• amaliaj

    Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap

    Hej

    Känner mig väldigt kluven och vill gärna ha råd.

    Vår son är 11 år, och en av hans bästa kompisar (A) sedan dagis har en mamma som inte klarar föräldraskapet.

    A:s föräldrar skilde sig för ca två år sedan, pappan lämnade. De har tre barn, 13,11,6 år gamla idag. Ett av barnen har asperger, det tror jag att mamman också har.

    Mamman har mått  vädligt dåligt, haft jättemycket nya sexuella kontakter, säkert en i veckan i snitt under 1,5 år. Hon har ätit antidepressiva, varit sjukskriven. Nu jobbar hon igen. Vi har inte så mkt kontakt - jag orkar inte riktigt om jag ska vara ärlig.

    Hon lämnar barnen ganska mkt vind för våg. De stora passar den lilla timmar i sträck. Hon lagar i princip aldrig mat - de får ta vad de hittar i kylen. Sonen har varit där och blivit bjuden på kalla mamma-scans-köttbullar som de äter direkt ur förpackningen till middag. Frukost sköter man själv om man vill ha.

    A är ofta halvrisigt klädd, missar aktiviteter som vi bokat, har inte ätit när han kommer hit. När hon har medd vår son på aktiviteter får hon inte ihop helheten - för ett år sedan tyckt ehon att han kunde ta bussen från centrala sthlm och hem till vår förort själv när hon blandat ihop sitt schema. När han är hos sin pappa ( de har delad vårdnad) fungerar det bättre, men pappan verkar inte bry sig över hur det fungerar hos mamman. 

    I helgen skulle sonen bowla och sova över hos A. Han åkte dit vid 16-tiden. Det slutade med att de kom över och sov hos oss ändå. Då hade de inte fått middag. A berättade att mamma varit med lillebror hela dagen så han hade inte ätit lunch heller. Vi severade mat. Han luktade dessutom illa och fick duscha...

    Killarnas lärare frågade mig i våras hur det står till, de hade honom under diksussion i elevvårdsteamet. Jag sa att jag tycker att mamman behöver stöd i föärldrarollen, att pappan fungerar bättre. Skolan föreslog att jag skulle orosanmäla till soc eftersom jag har lite mer inblick i deras privatliv - jag satt jag inte vill. Jag är hellre en resurs som A känner sig trygg hos och som föräldrarna gärna vill ha kvar som kompisfamilj. Vår son och vi gillar ju A. Tyckte skolan kunde göra anmälan. 

    Jag har inte pratat med pappan, inte heller med mamman. Civilkurage och sunt förnuft är väl att göra det - men jag tror inte det hjälper. Mamman är förskolelärare och pappan företagsledare. De är inte fattigt och inte dumma - de klarar bara inte föräldraskapet.

    Vad skulle DU göra om du var i mina skor?

  • Svar på tråden Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap
  • Påven Johanna
    amaliaj skrev 2014-09-22 13:27:48 följande:

    Ja, vi bjuder in så mycket det går. Jag har skickat mamman till psykolog. Jag har sagt till henne att jag tror att hon har aspberger, hon frågade sin psykolog som föreslog en utredning, vilket jag fick veta. Sen vet jag inte vad som hänt.

    Men att coacha en förskolelärare på fina gatan i hur hon ska ta hand om sina barn är ju inte helt lätt - det vore mkt enklare om hon inte själv var "expert".

    Exempel:
    Barnen får nya kläder och dyra aktiviteter, men hon glömmer ge dem mat och tvätta dem och sätta på dem strumpor mitt i vintern... A missar jämt aktiviteter. Hon låter handikappade dottern åka själv till T-centralen med en kompis. (Kompisens mamma blev skogstokig, hon förstod inte varför kompisens mamma blev arg). Hon glömmer att hon har hand om mitt barn och lämnar honom gråtande ensam hemma i deras hem, när jag är en timme bort och han saknar hemnycklar. Listan är rätt lång.


    Ensam som i att hon tog med sig sin egen son och lämnade din son kvar i deras hem utan att förklara vart de tog vägen? Eller ensam som i ensam med sin kompis i deras hem? Handlar det om det sistnämnda alternativet så kan jag inte se att det var farligt? De är ju 11 år gamla?

    Hur känner du till hur många sexuella kontakter hon har och har haft? 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 11:32:44 följande:

    Du säger till en lärare på skolan att DU tycker att " mamman behöver stöd i föärldrarollen".
    Då säger skolan att DU ska anmäla?
    Vet du, jag tror du hittar på alltihop.

