behandlingssekreterare gör vad?
Följande har hänt:
Ett behandlingshem anställer 1 st behandlingssekreterare. Personen som får tjänsten, en socionom uppfyllde alla krav som eftersöktes och var mycket efterlängtad av övrig personal. Det kändes som att NU kanske saker händer när det kommer någon med en bred akademisk grund och mycket kunskap. Vad roligt var sammanlagda åsikten bland samtliga.
Personen börjar och övrig personal ser att denna person kommer att gå på samma schema som behandlingsassistenter och vara delaktig i vardagliga arbetet precis som övrig personal. Inte för att det gör något men det känns väldigt fel och underligt för många att här kommer någon med massor av utbildning och denne står och kokar pasta och sköter diskmaskinen, jagar boende som avviker och går och handlar mat med de boende.
Personen som blivit anställd börjar fundera också, personen samtalar med flera i personalgruppen, undertecknad inkluderad och frågar vad tidigare behandlingssekreterare egentligen gjort och vi svarar sanningsenligt, att de har stannat ett år och sen gått vidare. Gjorde vi fel? Det är ju sant eftersom även de tidigare fått gå på samma schema och göra samma arbetsuppgifter som behandlingsassistenter, varken mer eller mindre. Men det kanske är så det ska vara. Vad vet jag liksom? Jag är inte socionom.
Har sett flera här på FL som säger sig vara familjehemssekreterare, vad är era arbetsuppgifter? Jobbar ni på samma sätt som behandlingsassistenter? För mig känns det nästan lite kränkande att det kommer in någon som har 3-4000 mer än jag i månaden men gör exakt samma saker som jag men bara med en annan titel. Denna person känner sig undervärderad och det har ju hänt mer än en gång att de slutat för att de känt att det är bortkastad tid.
SÅ, vad gör en behandlingssekreterare? Vad har en sån i lön egentligen? och är det rätt att det är som det är i ovan nämnda exempel?