• Strawbaby

Telefonräkningar

Vi har telia som operatör (eller vad det heter) till hemtelefonen, med fritidsfunktionen alltså vi betalar bara uppkopplingsavgift efter 18.00 på vardagarna och under helgerna. Vi ringer inte särskilt mycket och aldrig mobilsamtal från hemtelefonen. Våra räkningar brukar inkl. fasta avgifter vara 200-250 kr / månad. Vår bindingstid till telia upphör snart. Bör vi byta företag?

Hur mycket ligger era tele-räkningar på/månad inkl. avgifter på? Är ni nöjda? Ringer ni mycket? (Mycket = flera samtal / dag och mobilsamtal)

• Svar på tråden Telefonräkningar
  • lurv

Vi har Telia som förval och sedan telia total alltid. Med det tillvalet så ringer vi för enbart uppkopplingsavgiften hela dygnet till all fast telefoni samt till telias mobilnummer. Vi ligger på runt 300:- per månad men då har vi telia telesvar samt nummerpresentation också. Det som är dyrast är ju abbonemangsavgiften och den diffar inte mer än ett 10tal kronor per företag. Tele2 har ju nu en drive om att du bara betalar 49 öre per minut till fasta nätet samt deras mobiler. men det tror jag blir dyrare för vår del.

• mommy4you

Våran telefonräkning brukar aldrig ligga på mer än 300 kr/månad och då är det inkl. abbonemangsavgiften på 99 kr/månad, com hem dygnet runt på 59 kr/månad (betalar bara uppkopplingsavgift på 45 öre när vi ringer fasta nätet), nummerpresentatör & telefonsvarare 30 kr/månad.
    Vi ringer nästan aldrig mobilsamtal på hemmatelefonen utan det brukar vi göra på våra mobiler som vi har kontantkort på annars kan ju räkningarna blir hur höga som helst. Det ringer ganska mycket här. På en skala 1-5 så är vi en 3,8.
    Jag är nöjd med vårat abbonemang och vill absolut inte byta.

Vi har Com Hem telefoni och sen vi bytte till dom har telefonräkningarna skunkit.

• Strawbaby

Vi bor i en "com hem lägenhet" och har funderat på att byta till dem, men hur fungerar det om vi flyttar till en lägenhet eller ett hus där com hem uttag inte finns?

• emmy82

Vi ringer med bredbandsbolaget och de är helt klart billigast. När andra operatörer ringer och frågar så tackar de för sig och lägger på när de hör att vi har bredbandsbolaget. Nu idag betalar vi 99 kr fast avgift per månad. Vi brukar ha ca 300 kr i månaden totalt och då ringer vi mycket, mycket mobilsamtal. Snart ska vi gruppansluta till bredbandsbolaget innom bostadsrättsföreningen och då kommer vi att betala 150 kr för telefon +bredband och det vi ringer för. Kommer att bli superbra.
    //Emmy

• Catha82

Vi har just nu med universal Telecom och betalar 112: -/månaden i abonnemang + det vi ringer för.
    Vi brukar ha teleräkningar på 250:-/månanden.

Den 23 februari byter vi till Telia igen och ska då ha ungdomsabonnemanget och alltid.
    Då kommer vår teleräkning ligga på ca 175:- +några kronor för 0771 nr man ringer.
    Mobilt ringer vi uteslutande från våra mobiler då vi båda har Comviq knock out och ringer alla abonnenter för 49 öre minuten.

• Beloved

Vi har än så länge telia som bas och sen ringer vi med glocalnet (0 kr i minuten kvällar 18-08 och helger) och vår räkning ifrån glocalnet ligger runt 50 kr i månaden

• Jennie Brunflo

Problemet kan ju uppstå om man ska flytta...att betala anslutningsavgift till telia är inte billigt.

Vi har telia och vi hade telia-fritid förut.
    Nu testar vi telia-alltid för vi fick det gratis i 6 månader och band oss i 12 månader.

• Jörgensen

Vi har telia.. och jag ringer min manna ca 5 ggr om dagen minst.. och sen ringer vi till annat folk med...
    vi får vår räkning var 3:e månad och då ligger den som max på 400:- med alla avgifter.

• Alex 20040923

Jörgensen - har jag missuppfattat fel eller stämmer det att din räkning är på ca 400:-/kvartal med alla fasta avgifter inräknat.

Kostar inte bara det fasta abonnemanget 125:-/mån = 375:-/kvartal
    400-375kr = 25kr över till samtal ???????

• Iroyg

Jag fick erbjudande som egen företagare att teckna Tele2:s JobbarKompis. Jag betalar 55 kr/mån i fast avgift, 16 kr/mån för nummerpresentation, samtal till fasta telenätet: 0 kr/min, samtal till Comviq/Tele2-nätet: 0 kr/min, övriga mobilnät 0,79 kr/min, uppkopplingsavgift 0,55 kr.

(Alla priser är exkl moms)

Dessutom fick vi 300 kr att ringa för och 6 månaders gratis telefonsvarare.

Vi har ännu inte fått vår första faktura, men vi ringer extremt lite och då till fasta nätet så vi räknar med att tjäna in det mesta på just abonnemangsavgiften.

• Malounis

Vi har Spray, där vi även har Spray fritid så vi ringer gratis kvällar och helger.
    Räkningen brukar ligga på stax under 550/mån och då är det inklusiver Spray bredband på 370 kr.
    Så telefonkostnaden är kring 180/mån (fasta abbonemanget, Spray fritid, nr-pres och det vi ringer för på dagtid och till mobil).

Om vi inte var i behov av fast telefon dit vi flyttar i sommar (mobil fungerar inte alltid så bra där plus att vi vill ha bredband) så skulle vi nog fundera på att säga upp telefonabbonemanget och enbart ringa på mobilen.
    Då vi båda har Halebop, plus även en del av våra vänner så ringer vi gratis (ok, ett minimibelopp på 49 kr/mån) till varandra dygnet runt.

• musli

Telia Alltid Total... det är BÄST!

"små barn har låååånga armar"
Svar på tråden Telefonräkningar