• Anonym (Ekogurkan)

    Skylta med att man äter ekologiskt

    En bekant till mig lade nyss upp en bild på fb på en massa ingredienser som hon skullr använda i en maträtt. Varenda grej var märkt med Eco och mycket noggrannt vänd med lappen rätt upp mot kameran.

    Blev nyfiken på hur människor påverkas runtomkring. Om er bekant skyltar med ekologiskt såhär, blir ni då själva sugna/engagerade i att handla ekoprodukter? Bryr ni er inte alls? Eller tycker ni att detta är ett typiskt sätt att visa sig duktig på? Eller det kanske rent av är bra med lite smygreklam så andra börjar ekohandla? Bra för miljön/hälsan?

    Så hur reagerar ni? Och skyltar ni själva att ni äter eko om ni nu gör det?

    :)

    (Obs; inget elakt menat mot mim bekant. Handlar själv mycket ekologiskt för jag tror det är bra för hälsan och djuren. Dock vet jag att studier har visat på tvärtom också. Är inte så insatt ärligt talat.)

  • Svar på tråden Skylta med att man äter ekologiskt
  • WinterDawn

    Det kan ju vara så att hon arrangerade bilden för att det skulle se snyggt ut, och inte skylta med eco-lapparna. När jag tar kort för att lägga ut på internet arrangerar jag alltid allting, från prylen på bilden till bakgrunden.
    Tex när jag tog kort på kakor jag gjort så la jag de snyggaste så att de syntes och de fula under/i bakgrunden, och det var inte för att skryta om perfekta kakor.

    Men å andra sidan, om hon nu ville skylta med eco-lapparna är det ju knappast att skryta heller, oavsett hennes mening med det. Det är väl bara bra att det finns de som köper ekologiskt? Om man tar åt sig av det kanske det handlar om att man själv önskar köpa mer ekologisk mat, och då är det väl bara att göra det?

  • Anonym (eko)
    sextiotalist skrev 2014-09-22 11:18:41 följande:
    Nu är nog inte detta som är det största hotet mot klimatet, eko i all ära, men fortfarande så anser ajg att det är pekpinnar.

    Personligen så cyklar jag till arbetet, så jag bidrar till miljön på det sättet.
    Matproduktionen och matkonsumtionen är ett enormt miljöhot. Men du får kalla det pekpinnar.

    Jag äter mycket vegetariskt ekologiskt och promenerar eller cyklar så mycket jag kan men ser ändå inte att jag "bidrar till miljön" utan att jag förstör mindre än om jag valde annorlunda..
  • Anonym (Sluta fjanta dig!)
    Anonym (eko) skrev 2014-09-22 11:26:36 följande:
    Matproduktionen och matkonsumtionen är ett enormt miljöhot. Men du får kalla det pekpinnar.

    Jag äter mycket vegetariskt ekologiskt och promenerar eller cyklar så mycket jag kan men ser ändå inte att jag "bidrar till miljön" utan att jag förstör mindre än om jag valde annorlunda..
    Vilken jävla inställning.
    Vi kommer att dö ut. Det är ett faktum.
    Planeten kommer att återhämta sig, sedan är det dags för annat liv på Jorden.

    LEV OCH NJUT FÖR FAN!

    Istiden (den åttonde i ordningen, som vi känner till), och människans undergång har varit ett faktum sedan människans första steg på Jorden.
  • Anonym (eko)
    Anonym (Sluta fjanta dig!) skrev 2014-09-22 11:30:28 följande:
    Vilken jävla inställning.
    Vi kommer att dö ut. Det är ett faktum.
    Planeten kommer att återhämta sig, sedan är det dags för annat liv på Jorden.

    LEV OCH NJUT FÖR FAN!

    Istiden (den åttonde i ordningen, som vi känner till), och människans undergång har varit ett faktum sedan människans första steg på Jorden.
    Så det är bäst att göra så lite som möjligt o skita i vad vi äter och hellre ta bilen än att promenera eftersom jorden kommer att dö ut för ungarna oavsett vad vi gör?
  • Anonym (Ekogurkan)

    Tack för alla svar!

    Haha, många både roliga och ironiska! ;)

    Själv skäms jag nör jag handlar eko av den anledning atttjag inte handlar allt eko. T.ex så är utbudet ganska dåligt och det finns endast eko falukorv i köttväg. Grädde finns ej heller eko osv. Känns därför heldumt att handla hälften eko. Så jag smusslar ner snabbt. Har också rest utomlands tidigare och därför skulle jag väl bli rikigt hatad om jag visade att jag nu köper eko.

    Försöker tänka att två fel ej blir rät. Gör väl så gott kan kan och har förstånd till hädanefter. Men skulle aldrig skylta med det - då kan man ju aldrig göra något omiljövänligt som att ta bilen igen. Vilket jag försöker låta bli viss mån dock.

    ;)

  • Anonym (Ekogurkan)

    Jag äter mycket vegetariskt ekologiskt och promenerar eller cyklar så mycket jag kan men ser ändå inte att jag "bidrar till miljön" utan att jag förstör mindre än om jag valde annorlunda..[/quote]


    Anonym (eko) skrev 2014-09-22 11:26:36 följande:

    ser ändå inte att jag "bidrar till miljön" utan att jag förstör mindre än om jag valde annorlunda..


    Fast just detta var ju bra beskrivet faktiskt :)
  • sextiotalist
    Anonym (eko) skrev 2014-09-22 11:26:36 följande:
    Matproduktionen och matkonsumtionen är ett enormt miljöhot. Men du får kalla det pekpinnar.

    Jag äter mycket vegetariskt ekologiskt och promenerar eller cyklar så mycket jag kan men ser ändå inte att jag "bidrar till miljön" utan att jag förstör mindre än om jag valde annorlunda..
    ja, genom vår blotta existens så bidrar vi. Även när vi levde på stenåldern så gjorde vi det.

    Jag ogillar pekpinnar och äter det jag mår bra av. Skulle troligen bidra väldigt mycket till metangaserna då ;).
    Anonym (Sluta fjanta dig!) skrev 2014-09-22 11:30:28 följande:
    Vilken jävla inställning.
    Vi kommer att dö ut. Det är ett faktum.
    Planeten kommer att återhämta sig, sedan är det dags för annat liv på Jorden.

    LEV OCH NJUT FÖR FAN!

    Istiden (den åttonde i ordningen, som vi känner till), och människans undergång har varit ett faktum sedan människans första steg på Jorden.
    Det stämmer. Visst kan man försöka spara på det vi har lite längre. Men jag tycker man kan få välja att göra det på sitt sätt.
    Personligen satsar jag på att köpa närodlat från vår grönsaksaffär (som köper in direkt från producenten)

  • Anonym (eko)
    Anonym (Ekogurkan) skrev 2014-09-22 11:33:25 följande:

    Tack för alla svar!

    Haha, många både roliga och ironiska! ;)

    Själv skäms jag nör jag handlar eko av den anledning atttjag inte handlar allt eko. T.ex så är utbudet ganska dåligt och det finns endast eko falukorv i köttväg. Grädde finns ej heller eko osv. Känns därför heldumt att handla hälften eko. Så jag smusslar ner snabbt. Har också rest utomlands tidigare och därför skulle jag väl bli rikigt hatad om jag visade att jag nu köper eko.

    Försöker tänka att två fel ej blir rät. Gör väl så gott kan kan och har förstånd till hädanefter. Men skulle aldrig skylta med det - då kan man ju aldrig göra något omiljövänligt som att ta bilen igen. Vilket jag försöker låta bli viss mån dock.

    ;)


    Man kan alltid be affärerna ta hem eko. De viktigaste att handla är mejeriprodukter, kaffe, potatis, bananer, vindruvor o kött.
  • Anonym (glädje)

    Jag har inte fb men hade jag haft det hade jag kunnat lägga upp en sådan bild. Och då hade jag gjort det av pur glädje över att det fanns ekologiska alternativ av alla de ingredienser jag behövde. Det är inte ofta det händer! Eftersom de flesta av mina vänner tar det för självklart att köpa ekologiskt om det finns, så tror jag att de hade förstått och delat min glädje.

  • Anonym (Både och)
    Anonym (eko) skrev 2014-09-22 11:04:02 följande:
    Håller inte med om att det handlar om att "visa sig duktig" utan snarare om att öka människors medvetenhet.
    Tror det finns båda varianterna, de som ärligt vill öka folks medvetenhet, och sedan de som bara vill visa sig duktiga.
Svar på tråden Skylta med att man äter ekologiskt