• nernu

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Så läraren ska inte låta elever träna på att läsa för att du rädd för att din barn inte vill läsa mer sagor?

Sverige är på väg käpprätt åt skogen. Vi har ingenting att komma med. Det enda vi kan konkurrera om är kunskap. För att det ska vara möjligt så MÅSTE vi bli smartare och utbilda oss mer. Det finns inte en massa grovjobb där man kan få jobba praktiskt. Barn ska lära sig läsa. Det ser jag som självklart. Och det är inte konstigt att det går åt skogen om alla föräldrar ska oja sig över att barnen inte får göra något annat roligare 10 minuter om dagen....

• nernu
    Venne skrev 2014-09-25 11:40:08 följande:

Ja, det känns som att jag kom åt en känslig punkt. Det var jag inte ett dugg beredd på faktiskt. Jag ville höra vad andra tyckte om just detta upplägget av hemläxa.

En sak är märklig; diskussionen verkar handla om att jag förnekar mitt barn att lära sig analysera. Fast läxan verkar inte ens gå ut på det. Läxan verkar gå ut på att vi ska bevisa för läraren att vi läser och visa hur mycket vi läser.

Läxan går ut på att läsning kräver en mängdträning som barnet inte kan få i skolan.
  • nernu

Pratade med en mellanstadielärare om det här med krav. Hon tyckte inte alls att det är konstigt att barnen känner att det är jobbigt med kraven i skolan med tanke på att det inte ställs några större krav på barn hemma idag. Föräldrarna krattar manegen och sen förväntas de helt plötsligt komma till skolan och hantera en massa måsten. Problemet är att livet som vuxen består av krav. Det är inga vuxna som har lust att städa diska och tvätta men man gör det för att det förväntas av en. Om vi inte lär barnen att man måste göra vissa saker utan att bryta ihop så kommer de få det extremt jobbigt när de växer upp. Det tror jag är en bidragande faktor till psykisk ohälsa hos unga vuxna. Att balansera kraven och kravlösheten.

• nernu
    sextiotalist skrev 2014-09-25 14:03:26 följande:

Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
    Du fick alltså uppföra dig hur du ville? Du fick nästan alla saker du pekade på? Du slapp göra tråkiga saker? 
  • nernu
    Venne skrev 2014-09-25 14:40:44 följande:
    Hur gör vi mer mängdträning för att vi fyller i den journalen menar du?

Återigen leds diskussionen i riktningen att jag inte vill ställa krav på mitt barn eller läsa med henne. Jag har sagt upprepade gånger att det inte är så det ligger till. Hon städar, dukar, tar undan sin disk, viker in sin tvätt och beter sig respektfullt. Hon gör sina läxor OCH vi läser. Det betyder inte att jag tycker just denna läxan är utformad på ett bra sätt.
    Då förstår jag inte hur det kan kännas som en så extrem börda att redovisa att hon läst om hon ändå läser?

Och journalen fylls såklart i för att läraren ska veta att ni faktiskt gör det. Det är jättebra att du är noga och att ni läser men alla gör inte det och läraren måste ju få någon form av bekräftelse på att det görs. Alternativet hade varit att hänga ut eleverna framför varandra i klassrummet om de inte gjort det de ska. Och det känns inte som ett bra alternativ.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust