• Anonym (Anna)

Jobbar mer än 100%

Hej!

Jag är gravid och har förutom min vanliga anställning ett extrajobb på nätterna som ger betydande inkomster. Detta innebär att jag alltså arbetar mer än 100%

Jag är nu i femte månaden och börjar känna mig allt mer trött. Jag tror inte att jag kommer att orka med mitt extraarbete så länge till. Mitt vanliga arbete är ett kontorsjobb som jag tror att jag klarar i ytterligare några månader.

Får jag ersättning från försäkringskassan om jag inte längre kan jobba natt i slutet av graviditeten? Behöver jag i så fall läkarintyg eller andra intyg för detta?

Vänligen,

Anna

• Svar på tråden Jobbar mer än 100%
  • Försäkringskassan

Hej,

När du skickade in ditt moderskaps intyg så fick du ett startbrev och samtidigt en inkomst blankett att lämna till din arbetsgivare i ditt fall ska det ju lämnas en till varje arbetsgivare för att vi ska kunna fastställa en korrekt årsinkomst och årsarbetstid.

Som blivande mamma har man möjlighet att upp till 6 månader innan gå ned helt eller delvis i tid utan att det påverkar den sjukpenninggrundande inkomsten (det krävs att man haft en varaktighet på 6 månader och att SGI kan fastställas utifrån den tjänstegraden)

Har man ett fysiskt tungt jobb kan man upp till 60 dagar innan barnets beräknade födelse längst till 11 dagar innan beräknad födelse. Ansökningsblanketter för detta finns att skriva ut från vår webbsida; www.forsakringskassa.se

Man har också rätt att upp till 60 dagar innan börja ta ut föräldrapenning. Utöver detta finns ingen form av ersättning att få från försäkringskassan för att man väljer att gå ned i tjänst innan barnet kommer.

I bifogad länk kan du läsa mer om graviditetspenning.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/om_graviditetspenning/om_graviditetspenning

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Jobbar mer än 100%