• Flizan30

Carl eller Gustav?

Vilket av dessa två namn gillar ni mest? är något mer klassiskt än det andra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Carl eller Gustav?
  • Natulcien

Jag upplever båda lika klassiska. Det är ju gamla kunganamn båda två.
    Men personligen föredrar jag Gustav.
    Jag tycker att Carl/Karl är lite för hårt på något sätt...svårt att förklara. Och så blir det ju alltid Calle/Kalle av det.

• fluu

Inget mer klassiskt än det andra. Gillar Gustaf mer om det stavas just så, annars Carl.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gathenhielm

Jag gillar dem båda, men jag kan hålla med om att Carl kan kännas lite hårt, och jag tycker att Gustav har en skönare klang och är lite coolare.

Reasons... we all have them, at times.
  • Momicockokanon

Gustav gillar jag mest, men råkade rösta på Karl. Tycker också att båda är lika klassiska. Lycka till!

• Gathenhielm

Frågan om vilket namn som är mest klassiskt är ju lite knepigare. Gustav omnämns först på 1200-talet medan Karl funnits i diverse germanska språk sedan åtminstone 300-talet.

Reasons... we all have them, at times.
  • Mercurialis

Gustav gillar jag mest av de två namnen, men så heter mitt första barn just Gustav.

Karl var på tapeten, när andra barnet låg i magen men valdes bort, eftersom det så ofta blir Kalle i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gweny

Varför inte ta dubbelnamn om du gillar båda? Carl-Gustav

• cackaka

Jag tycker båda är lika fina. Min äldsta heter Carl och min yngsta heter Gustav.

• charlie00
    Carl är fint men lite svårt att uttala, jag tycker folk ofta hoppar över r:et eftersom det är en sån betoning på det. Carrrlll. Dock är det väldigt tidlöst och jag gillar såna namn!
    Gustav går heller aldrig ur tiden men påminner mig tyvärr om katten, därför är det i så fall bättre att stava med v än f på slutet. Det är enklare att säga och jag tycker faktiskt att det passar en kille i alla åldrar, kanske mer åt det gubbiga hållet men ändå sött.
Svar på tråden Carl eller Gustav?