• Anonym (Katten)

Hyresvärden "tvingar" mig att själv hålla i visningen på lgh

Jag håller på att flytta från min och min f.d. sambos lägenhet. I övermorgon flyttar jag och min f.d. sambo stack utan att ta med sig några av sina saker för 2 månader sedan.

I och med uppsägning av lägenheten, så måste ju såklart visningar hållas för nya hyresgäster.

Nu är det dock så att jag flyttar i övermorgon och det ringer folk hela tiden och vill boka visning. Ingen är på samma dag heller, utan det är tydligen meningen att jag ska boka upp varje dag till de här visningarna.

Till saken hör också att jag numer bor 15 mil bort och spenderar bra mycket mer tid där än i min gamla lägenhet. Jag är endast här nu i dessa två dagar för att flyttstäda och packa det sista.

Är det verkligen upp till mig att boka in dessa visningar? Borde inte hyresvärden göra det? Det står ingenting i mitt kontrakt och jag gillar INTE att min hyresvärd har lämnat ut mitt nummer till folk jag inte känner som sen ringer mig i tid och otid.

När allt är flyttat och klart, så kommer jag inte att komma tillbaka till den här lägenheten längre, men jag lämnar den med 2 månader kvar på kontraktet, så visningar kan ju komma att ske ett bra tag framöver.

• Svar på tråden Hyresvärden "tvingar" mig att själv hålla i visningen på lgh
  • Fundersam02

Det låter orimligt att du ska behöva samordna flera visningar. Värden borde förstås ha lämnat ett datum och en tid till samtliga intresserade, så att du bara behövde visa lägenheten en gång. 

Kolla vad som står i kontraktet. Jag gissar att du bor hos en privatvärd. Ett större bolag har ju rutiner för sånt här. Hör med hyresgästföreningen om du kan vägra utan problem.

• Anonym (---)

Har 2 upplevelser av det du skriver.

1. När jag skulle flytta hemifrån till en kommunal hyresrätt så vägrade lägenhetsinnehavaren av en lägenhet att ha visning. Vilket han också hade laglig rätt till. Inte förens efter att han flyttat och hans kontrakt hade gått ut hade dom rätt att visa hans lägenhet för nya hyresgäster.

2. När jag själv flyttade från en hyresrätt ca 1½ månad tidigare än mitt kontrakt gick ut så hade jag visning. Men då var det för den som var först i kön. Hade denna person tackat nej hade person nummer 2 fått komma på visning osv.
    Jag kunde ha nekat att ha visning, precis som personen i exempel 1 gjorde. Och då hade inte hyresvärden fått visa min lägenhet innan mitt kontrakt gått ut.

Vad du gör? Ringer hyresgästföreningen och kollar vad som gäller för just dig, och vad lagen säger om saken.
    Din hyresvärd kan ju visa din lgh efter att du flyttat ut.

• Anonym (Katten)

Tack för era svar! 

Det är inte en privat hyresvärd, utan ett relativt stort bolag som finns på flera platser i Sverige.
    Jag hade två personer här idag och kände liksom "ahh, skönt. Nu var det gjort. Då kan jag slappna av på den fronten och bara fokusera på packningen", men så ringer det två till som vill boka visning innan fredag. Nu skiter jag fasen i att svara i telefonen på nummer jag inte har.
    Detta är ju löjligt :(

Ska kontakta hyresgästföreningen imorgon och se vad de säger om det här!
    Tack igen :)

• Anonym (---)
    Anonym (Katten) skrev 2014-09-24 18:17:54 följande:

Tack för era svar! 

Det är inte en privat hyresvärd, utan ett relativt stort bolag som finns på flera platser i Sverige.
    Jag hade två personer här idag och kände liksom "ahh, skönt. Nu var det gjort. Då kan jag slappna av på den fronten och bara fokusera på packningen", men så ringer det två till som vill boka visning innan fredag. Nu skiter jag fasen i att svara i telefonen på nummer jag inte har.
    Detta är ju löjligt :(

Ska kontakta hyresgästföreningen imorgon och se vad de säger om det här!
    Tack igen :)

Och om du svarar säg bara att du inte hinner visa lgh för du flyttar snart. Och att dom får ta det med hyresvärden.
  • Anonym (Nej)

Låter helt otroligt orimligt. Ska du göra hyresvärdens jobb? Och det gratis dessutom. Det ligger ju föga i ditt intresse att hitta en ny hyresgäst. Det får värden fixa EFTER att ditt kontrakt gått ut. Och det låter dessutom olagligt att lämna ut ditt personliga nummer till främmande folk utan ditt medgivande. Snälla, bli förbannad. Och stå upp för dig själv.

• MsM84

Det står i lagen att man är skyldig att ha lägenheten tillgänglig för visning, men det är inte rimligt att ens nummer lämnas ut utan tillstånd eller att man ska behöva hålla massa visningar.

• Anonym (Katten)
    MsM84 skrev 2014-09-24 20:35:03 följande:

Det står i lagen att man är skyldig att ha lägenheten tillgänglig för visning, men det är inte rimligt att ens nummer lämnas ut utan tillstånd eller att man ska behöva hålla massa visningar.

I vilken lag?
  • Anonym (lägenhet)

Var på en lägenhetsvisning idag där paret som bor där nu bara använder lägenheten som övernattningslägenhet, de var 20 mil därifrån så jag blev visad utav hyresvärden. Och har hört om fler som varit på liknande visningar så det borde ju inte vara omöjligt. Och det paret bor fortfarande i lägenheten.

Men som en parentes måste jag säga att det är mycket tråkigare när hyresvärden visar lägenheten, man kan inte fråga hur grannarna är, eller hur hyresvärden är, hehe :)

• Anonym (Hyreslagen)

Läs i Hyreslagen (Jordabalken, kap 12)

--
    §26
    Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.
    [...]
    I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt.
    --

Du är alltså skyldig att visa lägenheten, men det ska inte orsaka dig större olägenhet än nödvändigt. Kontakta hyresgästföreningen om vad som är rimligt.

Vi hade visning vid tre tillfällen då lägenheten inte blev uthyrd efter tillfälle ett och två. Vid varje tillfälle var det 10-20 som fått erbjudande att komma på visning och de hade då fått en dag och tid som jag och hyresvärden kommit överens om. Att du ska behöva håll visningar flera gånger per vecka är orimligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Hyreslagen) skrev 2014-09-24 23:03:50 följande:

Läs i Hyreslagen (Jordabalken, kap 12)

--
    §26
    Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.
    [...]
    I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt.
    --

Du är alltså skyldig att visa lägenheten, men det ska inte orsaka dig större olägenhet än nödvändigt. Kontakta hyresgästföreningen om vad som är rimligt.

Vi hade visning vid tre tillfällen då lägenheten inte blev uthyrd efter tillfälle ett och två. Vid varje tillfälle var det 10-20 som fått erbjudande att komma på visning och de hade då fått en dag och tid som jag och hyresvärden kommit överens om. Att du ska behöva håll visningar flera gånger per vecka är orimligt.

• Anonym (Hyreslagen)

Blev totalt fel i slutet på förra inlägget. Du är inte skyldig att själv visa lägenheten, även om vissa hyresvärdar påstår det. Du är skyldig att låta den visas. Så om du inte kan och lägenheten är tom ger du helt enkelt hyresvärden rätt att visa lägenheten utan att du närvarar.

Svar på tråden Hyresvärden "tvingar" mig att själv hålla i visningen på lgh