om vad som är legitimt, beroende på vem som för fram frågan och åsikten.
    Motiv, orsaker, skäl kan göra en handling rasistisk, men samma handling kan också vara en massa andra saker beroende på av vem med vilket skäl och i vilken sitution handlingen utförs.  

    Att vilja stoppa invandringen pga att det inte finns resurser att ta emot invandrare är inte nödvändigtvis rasistiskt

    Att vilja stoppa invandringen för att de som invandrar har en kultur som inte kan bli svensk är rasistiskt

    Att vilja stoppa invandringen för att ...  du kan själv fylla i olika rasistiskt eller inte rasistiska motiveringen...
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-01 01:00:29 följande:
    Jag köper inte din förklaring.

    Det handlar om öppna ögon och sinnen för att se och förstå problem när de dyker upp framför en samt att vilja agera här och nu  för att lösa problem. Det var exakt där problemet fanns inom det mer etablerade etablissemanget inom politik och media, främst mellan 2010-2015, men bland vissa även före och efter den perioden.

    Oavsett agenda och vilka bakomliggande skäl sd haft (och har), så hade de hela tiden rätt om att den förda politikens negativa konsekvenser och att något måste göras. Det kan man aldrig ta ifrån sd utan att ljuga.

    Det är heller inte så att åtgärder mot dessa problem föreslagna eller t.o.m. beslutna av riksdag/regering och exempelvis s och m) mottagits av alla med öppna armar... minns du när Åsa Romson grät?

    Jag är inte heller övertygad om att människosynen hos de som förespråkar en överdrivet generös migrationspolitik egentligen gör det av skäl som ligger i motsats till rasism, utan kan ha skäl som snarare är en form av rasism.
    Kan du förklara vad du menar med 'en form av rasism'?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-01 19:07:51 följande:
    Syftet skapa en ny underklass med billig arbetskraft av lågutbildade flyktingar samt ha låga förväntningar och därmed heller inte ställa några krav är en form av rasism.
    Om syftet är att skapa en underklass baserat på etnicitet, härkomst, kultur så kan det vara rasism.

    Om det inte är syftet utan resultatet av låga förväntningar och krav baserat på etnicitet, härkomst, kultur så kan det vara rasism.

    Men annars verkar det vara en sorts kommunistisk/marxistisk klassanalys du gör.

    Men visa gärna hur du fått belägg för att det är fråga om rasism, eller vad du menar med rasism. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-02 13:37:19 följande:
    Du är välkommen att försöka hitta annan grund.
    Ja, men det intressanta är vad du baserar din grund på.

    Av din analys kan jag endera förstå det som att du har en kommunistisk/marxistisk grundsyn eller att du helt enkelt inte kan förklara vad du menar med rasism och varför det grundar sig på rasism.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-02 20:10:31 följande:
    Är du inte medveten om fenomenet som kallas de låga förväntningarnas rasism?
    Jo, men jag ser inte att du ger den förklaringen eller bakgrunden - istället ser jag en kommunistisk/marxistisk klass-analys som är allt annat än de 'låga förväntningarna rasism' eller ens 'the soft bigotry of low expectations' som möjligen är en mer rättvis beskrivning.

    Jag uppfattar det som att det strösslas med alla möjliga sinsemellan motsägande förklaringar och tankemodeller.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-02 23:35:39 följande:
    Jag tror det är för att du blandar ihop underklassrasism med den låga förväntningarnas rasism. Den förstnämnda var en typisk högergrej hos Reinfeldt och Annie Lööf, medan de låga förväntningarnas rasism är mer en vänstergrej.
    Självklart har de inom högern inte varit öppna och ärliga med sina syften, men Reinfeldt försvarar än idag sin politik, så han anser sig inte ha gjort något fel, trots de uppenbara bristerna (som t.o.m. moderaterna vänt sig från).
    underklassrasism? Menar du rasism eller klassförtryck? 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-02 23:35:39 följande:
    Jag tror det är för att du blandar ihop underklassrasism med den låga förväntningarnas rasism. Den förstnämnda var en typisk högergrej hos Reinfeldt och Annie Lööf, medan de låga förväntningarnas rasism är mer en vänstergrej.
    Självklart har de inom högern inte varit öppna och ärliga med sina syften, men Reinfeldt försvarar än idag sin politik, så han anser sig inte ha gjort något fel, trots de uppenbara bristerna (som t.o.m. moderaterna vänt sig från).
    Vem har mot dig varit öppen med deras syften  - så att du lärt dig om detta med deras dolda syften?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-03 00:10:20 följande:
    Att det finns dolda syften lär man sig av erfarenhet.
    Ett bra exempel är försvarspolitiken (där Reinfeldt också försvarar sin regerings politik, trots att de skäl han anger inte håller). Således måste det syfte som egentligen styrde vara statsbudgeten ihop med att moderaterna driver frågan för anslutning till NATO.

    Till viss del har Reinfeldt varit öppen med sina syften, eftersom han talat om behoven av arbetskraft och att den kan tillgodoses genom invandring.
    Det är det där som ligger utanför både 'till viss del' och 'av erfarenhet' som påstås utan vidare belägg som jag undrar om du kan ge några som helst källor till?

    Det där som ligger utanför... låter i mina öron som upprepningar av illa underbyggda påståenden som sprids i alternativa media, främlingsfientliga kanaler och olika 'kritiska' tyckares bloggar.

    Jag hade hoppats att du hade mer underbyggda källor än utanför 'till viss del' och 'av erfarenhet'  
  • Padirac
    nihka skrev 2022-02-19 10:01:20 följande:
    Det här är en tråd om Smutsiga sanningar om SD och det är en strid ström. Det vill du helst inte diskutera. Men det kanske inte är SDs fel det heller att SD är en riktig skabbmagnet alternativt leder in så många i kriminalitet?

    I en annan tråd om regeringen lägger SD-sympatisörer upp inlägg om hur företrädare för andra partier har betalat sina räkningar på 1350 kronor för sent och menar att det skulle utgöra bevis på att de inte är kompetenta att sköta sina politiska uppdrag medan styckmord av SD-politiker passerar utan kommentar.
    SDs politiker har kanske i detta fall agerat enligt partiets värdegrund Spöke 
  • Padirac
    Trx skrev 2022-02-24 18:10:41 följande:
    Inte alls. Det är en rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör. 
    Anledningen till att SD växt så pass mycket är problemen som uppstått. Gängkriminalitet, segregation, förnedringsrån, hat mot svenskar, intressekonflikter mm. De flesta sverigedemokrater är helt vanliga människor. Men engagerar sig inte poltiskt pga människor som dig som bara spyr ut hat och lögner. 

    I din primitiva svartvita världsbild håller jag SD-linjen och är förstås ond. Det komiska i det hela är att du inbillar dig att du är moraliskt överlägsen när din inställning enbart är hatisk och destruktiv. Mycket hade varit bättre i samhället idag om man kunnat ha en nyanserad diskussion. Ett mångkulturellt samhälle är inte enkelt. 
    Eftersom SD uppenbarligen inte delar den svenska kulturen så föreslpr jag att SDs ledning helt enkelt lever upp till sina politiska ideal och kultur och lämnar landet.

    SDs politiska ideal och kultur liknar inte på något sätt Sveriges position på WVS Cultural map - SD befinner sig i motstående kvadrant och passar inte in i Sverige (var det inte något liknane Åkesson sa i SVT slutdebatt inför valet  2018)

  • Padirac
    KillBill skrev 2022-02-25 07:58:27 följande:
    Vilken kappvändare och populist han är den där Åkesson.
    Jag tror det är rätt att tro på vad folk säger.

    Åkesson säger sig att har länge sett utvecklingen i autokraten Putins Ryssland 
    Åkesson kan inte välja mellan Putin och Biden.

    mmm
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!