Missbruk och ett bråk som slutade med misshandel, vad göra?
Jag ber om ursäkt för att det är långt.
Jag har varit tillsammans med en man i flera år och vi har två barn tillsammans. Han rökte cannabis redan när vi träffades och naiv och godtrogen som jag var då kunde jag aldrig föreställa mig vad det kunde leda till.
Men bruket eskalerade. Allt eftersom förälskelsekänslorna avtog och vardagskraven tog vid blev det svårare för honom att hålla bruket inom en "rimlig" nivå. Jag borde rimligtvis ställt krav på nolltolerans redan från början men det är lätt att vara efterklok. Jag var kär och jag köpte hans drogliberala argument.
Till slut började han att ljuga, gå bakom ryggen på mig och svika löften om uppehåll. Han kunde bli sur och grinig på mig om han inte fick röka. Jag bedrog även mig själv genom att acceptera situationen. Men jag hatade att han var tvungen att ta till en drog för att kunna vara med oss. Det fick mig att känna mig bortvald.
I början var han drogliberal och såg inga nackdelar alls med cannabis. Idag kan han erkänna att det har gått för långt och att det har biverkningar. Han lovade för några månader sedan att om han inte klarade av att sluta på egen hand skulle han söka hjälp. Jag trodde verkligen på honom. Men han fick ett alldeles för bra erbjudande för att kunna tacka nej och rökte då bakom ryggen på mig. När jag kom på honom vägrade han att söka hjälp och ville hellre ta ut skilsmässa. Han såg sig heller inte som så sjuk trots att han höll på att förlora sin familj. Till slut ringde han.
För några dagar sedan spårade ett bråk ur totalt. Han slog och sparkade mig. Han tappade totalt besinningen. Jag var i total chock och fattar fortfarande inte att det har hänt. Han slog inte så hårt att det uppstod blodvite men jag har blåmärken på kroppen. Jag trodde aldrig i hela mitt liv att det skulle hända med honom.
Jag vet att när jag rent krasst ser på mitt liv så borde jag lämna men jag kan inte. Jag har investerat så mycket tid och kärlek i den mannen. Jag trodde verkligen på vårt förhållande. Det var starkt. Jag var lycklig. Vi hade världens finaste familj. Vi kunde prata med varandra, skratta. Samtidigt har jag gjort avkall på mycket som varit viktigt för mig under de här åren för att jag har prioriterat kärlek och gemenskap. Och jag har börjat sakna det liv som jag levde innan. Jag vill ta tillbaka mitt liv men så hände detta med misshandeln och det känns som att jag har tappat fotfästet totalt.
Mitt liv de senaste åren känns plötsligt som en bluff och jag kan bara inte ta in det. Jag var så glad över att jag hade träffat den här mannen. För första gången i mitt liv fick jag uppleva lycka. Jag hade inga bra erfarenheter av män innan. De hade alla behandlat mig illa även om ingen slog mig. Jag lät dem aldrig komma nära.
Jag växte upp med en lynnig pappa som slog oss. Som jag alltid var på helspänn inför vilket humör han var på. Jag lärde mig att tassa på tår. Jag lärde mig skam.
Jag trodde att jag hade lyckats bryta mönstret den här gången. Jag mådde så himla bra. Jag kände mig styrkt, kände mig älskad. Ingen har någonsin bekräftat mig som honom. Jag kände mig som en människa som förtjänade kärlek.
Helt plötsligt är det som all mark bara har ryckts undan från fötterna. Kanske hade alla rätt som mobbade mig? Alla män som bara utnyttjade mig. Jag kanske inte var värd något bättre. Jag vet att det inte är så men jag kan inte acceptera att mitt liv som jag har byggt upp de senaste åren håller på att rasa.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag söker stöd. Jag behöver prata av mig. Jag vet inte om vårt förhållande är värt att kämpa för. Om jag ska avvakta hjälpen som han förhoppningsvis kommer att få eller om jag måste inse att det är för sent?
Han sörjer och skäms jättemycket. Vi har ena stunden sagt att vi borde skiljas, i nästa att vi kommer att klara detta. Att vi ska kämpa.
Jag vet inte vad jag ska göra.