• SupersurasunkSara

Han har betett sig illa och döttrarna vill inte

Har ni ett umgängesavtal? Om inte kan du hålla barnen hemma och erbjuda honom dagumgänge hos dig eftersom de inte vill åka till honom. Då är det hans sak att stämma dig för att få ett umgängesavtal.

Kolla också upp möjligheten för dem att få tala med en kurator på skolan eller någon på BUP, de står på barnens sida och det kan hjälpa att en utomstående säger samma sak som du.

Din skyldighet är ju också att se till att barnen inte far illa, så har ni ett umgängesavtal kan du ringa soc (spela in samtalet) och rådfråga hur du ska göra  Å ena sidan har ni avtalet, å andra dina barn som är rädda. För far illa det gör de om de ser sin pappa misshandla andra.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 12:15:16 följande:

Dock så har dom ju inte sett honom slå någon annan än mig när vi var ihop men dom har bråkat när barnen varit där och när vi träffade hans ex berättade hon om exakt samma typ av misshandel som han gjorde emot mig så det finns inga tveksamheter alls.

Vi har inget avtal men eftersom vi hade en avtalat datum nu och barnen inte vill åka så skyller han på att det är jag som ligger bakom och att det är umgängessabotage.

Äldsta dottern till och med smsade honom igår efter att jag sagt att han blev arg på mig men då skyllde han återigen på mig att det är jag som tvingat henne osv. Och så detta jäkla tjat om att dra in myndigheter.

Finns detta datum skriftligt? Annars får han svårt att bevisa det. Även om det finns så får han ju begära handräckning vilket sällan sker vad jag vet.

HAN får dra in myndigheterna om han vill ha barnen. Du måste prioritera att lägga din energi på att hjälpa dina barn. Skit i honom och hans fjanterier även om det är svårt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 15:45:07 följande:
    Jag skrev datumet i ett sms till honom samt att det var om barnen ville. Den ena dottern har nu bestämt saker med en kompis denna helgen och det känns som att det är för att hon ska kunna ha något att skylla på om det börjar att tjatas för hon vet ju att vi hade preliminärbokat att dom skulle iväg då.

Det roliga är ju att han själv tidigare skrivit att när dom är 12 år så får dom bestämma själv men eftersom den lagen är borta sedan länge så har han ju mer eller mindre redan godkänt i skrift att dom själva ska få bestämma om och när dom vill komma. Han var nog dock inte beredd på att det skulle bli så snart.
    Den lagen har aldrig ens funnits Efter mognad ska barnen få säga sitt, men det är inte säkert att rätten lyssnar. Däremot så hämtas inget barn mot sin vilja efter 12 års ålder.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (W) skrev 2014-09-23 07:49:56 följande:

Lova inte för mycket iom ts barn är 7&10.
    Vad har jag lovat? Jag skrev att barn får bestämma efter mognad. Om TS barn är mogna nog får rätten bestämma.
  • SupersurasunkSara
    Bonanza skrev 2014-09-23 09:37:23 följande:

Stackars barn. Vet inte alls vad du har för rättigheter, men självklart är föräldrar som misshandlat den andra föräldern helt inkompetenta och har ingen rätt till sina barn längre. Förstår om dina barn aldrig mer vill se sin "pappa" och han har bara sig själv att skylla. 

Fast så är det ju inte enligt lag. Även en pedofil som inte gett sig på sina egna barn har rätt till umgänge i många fall.

En person som slår vuxna även om den vuxne är barnens andra förälder är inte per automatik olämplig.
    Personligen tycker jag att om barnen sett misshandeln så ska de inte tvingas till den som misshandlat, men det beror ju på, om barnen ändå vill så blir det ju som att de straffas om de inte får träffa den föräldern.
Svar på tråden Han har betett sig illa och döttrarna vill inte