    Utöver det är jag är så äckligt trött på er praktmorsor som ska lägga näsan i blöt i andras familjeförhållanden.
    Sköt dig själv för fan.


    Håller med!

    Du ska lämna familjen ifred och SLUTA skvallra om dem till skolan!

    En normalt utvecklad 11 åring kan åka t-bana själv och passa ett 6 årigt syskon!

    DU kära ts borde fundera på din egen föräldraroll!
  • Anonym (suck)
    Påven Johanna skrev 2014-09-22 14:20:59 följande:
    Ensam som i att hon tog med sig sin egen son och lämnade din son kvar i deras hem utan att förklara vart de tog vägen? Eller ensam som i ensam med sin kompis i deras hem? Handlar det om det sistnämnda alternativet så kan jag inte se att det var farligt? De är ju 11 år gamla?

    Hur känner du till hur många sexuella kontakter hon har och har haft? 

    Undrar också över det sistnämnda ?

    Du pratar ju inte med mamman ?!
  • Anonym (Blöta näsan)

    "Vi har inte så mkt kontakt - jag orkar inte riktigt om jag ska vara ärlig" säger du först men ändå vet du så mycket om denna mamma?

    Hur vet du hur många män hon har sex med och vad angår det dig?

    Sedan berättar du att din son skulle sova över där, hur vågar du det om mamman är så ansvarslös?
    Då är du inte ett dugg bättre själv!
    Lämna sin son hos någon där ingen vuxen finns, ingen mat serveras... som du själv berättat. Eller överdrev du kanske lite?

    Du påstår att du har "skickat mamman till psykolog". Är du på riktigt eller? SKICKAT MAMMAN TILL PSYK??? " Jag har sagt till henne att jag tror att hon har aspberger, hon frågade sin psykolog som föreslog en utredning, vilket jag fick veta".
    Det känns som det är dags för dig att backa, begriper du inte det?

    Nu sitter du och din man där hemma och tycker en massa.
    Är ni socionomer eller amatörtyckare?

  • Anonym (suck)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 15:36:12 följande:

    "Vi har inte så mkt kontakt - jag orkar inte riktigt om jag ska vara ärlig" säger du först men ändå vet du så mycket om denna mamma?

    Hur vet du hur många män hon har sex med och vad angår det dig?

    Sedan berättar du att din son skulle sova över där, hur vågar du det om mamman är så ansvarslös?
    Då är du inte ett dugg bättre själv!
    Lämna sin son hos någon där ingen vuxen finns, ingen mat serveras... som du själv berättat. Eller överdrev du kanske lite?

    Du påstår att du har "skickat mamman till psykolog". Är du på riktigt eller? SKICKAT MAMMAN TILL PSYK??? " Jag har sagt till henne att jag tror att hon har aspberger, hon frågade sin psykolog som föreslog en utredning, vilket jag fick veta".
    Det känns som det är dags för dig att backa, begriper du inte det?

    Nu sitter du och din man där hemma och tycker en massa.
    Är ni socionomer eller amatörtyckare?


    Socionomer och amatörtyckare är samma sak

    Bra skrivet!
  • amaliaj

    Klart jag pratar med mamman. Vi kommer bra överens. Men jag har backat lite ur vänskapen för att hon ville dra in mig i sitt uteliv och det vill inte jag. Noll intresse att gå på krogen och sitta med och se vem från badoo som dyker upp.

    Ja, jag är beteendevetare och arbetar bla med att skicka folk till psykologer och utredningar. Min bedömning är inte tagen ur luften och hon har bara fått stöd och råd när hon bett om det. Skulle aldrig vara så gränslös att jag föreslog det till någon som inte bett om stöd.

    Ja, vi har pratat om hennes sexliv men jag har inte alltid orkat lyssna och backat undan när hon tar upp saker inför barnen. Hon har räknat upp inför mig och själv nämt antalet män. Är det ett rop på hjälp eller skryt? En del av gränslösheten som kommer med en ev Aspberger diagnos? (Kanske någon som sätt Bron och hur Saga raggar på krogen...)

    Hon har tagit hem män som misshandlat henne. (De har inte slagit henne när barnen varit där, inte vad jag vet). Jag tror att hon periodvis sålt sex - jag uppfattar det som självskadebeteende från hennes sida. Jag vet inte säkert - hon hintade det på ett barnkalas bland en massa barn. Sen har jag inte frågat igen. ("Jag tar emot grejer, dom får betala för resor och hotell men det är ju jag som utnyttjar dom". "Så snart vi haft sex skickar jag hem dom, inte fan vill man något mer eller prata eller så").

