• Anonym (Död)

Är smala bajskorvar = tarmcancer?

Fick en gigantisk hemorojd vid senaste graviditeten. Den satt utvändigt. Den är nu borta. Jag ser den inte längre iallafall.
    Men jag bajsar numera supersmala bajskorvar. De är kanske 1,5 cm i diameter. Googlade på detta och överallt står det TARMCANCER.

Varit till doktorn då jag också har magont. Gjort ultraljud på övre mage. Kollat efter blod i avföring. Gjort gastroskopi. Tagit blodprover. Allt ser fint ut. Får inte göra koloskopi pga att de inte hitta blod i avföringen.

Jag gråter. Är livrädd att det är cancer.

Någon som vet om smala bajskorvar kan bero på annat än cancer???

• Svar på tråden Är smala bajskorvar = tarmcancer?
  • Farah Vidal
    Hanks skrev 2014-09-25 14:02:30 följande:

Klart dom inte ska slösa resurser på dig om du bara är orolig. Om du är tillräckligt orolig kanske du får något ångestdämpande dock.

• Anonym (J)
    Anonym (Död) skrev 2014-09-25 13:39:47 följande:

Vill påpeka att jag sökt vård. Se mitt förstainlägg. Men nu är det stopp. De tar inte min oro som anledning till att göra en koloskopi.

Privatkliniker?
  • Anonym (Ann)

Nej, det behöver inte alls vara cancer. Och är det det, så sitter tumören, som bör vara rätt så stor, precis i rektum och det är därför bajset blir som spaghetti. Men då har man även en drös med andra symptom. Tumör i rektum känner man av betydligt snabbare än om den sitter längre upp. Jag kan också få smal avföring ibland och jag har ingen cancer. Detta kanske låter äckligt, men för upp ett finger själv och undersök. (när tarmen är tom alltså) Sätt på dig handskar och ta en rejäl klick vaselin och känn efter i rektum. Och känner du någon svulst så kan det lika gärna vara hemmoröjder igen, de kommer gärna tillbaka. Och är du ung, särskilt under 40, tycker jag du ska glömma cancer tankarna. Allt är cancer enligt Google, men i riktiga livet är det långtifrån så.

• Anonym (Död)
    Mylla skrev 2014-09-25 18:06:37 följande:

Vad äter du? Det kanske behövs lite nyttigare mat?

Äter nog inte så nyttigt. Det ska jag erkänna.
  • Anonym (Död)

Jag hade ju en stor och en mindre hemorojd på slutet av graviditeten. Den största på ca 5 cm i diameter. Dessa syns inte längre. Satt utvändigt. Men kan de bara försvinna? Eller kan de sitta invändigt nu?

• Hanks
    Anonym (Död) skrev 2014-09-26 08:25:01 följande:

Jag hade ju en stor och en mindre hemorojd på slutet av graviditeten. Den största på ca 5 cm i diameter. Dessa syns inte längre. Satt utvändigt. Men kan de bara försvinna? Eller kan de sitta invändigt nu?

Första träffen på google som refererar till Vårdguiden = "Hemorrojder går ofta tillbaka av sig själv utan någon behandling."
  • Mylla
    Anonym (Död) skrev 2014-09-25 21:01:15 följande:
    Äter nog inte så nyttigt. Det ska jag erkänna.
    Det är ju inte för sent för att börja. Konsistensen på bajset gör att det blir smala bajskorvar, och det beror nog oftast på att man äter dåligt. Börja ät mycket grönsaker, frukt och speciellt vitkål så har du dessutom givit dig själv ett skydd mot tarmcancer, det förebygger. Och det gör att du mår bättre i magen.
  • Anonym (anonym)

IBS kan det vara det kännetecknas av exempelvis pennsmal avföring.

Vanligast är omväxlande förstoppning och diarré. Avföringen är ofta smal och fraktionerad ("harlortar") med en känsla av ofullständig tarmöppning med flera toalettbesök, särskilt på morgonen. Ibland enbart förstoppning eller diarré.

• Anonym (Levande)
    marcussandvik skrev 2015-06-29 19:45:48 följande:
    Varför står det att trådskaparen är anonym och död?

För att trådskaparen valt att vara anonym och har valt signaturen Död.
  • Aquarelle

Det var ett tag sedan du frågade och har säkert kommit underfund med vad du lider av.

Jag blev opererat på tarmen 2010 på grund av devertiklar som under flera år blev inflammerade om och om igen. Följden blev att en bit på tarmen blev oelastiskt och så trång och hårt att den bara släppte igenom små mängder avföring. Till slut var det helt stop.

Det visade sig att jag hade ett tjugotal dervertiklar på grovtarmen. De fruktansvärda kramper jag hade innan operationen upphörde, men under dessa sex år har jag från och till avföring som tjocklek av en penna.

Det är en nödvändighet för mig att jag dricker mycket vatten för att få fart på magen. Numera känner jag att mitt allmäntillstånd påverkas om jag kan gå på toaletten varje dag. Jag försöker att äta så att jag undviker inflammationer i tarmen så gott det går. Det behöver alltså inte vara cancer.

• parnordqvist

De gånger jag har smal avföring beror det på förstoppning, vilket jag har ofta.

• Anonym
    parnordqvist skrev 2021-10-05 07:49:20 följande:

De gånger jag har smal avföring beror det på förstoppning, vilket jag har ofta.

Drick mer vanligt vatten
Svar på tråden Är smala bajskorvar = tarmcancer?