• Sea star

Här kommer några tips på bra och roliga barnböcker

Hejsan!

Jag är väldigt förtjust i barnböcker. I Sverige har vi många väldigt duktiga barnboksförfattare och kvalitetén är hög, vilket jag tycker är kul. I min presentation har jag gjort en lista över barnböcker jag rekommenderar, mestadels med svenska författare. Tänkte även lägga till åldersrekommendationer och korta recensioner framöver. Om det är någon som vill ha några särskild information om böckerna jag listat så skriv ett par rader i gästboken så lovar jag att svara.

Jag är också intresserad av vad ni andra och era barn har för favoritböcker! Skriv gärna några rader om detta här eller i min gästbok.

Ha det bäst!

Sea star

• Svar på tråden Här kommer några tips på bra och roliga barnböcker
  • snart tre

Än så länge är min son lite liten (sex månader) för att jag ska läsa för honom, men jag har ändå favoriter som väntar på honom. Jag brukar fynda på bokrean ibland när jag hittar något jag vill ha. Just nu har Gilbert börjat kika lite i en del pekböcker jag köpt åt honom - eller rättare sagt jag håller i boken medan han tittar. Köpte två jättebra pekböcker nyligen som han gillar att titta på bilderna i:

- "Muu säger kon" av Dick Bruna (han som gör Miffy-böckerna så det är samma stuk på den här boken). Enkel, rolig för små knottar oc med fina färgstarka bilder. Gilbert älskar när jag läser den för honom och visar bilderna.

- "Lilla Pussboken" av Kenneth Andersson. Fina bilder och smart och roliga pedagogik där barnet uppmanas att pussa på de olika figurerna och sen står det på sista bilden Puss på dig och så är det en spegel där barnet kan se sig själv. Än så länge är GIlbert lite för liten för den, men det ska bli kul sen när han kan använda den.

Bland de lite mer avancerade barnböckerna gillar jag följande:

- "Visst kan Lotta cykla" av Astrid Lindgren
    - "Eloise" av Kay Thompson
    - "Den lille prinsen" av (hm, har glömt författaren men han är fransman om jag inte minns fel)
    - "Barbapapa"-böckerna
    - "Totte och Emma"-böckerna är sköna

Hm, inser att det är en massa böcker från min egen barndom som kommer upp här. Måste nog uppdatera mig sedan märker jag.

• Marvelina

Det är Saint-Exupéry som skrivit Le Petit Prince. Den leker ju barnbok, men jag tycker inte att den är det. Men som så många andra böcker funkar den på olika nivåer.

• Marvelina

Diggar själv de mysiga fåren Bu och Bä.

• Nadjis

Min lille är bara 2 månader å läser alltså inte Men jag har ändå en favoritlista!

Max böckerna
    Gittan och gråvargarna
    Vilda bebin
    Lilla kanin
    Alla Astrid Lindgren böckerna
    Loranga, Mazarin och dartanjang

• snart tre

Marvelina: Så sant, så sant! Jag har en bunt pekböcker med Lille Prinsen - tycker bilderna är fina i dem.

Bu och Bä-böckerna är roliga - höll på att skratta ihjäl mig när en kompis till mig läste högt ur Bu och Bä i busväder för sin son. Hon hade läst den så mycket att hon kunde den utantill. Fina bilder och rolig text.

• Marvelina

texten i bu och bä är ju bara så himla kul, och i kombination med deras ansiktsuttryck..

(har får ansikten..?)

• Ekorrfamiljen

Lille Prinsen var nästan rekommenderad som kurslitteratur på vår psykologikurs. Lät inte precis som en barnbok. Har dock inte läst den själv - än.

När jag var liten älskade jag:

Isbjörnarnas spännande resa
    Den magiska julklappssäcken
    Stora stygga Bonzo

De böckerna läste jag om och om igen. Nu har jag köpt dem på tradera för att läsa dem för mina barn. (Och naturligtvis återuppleva lite barndomsmagi själv.)

Ekorren.

• snart tre

Marvelina: Ja, fniss - man skrattar gott åt de små liven. Har du sett att de finns som mjuka figurer också?

• Marvelina

ja, vi har flera gånger köpt dem och några böcker som doppresent, vilket har varit uppskattat.

• Sea star

Hej igen!

Jag har sett Bu & Bä böckerna men inte hunnit läsa någon ordentligt. Det är tydligen mycket uppskattade på biblioteken också (både min mamma och moster är barnbibliotekarier). Verkar vara ett bra tips! Vet ni vem som skrivit böckerna?

Sea star

Svar på tråden Här kommer några tips på bra och roliga barnböcker