• Anonym (vad är skillnaden?)

behandlingssekreterare gör vad?

Följande har hänt:

Ett behandlingshem anställer 1 st behandlingssekreterare. Personen som får tjänsten, en socionom uppfyllde alla krav som eftersöktes och var mycket efterlängtad av övrig personal. Det kändes som att NU kanske saker händer när det kommer någon med en bred akademisk grund och mycket kunskap. Vad roligt var sammanlagda åsikten bland samtliga.

Personen börjar och övrig personal ser att denna person kommer att gå på samma schema som behandlingsassistenter och vara delaktig i vardagliga arbetet precis som övrig personal. Inte för att det gör något men det känns väldigt fel och underligt för många att här kommer någon med massor av utbildning och denne står och kokar pasta och sköter diskmaskinen, jagar boende som avviker och går och handlar mat med de boende.

Personen som blivit anställd börjar fundera också, personen samtalar med flera i personalgruppen, undertecknad inkluderad och frågar vad tidigare behandlingssekreterare egentligen gjort och vi svarar sanningsenligt, att de har stannat ett år och sen gått vidare. Gjorde vi fel? Det är ju sant eftersom även de tidigare fått gå på samma schema och göra samma arbetsuppgifter som behandlingsassistenter, varken mer eller mindre. Men det kanske är så det ska vara. Vad vet jag liksom? Jag är inte socionom.

Har sett flera här på FL som säger sig vara familjehemssekreterare, vad är era arbetsuppgifter? Jobbar ni på samma sätt som behandlingsassistenter? För mig känns det nästan lite kränkande att det kommer in någon som har 3-4000 mer än jag i månaden men gör exakt samma saker som jag men bara med en annan titel. Denna person känner sig undervärderad och det har ju hänt mer än en gång att de slutat för att de känt att det är bortkastad tid.

SÅ, vad gör en behandlingssekreterare? Vad har en sån i lön egentligen? och är det rätt att det är som det är i ovan nämnda exempel?

• Svar på tråden behandlingssekreterare gör vad?
  • Anonym (Soc.)

Förstår inte riktigt sambandet med familjehemssekreterare?

sorry... behandlingssekreterare ska det vara... slant lite i tankarna där

• Petter och jag

Jag vet inte vad en behandlingssekreterare gör, men jag reagerar på att personen frågar sina kollegor istället för att be sin chef om en arbetsbeskrivning.

• Anonym (HVB)

I min värld är en behandlingssekreterare något helt annat. Jobbar själv som gruppledare på ett hvb och i min värld är det två närbesläktade tjänster.

Kan såklart se väldigt olika ut beroende på organisation och verksamhetsområde men i min  tjänst förväntas jag leda och fördela det dagliga arbetet. Medverka vid rekrytering. Ta fram rutiner för arbetet, göra samtalsmallar etc. Övervaka och i mån av behov utbilda kollegor i dokumentation. Hålla i kontakter med samverkanspartners,etc skola, goda män, socialsekreterare och anhöriga. Hålla mig uppdaterad med kunskapsutvecklingen på vårt område och sprida kunskap samt vid behov ordna med lämplig kompetensutveckling till kollegorna. Budgetuppföljning samt delta i ledningsgruppens möten. Schemaläggning och vikarietillsättning ligger också på mig Ska även i övrigt utgöra ett stöd och verka som en kompetensresurs gentemot kollegorna.
    Med andra ord, vara en spindel i nätet med koll på att det som behöver göras görs på ett bra sätt.

Kan i och för sig mycket väl ställa mig vid grytorna eller ta en disk när det behövs men är inte min egentliga arbetsuppgift. Ser det som självklart att en behandlingssekreterare jobbar dagtid,måndag till fredag.

Petter och jag skrev 2014-09-23 18:02:32 följande:

Jag vet inte vad en behandlingssekreterare gör, men jag reagerar på att personen frågar sina kollegor istället för att be sin chef om en arbetsbeskrivning.

Det frågades inget utan vi var i samtal och diskuterade lite dagens uppgifter. Frågan kom upp från en av oss "på golvet" frågade personen om hon skulle vara med på golvet. Då blev det en diskussion i just det arbetslaget kring vad hon egentligen skulle göra. Hon gav sin bild av vad hon fått till sig och vi tyckte det i sak lät bra men vi vet ju också hur det sett ut tidigare.

I det här området finns det 6 behandlingshem som ägs av 4 huvudmän och jag har jobbat på 3 av dem, inget underligt alls att man i personalen diskuterar varandras roller. Så har det varit på alla mina arbetsplatser.
    Anonym (HVB) skrev 2014-09-23 18:20:00 följande:

I min värld är en behandlingssekreterare något helt annat. Jobbar själv som gruppledare på ett hvb och i min värld är det två närbesläktade tjänster.

Kan såklart se väldigt olika ut beroende på organisation och verksamhetsområde men i min  tjänst förväntas jag leda och fördela det dagliga arbetet. Medverka vid rekrytering. Ta fram rutiner för arbetet, göra samtalsmallar etc. Övervaka och i mån av behov utbilda kollegor i dokumentation. Hålla i kontakter med samverkanspartners,etc skola, goda män, socialsekreterare och anhöriga. Hålla mig uppdaterad med kunskapsutvecklingen på vårt område och sprida kunskap samt vid behov ordna med lämplig kompetensutveckling till kollegorna. Budgetuppföljning samt delta i ledningsgruppens möten. Schemaläggning och vikarietillsättning ligger också på mig Ska även i övrigt utgöra ett stöd och verka som en kompetensresurs gentemot kollegorna.
    Med andra ord, vara en spindel i nätet med koll på att det som behöver göras görs på ett bra sätt.

Kan i och för sig mycket väl ställa mig vid grytorna eller ta en disk när det behövs men är inte min egentliga arbetsuppgift. Ser det som självklart att en behandlingssekreterare jobbar dagtid,måndag till fredag.

ojoj.. ja det låter väl kanske mer som vi trodde. Någon som kunde ta lite av bördan från de som är .kontaktmän/kvinnor som har ganska tung börda förutom den dagliga driften av hushållet och  strukturen. Vikarier fixar vi själva oftast, enhetschefen kan gå in och göra det. Får man fråga var du jobbar..där vill jag jobbar. Låter som att beh.ass har ett lättare jobb där
  • Anonym (HVB)

Jag jobbar på ett kommunalt HVB för ensamkommande barn. Var vill jag inte avslöja. Vi har inga behandlingsassistenter som jobbar här utan har krav på högskoleutbildning för alla utom timvikarier. De flesta har socionom eller lärarexamen. Vet inte om det är lättare att jobba här men min förhoppning är att det är mer strukturerat.
    Vårt tankesätt är lite att behandlingsfolket ska jobba med klienterna och ta hand om dagen, följa upp vad som behöver följas upp från gårdagen och planera morgondagen. Jag tittar framåt den närmsta tiden medans enhetschefen tar hand om ekonomi, övergripande personalfrågor och den långsiktiga planeringen.

Svar på tråden behandlingssekreterare gör vad?