• Barne

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Ts, jag förstår verkligen inte problemet. Om nu journalförandet är en sådan plåga så se till att göra det en gång i veckan, det kan ju omöjligt ta mer än 10-15 minuter att fylla i veckans läsning. Även om din dotter tycker att det är trist så är det onekligen nyttigt att lära sig att redovisa vad man har gjort, gärna med ett visst mått av analys. Och läxor (som andra saker i livet) är ju inte alltid roliga men nödvändiga att utföra ändå. ,

• Barne
    sextiotalist skrev 2014-09-25 15:30:57 följande:
    Det kan jag förstå faktiskt, själv avskyr jag fylla i tidrapporterna varje vecka. Det tar inte längre tid än 10 minuter.
    Jag hade nog tvärvägrat att fylla i vad jag gjorde för läxor och skolarbete hemma om någon hade krävt det
    Det räcker väl med att man visar i skolan att man gjort det.
    Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.

• Barne

Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.

Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.

• Barne

Sextiotalist, jag menade inte att man måste journalföra sina studier vid universitetet, men om du menar att du har klarat en civilingengörsutbildning utan att föra anteckningar och på något sätt analyserat kurslitteraturen så kan jag bara lyfta på hatten för dig.

Jag menar bara att det kan vara bra i tidig ålder lära sig att organisera sina studier, något jag själv önskar att jag hade fått ta del av. Jag ser det inte som ett sätt för läraren att kontrollera vad som lästs, vilket du och TS verkar göra, utan som en I sig nyttig övning.

Att man kan klara sig ändå vet jag mycket väl eftersom jag själv läste ungefär hälften av mina läsläxor under grundskolan och fick högsta betyg ändå.Och vad gäller dagens svenska skola så vet jag inget om den, men jag har definitivt Inga högre tankar om den, från grundskola till högskola.

• Barne
    sextiotalist skrev 2014-09-26 09:34:34 följande:
    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
    Men då är vi nästan överens, jag menar att journalen är en tidig övning i studieteknik och dari ligger dess värde. Du anser att den bara trams och krusiduller och självklart ser du då inget värde i den. Låt oss enas om att tycka olika i den frågan.

Självfallet är det så att analysen av litteraturen på en civilingengörsutbildning ligger mycket i utförandet ab praktiska räkneexempel, men så ligger det ju inte till när det gäller samhällsvetenskapliga ämnen. Således kan det ju vara en bra idé att lära ut textanalys redan i grundskolan eftersom alla elever inte kommer gå den naturvetenskapliga banan.

Sedan tror jag att du kan mer om textanalys än du låter påskina, t.ex. tror jag inte att du tror att Djurfarmen egentligen handlar om ett gäng grisar som tar over driften av en gård. För att ta ett av de mest tydliga exemplen på en allgorosk roman.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust