sextiotalist skrev 2014-09-26 09:34:34 följande:
Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
Men då är vi nästan överens, jag menar att journalen är en tidig övning i studieteknik och dari ligger dess värde. Du anser att den bara trams och krusiduller och självklart ser du då inget värde i den. Låt oss enas om att tycka olika i den frågan.
Självfallet är det så att analysen av litteraturen på en civilingengörsutbildning ligger mycket i utförandet ab praktiska räkneexempel, men så ligger det ju inte till när det gäller samhällsvetenskapliga ämnen. Således kan det ju vara en bra idé att lära ut textanalys redan i grundskolan eftersom alla elever inte kommer gå den naturvetenskapliga banan.
Sedan tror jag att du kan mer om textanalys än du låter påskina, t.ex. tror jag inte att du tror att Djurfarmen egentligen handlar om ett gäng grisar som tar over driften av en gård. För att ta ett av de mest tydliga exemplen på en allgorosk roman.