• Rowalise

Leasing av tik

Ska försöka göra mig kortfattad ! 
    Jag har en tik som jag mer än gärna vill ha valpar på, men kan inte få en valpkull själv pga kass ekonomi..

Men då jag vet att det FINNS viss person/personer som gärna vill låna min tik så undrar jag egentligen vad som gäller kring leasing av tik (stavning?).

1. Vilka kostnader som tikägare står jag för? Jag som tikägare är alså beredd att betala ögonlysning, en del till hanhundsägare,ultraljud, progestersontestet !

2. Får jag som tikägare bestämma hanne, eller kan personerna som är intresserade ta vilket hane dom tycker? Även om det är en skit hane som inte brådar rasen gott...

3. Får jag som tikägare ha valparna hemma hos mig?

4. Kan jag som tikägare sätta krav på första "tjing" på valpen jag vill ha?

5. Kan jag få bestämma om jag vill ha 1 valp eller 2 ?

Jag är inte direkt ute efter att göra någon win win på hennes valpkull men jag vill gärna ha 1 hane och 1 tik och ha första tjing på att välja..Är jag i min egna drömvärld nu eller är detta möjligt? Är väl insatt i avel men dessvärre inte leasing av tik och dess regler. Vill såklart följa alla regler som ska följas och dom avtal som ska skrivas, skrivs! 

• Svar på tråden Leasing av tik
  • Dexter dot com

Har aldrig hört uttrycket förr och har därför inget svar att ge men ring SKK´s rådgivning och fråga så du gör rätt och skriver rätt avtal.

• Gweny

Var påväg att leasa iväg en tik, men blev inte så. Ni får komma överens vad som gäller med ersättning och ifall nåt händer. SkK kan vägleda er med. Skulle dock inte rekommendera att spara två jämnåriga syskon så, mycket jobb. Se till att bägge föräldradjuren har vad rasklubben rekommenderar gällande hälsokrav.

• Rowalise
    Gweny skrev 2014-09-24 17:03:26 följande:

Var påväg att leasa iväg en tik, men blev inte så. Ni får komma överens vad som gäller med ersättning och ifall nåt händer. SkK kan vägleda er med. Skulle dock inte rekommendera att spara två jämnåriga syskon så, mycket jobb. Se till att bägge föräldradjuren har vad rasklubben rekommenderar gällande hälsokrav.

Så det är möjligt det jag skrev att jag kan kräva två valpar? Jag vet inte riktigt vad SKK har för regler ang att leasa (ska ta reda på det)..
    Jag har inga större planer på att behålla två valpar hemma, utan har en vän som hjälper mig med ena valpen om det skulle vara så.

Mamman uppfyller som sagt alla hälsokrav som rasklubben har, men frågan är bara om man lånar ut tiken, om jag som tikägare har något att yttra mig om ang hane! Vill ju inte ha vem som helst....

Lånade ut henne för något år sedan och inget avtal skrevs utan vi hade ett muntligt avtal att JAG som tikägare skulle få en valp, men lurad till 100 vart ju jag! När jag efter 8veckor hämtade tiken så var alla valpar sålda... Inget jag vill göra om,där av alla mina frågor och såklart jag ska skriv avtal om ersättning denna gång! (om det blir något) Trodde jag kunde lita på min egna hunds uppfödare tyvärr....

Svar på tråden Leasing av tik