    Vi har aldrig bråkat, jag gillar ju henne! Hon är generös, snäll och rar. Hon vill väl. Problemen kvarstår. Det är det som gör det så svårt. Om jag inte gillat henne, om hon söp eller knarkade. Då vore det enkelt.

    SÅ; Hur gör man med en bekant som är medelklass, på ytan är allt bra, snäll och omtänksam. Som inte landat efter en skilsmässa och mår skit.  Som inte kan ta hand om sina barn fullt ut. Som verkar skada sig själv.

    Om en man beteede sig så här skulle väl 99% av alla mammor slita sitt hår för ensam vårdnad. Pappan i det här fallet gör inte det. Jag tror han ser en hel del men blundar för det/normaliserar.

    Sluta nu döma MIG. Jag har verligen bara goda intentioner. Jag vill hjälpa. Hur hjälper jag på bästa sätt? 

  • Anonym (suck)

    Du hjälper på bästa sätt genom att låta familjen vara ifred och sluta snacka skit om dom!

    Du verkar farlig, håll dig undan!

  • Anonym (Blöta näsan)
    Anonym (suck) skrev 2014-09-22 17:11:01 följande:

    Du hjälper på bästa sätt genom att låta familjen vara ifred och sluta snacka skit om dom!

    Du verkar farlig, håll dig undan!


    Håller med!
    Tur vi är några som fortfarande inte drabbats anmälningshysterin.
  • Anonym (Sjuan)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 11:32:44 följande:

    Du säger till en lärare på skolan att DU tycker att " mamman behöver stöd i föärldrarollen".
    Då säger skolan att DU ska anmäla?
    Vet du, jag tror du hittar på alltihop.

    Utöver det är jag är så äckligt trött på er praktmorsor som ska lägga näsan i blöt i andras familjeförhållanden.
    Sköt dig själv för fan.


    Stackars de barn som är omgivna av människor som inte lägger näsan i blöt.

    Jag har läst otaliga levnadsberättelser av större barn och vuxna, som inget hellre ville att någon skulle lägga sig i när de var små. Just för att dras egna föräldrar inte klarade av sitt föräldraskap.

    Vi behöver fler som står upp för barnen, inte färre.
  • Anonym (anmäl !!)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 11:32:44 följande:

    Du säger till en lärare på skolan att DU tycker att " mamman behöver stöd i föärldrarollen".
    Då säger skolan att DU ska anmäla?
    Vet du, jag tror du hittar på alltihop.

    Utöver det är jag är så äckligt trött på er praktmorsor som ska lägga näsan i blöt i andras familjeförhållanden.
    Sköt dig själv för fan.


    Rektorn i dotterns skola gav mig samma råd -så jag tror inte det är påhittat.

    Jag tror att du saknar erfarenhet från att vända dig till skolan då _andras_barn far illa.

    Eftersom skolans rektor inte tog tag i problemet (som var väl känt i klassen men inte utanför klassen) så gjorde jag inte bara en anmälan utan två.

    Soc fick en orosanmälan för flickan som hade problem hemma och var utagerande så att andra barn råkade illa ut. Jag gjorde en anonym anmälan men av detaljerna var det enkelt att lista ut vilket barns föräldrar som gjort anmälan.

    Kommunens stödteam för ungdomar i skolan fick en anmälan om rektorns oförmåga att hantera problemet  - teamet kände väl till skolan och ett par andra klasser där en del barn o ungdomar hade problem, men den här klassen o rektorn hade krupit under deras radar.

    Det slutade med att flickan som for illa och hennes föräldrar fick det stöd de behövde för att klara ut sina problem så att flickan inte for mer illa. Innan hon lärde sig hantera sitt humör hade hon en låg tid ett ramsa som hon började mumla så fort hon fick spel.. 'Inte XXX, inte XXX, inte XXX ...'

    Rektorn sa inget mer men läraren sa senare att allt blivit mycket bättre.

    Nu är min dotter och flickan bra kompisar och de ggr jag träffat flickans pappa verkar han inte ha några problem med att jag lagt mig i.

    Föräldrarna skötte inte flickan, skolan visste vad det handlade om men gjorde inget...

    Min 'blöta näsa' gjorde underverk för flickan då skolan med rektorn i första hand inte hade förmågan att hantera flickans svåra situation.

    Behöver dina barn hjälp? 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 19:51:38 följande:
    Håller med!
    Tur vi är några som fortfarande inte drabbats anmälningshysterin.
    Du tycker alltså att en 11-åring ska gå runt skitig, passa sina yngre syskon, inte få någon mat på hela dagen, bara lämnas att sköta sig på egen hand?
  • Anonym (Blöta näsan)
    Anonym (anmäl !!) skrev 2014-09-22 20:26:38 följande:
    Rektorn i dotterns skola gav mig samma råd -så jag tror inte det är påhittat.

    Jag tror att du saknar erfarenhet från att vända dig till skolan då _andras_barn far illa.

    Eftersom skolans rektor inte tog tag i problemet (som var väl känt i klassen men inte utanför klassen) så gjorde jag inte bara en anmälan utan två.

    Soc fick en orosanmälan för flickan som hade problem hemma och var utagerande så att andra barn råkade illa ut. Jag gjorde en anonym anmälan men av detaljerna var det enkelt att lista ut vilket barns föräldrar som gjort anmälan.

    Kommunens stödteam för ungdomar i skolan fick en anmälan om rektorns oförmåga att hantera problemet  - teamet kände väl till skolan och ett par andra klasser där en del barn o ungdomar hade problem, men den här klassen o rektorn hade krupit under deras radar.

    Det slutade med att flickan som for illa och hennes föräldrar fick det stöd de behövde för att klara ut sina problem så att flickan inte for mer illa. Innan hon lärde sig hantera sitt humör hade hon en låg tid ett ramsa som hon började mumla så fort hon fick spel.. 'Inte XXX, inte XXX, inte XXX ...'

    Rektorn sa inget mer men läraren sa senare att allt blivit mycket bättre.

    Nu är min dotter och flickan bra kompisar och de ggr jag träffat flickans pappa verkar han inte ha några problem med att jag lagt mig i.

    Föräldrarna skötte inte flickan, skolan visste vad det handlade om men gjorde inget...

    Min 'blöta näsa' gjorde underverk för flickan då skolan med rektorn i första hand inte hade förmågan att hantera flickans svåra situation.

    Behöver dina barn hjälp? 
    Mina barn behöver du inte bekymra dig för.
    Tack och hej.
  • Anonym (Blöta näsan)

    Jag avföljer, orkar inte läsa om alla anmälningskåta besserwissermorsor som tror sig vara så oooootroligt bra själva.
    Ni borde skämmas.

  • Anonym (Ts . Skärp dig)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 21:25:58 följande:

    Jag avföljer, orkar inte läsa om alla anmälningskåta besserwissermorsor som tror sig vara så oooootroligt bra själva.
    Ni borde skämmas.


    Bra skrivet blöta näsan . Tyckte precis som du !
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 21:25:58 följande:
    Jag avföljer, orkar inte läsa om alla anmälningskåta besserwissermorsor som tror sig vara så oooootroligt bra själva.
    Ni borde skämmas.
    Det har ju visat sig att det finns massor av barn i Sverige som föräldrar inte klarar av att sköta socialtjänsten hinner inte med att hjälpa alla barn. Undrar varför det går så dåligt i skolan och varför så många unga människor hamnar helt utanför samhället nuförtiden troligtvis är det för att en massa människor missköter sina barn som växer upp utan något stöd.
  • taquine
    Anonym (anonym) skrev 2014-09-22 20:35:48 följande:
    Du tycker alltså att en 11-åring ska gå runt skitig, passa sina yngre syskon, inte få någon mat på hela dagen, bara lämnas att sköta sig på egen hand?
    Det är ts beskrivning, det har jag lärt mig här på fl att man ska nog  ta en del med nävar av salt. 
    Och fantastiskt hon har sådan insyn och vet när de inte pratar  med varandra ...
    Goodness me
  • Anonym (anonym)
    taquine skrev 2014-09-22 22:50:58 följande:
    Det är ts beskrivning, det har jag lärt mig här på fl att man ska nog  ta en del med nävar av salt. 
    Och fantastiskt hon har sådan insyn och vet när de inte pratar  med varandra ...
    Mamman verkar tämligen gränslös eftersom hon berättat en massa privata saker för Ts, dessutom är det ju en annan förälder som också märkt detta med att låta barn klara sig bäst de vill på T-banan funktionshindrat var det barnet till på köpet.

    I tråd efter tråd anses barn inte kunna åka längre sträckor med buss ens i mindre städer förrän de är 12-13 år här i denna träd är det tydligen ok att lämna någon annans funktionshindrade barn tillsammans med ens egna 11-åring för att ta sig hem med T-bana utan att det andra barnets förälder tillfrågas om det är ok.
Svar på tråden Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap