sina skrev 2014-10-21 08:48:20 följande:
Fast nu tror jag att du helt enkelt lider av... Ja, det finns ett tjusigt ord för det, men typ att du dömer utifrån vad du ser, inte vad som faktiskt finns. Du har ett skevt urval. Och det är liksom inget konstigt i att det är de som är missnöjda som hörs mest.
De allra, allra flesta donatorbarn är glada över att de finns, och glada över att deras föräldrar hade möjligheten att få hjälp. De flesta tonåringar som har tillkommit med hjälp av donation är lite nyfikna på vem donatorn är, men ytterst få är faktiskt, när det kommer till kritan, intresserade av att leta upp honom. (Jag har inte läst några studier om ÄD-barn, så därför skriver jag "han" om donatorn.) De är nöjda med att de har möjligheten, och de flesta verkar vara för öppna donatorer, men det är nästan ingen som begär ut kontaktuppgifter.
De flesta adopterade verkar också vara lite nyfikna på sina biologiska föräldrar, men Spårlöst-grejen verkar vara rätt ovanlig. Men jag har inte så stor koll på adopterade, så jag ska inte ta mig tolkningsföreträde.
Grejen är den här: Om du inte vill ta emot en donation så ska du inte göra det. Det är inte rättvist mot någon - särskilt inte mot barnet.
Men om du bara är rädd, så läs på. Fråga. Prata. Läs forskningsstudier.
Det finns fler heterofamiljer som har fått barn med hjälp av spermiedonation - ni är inte ensamma!
Tack snälla för att du tar dig tid att bolla tankar. Kan mycket möjligt vara så att jag dömer mer än vad jag behöver. Även om det inte känns så. Men jag har ändå levt i tron om att min sambo sedan 11 år tillbaka ska bli pappan till mina barn. Endast 3 veckor har jag vetat om att det inte blir så... Vilket så klart är en chock och en stor sorg. Både för honom och för mig. Jag förstår att vi inte är ensamma men problemet för mig är att jag inte har någon som varit med om detta och som jag kan bolla med. Det är otroligt viktigt för mig att prata om det men när ingen jag pratar med förstår känslan så får jag inte ut något av det.
Jag vill ta in att det inte är konstigt att använda en donator. När jag ser på det utifrån så ser jag det som världens finaste gåva. Men när jag föreställer det för min egen del så känns det bara fel... Och jag är otroligt ledsen för att jag har den känslan. Jag läste bloggen du länkade. Och jag är rädd som du säger. Jag har läst all min vakna tid sedan 3 veckor tillbaka. Läst och tagit in. Men är fortfarande rädd. Rädd för det många säger och som även hon i bloggen nämner. Att den sorg man får i o med ett sådant här besked inte försvinner även när barnet är här. Jag vill inte se mig själv bära på en sorg i min framtid. Min största rädsla är också att vi går igenom en donation men att sedan sambon skulle lämna mig. Då har jag valt donation för hans skull och så står jag där... Det är en situation som skulle kunna uppstå även om det inte känns så nu. Då måste jag själv vara helt säker på mitt val och veta att gör rätt oavsett situation.