-
Det hon svarade mig var det jag skrev i ts. Minns inte ordagrannt, men att set är viktigt att lära sig läsa och att det är viktigt att föräldrar inte slutar högläsa när barnen börjar läsa själv. Det håller jag med om! Det är bara upplägget som jag tror är kontraproduktivt.Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:44:22 följande:Och då är ju uppgiften tokig på ett eller annat sätt om det är det den går ut på. Vad säger läraren själv att syftet med de olika uppgifterna är?
-
Dubbelkollade med dotterns far kring vad läraren sagt om syftet. Han hade för sig att hon sa att barnen ska få en vana att läsa och föräldrarna ska få en vana att engagera sig i läsning för sina barn.
-
Ja det lät vettigare i mina öron. Har du tips på hur man lyckas ta upp det med en lärare ännu en gång, utan att få en infekterad relation på halsen?
-
Hur gör vi mer mängdträning för att vi fyller i den journalen menar du?nernu skrev 2014-09-25 13:51:03 följande:Läxan går ut på att läsning kräver en mängdträning som barnet inte kan få i skolan.
Återigen leds diskussionen i riktningen att jag inte vill ställa krav på mitt barn eller läsa med henne. Jag har sagt upprepade gånger att det inte är så det ligger till. Hon städar, dukar, tar undan sin disk, viker in sin tvätt och beter sig respektfullt. Hon gör sina läxor OCH vi läser. Det betyder inte att jag tycker just denna läxan är utformad på ett bra sätt. -
Det är ingen extrem börda och det har jag aldrig påstått. Har du ens läst ts?nernu skrev 2014-09-25 14:59:58 följande:Då förstår jag inte hur det kan kännas som en så extrem börda att redovisa att hon läst om hon ändå läser?
Och journalen fylls såklart i för att läraren ska veta att ni faktiskt gör det. Det är jättebra att du är noga och att ni läser men alla gör inte det och läraren måste ju få någon form av bekräftelse på att det görs. Alternativet hade varit att hänga ut eleverna framför varandra i klassrummet om de inte gjort det de ska. Och det känns inte som ett bra alternativ.
Jag ifrågasätter vad mitt barn lär sig på att fylla i journalen. Att vi bara ska bevisa att vi läser ser jag inte som något som ökar hennes kunskaper och det är väl det som är målet? Om du inte kan komna på något alternativ mer än att hänga ut barnen inför varandra så hoppas jag innerligen att du inte är pedagog. -
Återigen: jag/vi har tid att göra det. Jag ifrågasätter kunskapsvärdet och meningen med det. Det är väl vettigare att vi lägger tiden på något hon lär sig viktiga saker på, än att fylla i sidhänvisningar. Tex kunde vi kanske skrivit och ritat om boken när den var färdig, så kunde hon tagit med den till skolan och på köpet övat på redovisning. Utan att läraren behandlar både barn och föräldrar som latmaskar som måste kontrolleras.
Dessutom blir det rätt besvärligt att i slutet av veckan minnas exakt vilka sidor vi läst varje dag. -
Detta är ju verkligen inte nödvändigt. Vi läser boken lika mycket oavsett om läraren vet exakt vilka sidor vi läste i tisdags. Det är meningslöst.Barne skrev 2014-09-25 15:24:06 följande:
Ts, jag förstår verkligen inte problemet. Om nu journalförandet är en sådan plåga så se till att göra det en gång i veckan, det kan ju omöjligt ta mer än 10-15 minuter att fylla i veckans läsning. Även om din dotter tycker att det är trist så är det onekligen nyttigt att lära sig att redovisa vad man har gjort, gärna med ett visst mått av analys. Och läxor (som andra saker i livet) är ju inte alltid roliga men nödvändiga att utföra ändå. ,
-
Och för att komma tillbaka till poängen så läser hon inte mer nu än tidigare, för vi läste redan dagligen. Hon bara tycker det är tråkigare och är mindre engagerad. Vad får hon ut av det i det långa loppet?
-
Vad är egenvärdet i det? Jag hade blivit jätteglad om jag kände att hon faktiskt lärde sig något viktigt på att görs detta, så berätta är du snäll. Varför skriva det på en lapp och sedan skriva över det på rätt lapp? Känns som dubbelt arbete.Barne skrev 2014-09-25 15:50:53 följande:Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.
Istället för att bara lära sig lyda idiotiska order så jan man lära sig bli en kreativ och kritiskt tänkande varelse. De flesta med högre utbildning och eget ansvar tror jag slipper göra sådan redovisning till sin framtida chef faktiskt. Jag hade sagt upp mig på plats om min chef visade så lågt förtroende, vilket aldrig har hänt. Jag presterar bättre med morot än piska. -
Jag är tveksam, men hoppas för hennes skull att du har rätt.Barne skrev 2014-09-25 16:29:20 följande:
Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.
Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.
-
Du behöver inte ta ut din frustration över ditt liv på mig. Jag har tagit upp detta med läraren en gång, mellan 4 ögon. Hon behövde inte ens lägga extra tid på mig för det var utvecklingssamtal. Därefter har jag fortsatt göra läxan som vanligt hemma. Jag har heller aldrig klagat på undervisningen förut och lade inte upp det som en klagan till henne, utan en oro och undran. Något annat du vill anta utan belägg och skälla på mig över?got skrev 2014-09-25 16:55:51 följande:
Och så undrar ni varför dagens lärare inte har någon disciplin/pondus i klassrummet? Vi blir motarbetade på varenda liten punkt HELA tiden. Inte av alla men vid nästan varje moment finns det alltid någon förälder som har en åsikt och inte anser att just deras barn behöver innefattas i lärarens beslut. Vad lär det era barn? Jo, att om du inte tycker att det läraren säger är bra så struntar du i det eller diskuterar det och drar det i sådan långbänk att läraren till slut ger med sig (för med tanke på en lärares arbetsbörda så kan de inte lägga hur mycket tid som helst på att diskutera småsaker). Sedan gömmer du dig, som förälder, bakom argumentet att du bara vill lära ditt barn att tänka själv och vara kritisk.
Du tycker inte att det är en bra läxa för ditt barn men det kan vara en fantastisk läxa för ett annat barn som annars inte hade fått läst de där 10 minuterna om dagen. Läxor kan absolut vara individuella men det är orimligt att tro att läraren ska kunna hålla individuella läxor i alla ämnen hela tiden. "Suck it up" och gör det läraren säger. Ifrågasätt när det verkligen finns fog för det (för det gör det ibland), då ska du se att du också gehör för dina åsikter!
-
För det första, lägg ner härskarteknikerna. Det är bara pinsamt.Alessia skrev 2014-09-25 20:41:10 följande:
Bra lärare som ger läsläxa! Fler sådana lärare, tack!
Nu är DU Ts, som sätter upp en positiv min och berömmer din dotter när hon gör läxan. Gör du inte det utan ojar dig över läxor så att dottern ser och hör det, ja då får du en skolovillig unge.
För det andra: jag är inte korkad. Jag fattar bättre än att tala illa om skolan och ser verkligen ingen anledning till det.
Vad är det med vuxna människor på detta forumet?! -
Tack, exakt så.pgw skrev 2014-09-25 23:03:47 följande:
Jag säger spontant JA till läxor även för små barn, men NEJ till en sådan läxa som TS beskriver.
Jag skulle tycka att det var jättejobbigt att tvingas analysera och redogöra för ett moment av min vardag som jag normalt uppskattar. Jag kunde kanske göra det EN dag i veckan, eller varje dag i EN vecka, men varje dag, i all evighet...? HJÄLP!!!
En jämförelse: Jag har deltagit i matundersökningar några gånger, och då ingår det alltid att man ska föra dagbok över allt man äter i några dagar. Under de dagarna är det verkligen ingen njutning att äta, just på grund av "byråkratin" kring det hela. En som bantar skulle kanske vara motiverad att skriva upp allt, medan jag bara följer order.
Läsning och högläsning är jätteviktigt, och det ska göras varje dag. Men är det faktiskt nödvändigt med analys och redovisning varje dag? Jag håller faktiskt med TS här, det borde gå att göra läsläxan på något annat sätt.
Vi har gjort massor med läxor förut och jag har ALDRIG haft problem med det. Det är just detta upplägget som är dåligt.
Vad folk här inte verkar förstå är att jag det till trots:
-gör läxan med henne ändå
-är trevlig mot läraren ändå
-inte pratar illa om skola eller lärare
-söker en diskussion, inte krigsföring
-tror att man kan ha läsläxor som är bra
Bete er som civiliserade människor. -
Nu kommer jag ge upp på denna tråden. Vissa håller med, andra håller inte med. Jag har fått ett par vettiga tips men lika många otrevliga inlägg som inte ens är verklighetsförankrade. Jag borde ha vetat bättre än att försöka diskutera något på fl.
-
Uppdatering
Tydligen var det inte bara min dotter som hade problem med detta upplägg. Läraren bytte ut läxan mot en "läsorm". Nu ska hon färglägga en bit av en orm för varje kvart hon läser. När ormen är ifylld lämnas den in och de får välja vilken sång de ska sjunga till en viss aktivitet de brukar köra i skolan. Tadaaa! NU har hon börjat att självmant vilja läsa igen! Så himla skönt. Jag skickade ett mail till läraren med mycket cred för att hon gjorde detta. Kan även poängtera att jag INTE har nämnt något om läsläxan för läraren och att jag inte är orsaken till förändringen.