• amia01

    Nattningen med 6 och 9-åring är så jobbig!

    Det finns fler som er. Har precis samma situation här, en 6-åring och en 9-åring som kräver två vuxna i minst 1 timme varje kväll. Känner som dig att det tar mycket energi och tid, men ser samtidigt inget alternativ för oss, utan väntar på att barnen ska bli större
    För oss är första hindret att få barnen förbi badrummet. Storasyster har svårigheter med koncentrationen, och kräver konstant hjälp med fokuseringen. Hennes strulande ger genast lillebror 1000 saker att gå igång på, bara för att han ska slippa sova
    Tidsåtgång 10-20 minuter beroende på om det ska duschas eller inte.
    Samtidigt som vi tar badrummet försöker vi gå igenom aktiviteter inför morgondagen, få väskorna packade och plocka fram kläder till morgonen. Blir lite spring fram och tillbaks, och det tar mint 10-25 minuter att få allt på plats.
    Till sist ska pyjamasar på och så läser vi för barnen. Storasyster kan läsa själv, men jag tycker det är viktigt att läsa tillsammans med henne. Blir en bra stund att fundera över smått och stort och att prata lite om det vi läser. Beroende på hur dagen varit och hur hon mår så kan det bli allt från 15 minuter till 30 minuters läsning och småprat. Sedan släcker hon och somnas själv. under tiden läser min man för lillebror och han somnar också själv efter sagan.
    Ni som inte lägger tid på era barns läggning, hur ser ni till att de får allt förberett till dagen efter? När hittar man tid för att prata om viktiga saker? Känner att allt går i ett när man kommer hem från jobbet, hinner bara laga middag och sedan är det dax för läggning. Kommer hem ca 17.00. Maten på bordet 18.00 och sedan är det dax för tandborstning 19.30. Finns inte många minuter mellan tvätt och disk.

  • amia01
    Alexi skrev 2014-09-22 09:25:03 följande:
    Men alltså, de flesta lägger väl sina barn även upp i åldrarna, dvs typ går med till sängen, läser bok, pratar, stoppar om eller vad man nu gör. Det vi diskuterar här är väl främst om man sitter kvar hos barnet tills det somnar och det har jag svårt att tro att många gör med nioåringar.
    Men TS handlar inte om att sitta kvar tills de somnat, eftersom det bara är den minsta som det gäller. Problemet är att barnen vill ha egen tid med en vuxen som läser/stoppar om/myser. Och att det är svårt att få till det om man är ensam vuxen och har två barn som ska läggas samtidigt.
    "Snabba läggningar" går inte ihop med att ge sina barn närhet och utrymme vid läggdax. Vill man det så måste det få ta tid. Alternativet är att hitta den tiden någon annantsans, för att få kvällarna smidigare, eller att strunta i det helt... Nej, barn måste få ta tid, och det finns inte mycket som är viktigare att hinna med.

  • amia01
    Naaw skrev 2014-09-22 11:36:16 följande:
    Men man kan ju låta 9-åringen vara uppe en stund extra tex och ta ett barn i taget.
    I vårt fall behöver 9-åringen sova mer än 6-åringen, vilket inte går att få till, man måste i alla fall se till att dom får sova lika mycket.
  • amia01
    Clanica skrev 2014-09-22 13:33:38 följande:

    Är ensam med min 8 åring och 5 årig vid läggning och jag brukar läsa ett kapitel ur någon bok  för dom båda två efter tandborstningen. Sen nattar jag den ena medan den andra får vänta i sin säng.
    De har varsitt rum

    Småpratar lite, pussar god natt och går ut. Det kan ta 30-40 minuter totalt skulle jag tippa på

    Kläder/skolväskor packar jag efter läggningen

    Händer att de ropar nån gång och vill ha vatten eller så men oftast så ligger de och småsjunger eller "pratar" med nåt gosedjur tills de somnar.


    Våra barn har inte behov av samma typ av berättelser. Den minsta vill fortfarande hära "sagor" medans den äldsta gärna vill läsa något mer spännande eller lite "tonårsböcker", och sedan gärna prata en stund om det hon läst. Därför funkar det inte att läsa samma saga för båda.

    Kläder och skolväskor packar våra barn själva, vilket är en del av "nattningen", och kanske därför det tar lite längre tid för oss. Men jag tycker det är viktigt att dom lär sig planera och ta ansvar.
  • amia01
    cosinus skrev 2014-09-22 13:40:17 följande:

    När jag lägger 4 och 6-åringen talar jag om för dem att nu får de börja klä av sig och gå och kissa. Görs inte detta av sig själv utan strular ja då fryser sagan inne eftersom vi helt enkelt inte hinner. De gillar saga så efter att ha blivit av med den några kvällar klär de av sig när jag säger till.

    Sen borstar vi då tänderna, lägger oss i dubbelsängen och läser saga och så går den äldre till sin säng medan jag pussar den mindre på pannan och stoppar om. Sen går jag till den äldre och gör samma sak.

    Med de två äldre så gör sig 10-åringen klar själv och går även upp och lägger sig själv, hon har en loftsäng av typen att man def varken pussar på henne eller stoppar om henne.

    8-åringen vill att vi följer med upp och stoppar om.

    Läggningen av de små tar som längst 20 min, av de större 5. Läggningen av de små går att göra på halva tiden utan saga vilket de är ok med om de t ex fått vara uppe längre.

    Jag hade blivit tokig av att behöva avsätta en timme varje kväll och ännu mer om det gällt bägge föräldrarna.


    Antar att du har egen tid med barnen tidigare under dagen? För mig som inte har det är småpratet vid läggningen den enda chansen att prata om sådant som hänt under dagen, och reda ut frågor om smått och stort. Därför värdesätter jag varje minut även med 9-åringen, även om det tar tid från annat så tycker jag det är värt det.
  • amia01
    Liljan77 skrev 2014-09-22 14:29:35 följande:

    Lägger sig barnen vid samma tid?
    Behöver 9-åringen sova lika många timmar som 6-åringen?
    Här börjar vi vid 19:30 med att läsa ett kapitel ur en bok.
    Ca 19:45 borstas det tänder o toabesök.
    Sen stoppar jag om täcket, pratar lite om dagen o gosar lite, 
    Kl 20 lämnar jag rummet.
    Han är snart 9 år o jag kommer fortsätta så länge jag får.

    När vi har ändrat rutinerna så har jag alltid förberett honom några veckor innan o påmint honom då o då.
    När han var 6 år la han sig senast kl 19.

    Om ni ska natta dem samtidigt....kan ni inte göra en liten myshörna där båda barnen o den vuxne kan sitta tillsammans o läsa o mysa en liten stund innan de sen stoppas om o det är dags o sova?
    Om ni pratar lite roligt om att göra en myshörna o sen välja kuddar att sitta på ihop, bygger ni kanske upp en mysig förväntan. Bara ett förslag.


    Nu är jag inte TS, men hos oss är det så att 9-åringen behöver sova mer än 6-åringen.
    Annars ser vår nattning ut ungefär som du beskriver den, bara det att det är två barn med varsina behov = 2x30 minuter. Och att det dessutom är ett barn med särskilt behov av stöd som gör att vi inte kan lämna dem ensmma för tandborstning/tvättning, och sen lägger jag på 10-15 minuter på dina tider för packning/ordna kläder. så är vi vips uppe i 2x45 minuter. Fattar inte hur vi skulle klara oss med mindre, om vi inte började packa barnens saker själva, och hoppade över "småpratet"?
  • amia01
    Naaw skrev 2014-09-22 14:41:45 följande:
    Vad gör ni vid middagsbordet? Pratar ni inte då? Eller när ni gör läxor? Sitter ni aldrig bara och pratar spontant?
    Nej, vi har två väldigt olika barn, en som är snabb, okoncentrerad och högljudd, som i princip kräver 100% övervakning för att fixa middagen. En annan som är  tyst och tillbakadragen.
    Att få till ett vettigt samtal kring middagsbordet har vi gett upp för länge sedan. Klarar vi att prata några ord med varje barn om några småsaker så är vi nöjda. Det finns definitivt inget utrymme för den tid som den stora behöver ha på sig för att utveckla sina tankar och funderingar.
    Sedan är det också en tid när allt annat i familjen ska klaras ut - vem skjutsar/hämtar, kompislek, fördelsedagar, bilreparationer, tandläkarbesök mm mm. Jag kommer hem ca kl 17, plockar, tvättar, och lagar mat. Min man kommer 18.00 och då äter vi. Efter maten går en av oss vuxna ut med hundarna, och den andra plockar undan, diskar och kollar att läxan gjorts. 19.30 går min man och barnen och lägger sig. Och med de nattningsrutiner jag beskrivit så är det släckt och tyst ca 20.30.
    Så, nej, vi har inte mycket annan tid att prata spontant. Antagligen därför som jag inte vill snåla med minuterna på nattningsrutinerna.
  • amia01
    cosinus skrev 2014-09-22 20:38:09 följande:

    Amia01, ja jag har för det allra mesta hunnit ha tid med barnen innan läggning. Äldsta följer gärna med och handlar (alltså mat) och då hinner vi surra massor, sen är då det skjuts till aktiviteter som gör att man bara är i bilen en vuxen och ett barn eller så myser man i soffan med något barn medan de äldre leker ute. De yngre lägger sig en timme innan så då hinner man prata, mysa, massera, klia hårbotten och bara vara med de stora. De stora är i gengäld iväg betydligt mer vilket ger möjligheter för de yngre med lite egentid.

    Vid läggning är det dock rätt snabba puckar, då är jag väldigt osugen på utdragna processer :)


    Kan jag förstå. Hade gärna haft snabba läggningar också, men eftersom vi ses väldigt lite under vardagarna så måste man ta den lilla tid som finns för att hinna prata lite. Har testat att ta det lite lugnare vid maten, och hinna prata lite innan läggdax, men då blir barnen bara övertrötta och nattningen blir en enda kamp. Funkar mycket bättre att fixa toalett och läsning först, och sedan prata en stund innan vi släcker.
    Det är klart att det tar tid, och att det blir mycket annat som inte hinns med, men det är tid jag gärna ger mina barn.
Svar på tråden Nattningen med 6 och 9-åring är så jobbig!