Hur få nio månaders bebis att sova på natten?
Stackars dig, det låter jättejobbigt! Om jag var du skulle jag fundera över hur min ideala situation såg ut kring sänggåendet. Vill du att sonen ska somna ensam i sin säng? Vill du sitta bredvid och hålla handen? Vill du lägga sonen i gemensam säng och sen bära över? När du vet hur du vill ha det kan du börja ta små, små (men beslutsamma) steg åt det hållet. Min gissning är att sonen inte vaknar för att han är hungrig (om han äter bra hela dagarna + gröt på kvällen) utan för att han är van att göra det. Under perioder vill ju bebisar ha mer närhet också, och har man en fungerande sovsituation som utgångsläge är det ju bra att kunna erbjuda mer närhet de perioderna. Problemet är ju när man varken vet ut eller in och har svårt att veta varför sonen vaknar, som du beskriver. Då är det ju svårt att "känna in" sin bebis och justera sina beteenden därefter.
Jag tror att en nyckel för att förbättra nattsömnen är att inte låta sonen somna i bärselen och att sluta amma på natten. Du kan ju fortfarande amma morgon/ kväll om du vill. Menar inte att du ska göra dessa förändringar brutalt och tvärt, men ha det som mål och hela tiden sträva ditåt. Tex att alltid försöka lägga ner sonen i sängen innan han somnat helt i selen. Första gångerna kanske han vaknar till och börjar gråta. Då vaggar du i selen igen, och gör ett nytt försök. Förhoppningsvis kan han somna i sin säng i alla fall 1 gång av 10. Sen kanske 2/10 osv. Helt plötsligt kanske du märker att just det funkar ganska bra. Då kan det vara dags att ta nästa steg, att bara lugna ner honom i selen inför natten osv.