• Anonym (Odus)

Vad jobbar du med och varför?

Vad jobbar du med? 
    Vad var det som gjorde att du jobbar med det du gör?

Blev din yrkeskarriär som du tänkte en gång i tiden? 
    Om du hade fått välja om hade du gjort samma val i dag?

• Svar på tråden Vad jobbar du med och varför?
  • Anonym (Urk :()

Jobbar som kundsupport - visste inte vad jag ville plugga efter högstadiet, så jag tog ett sommarjobb som blev en deltidstjänst som blev ett heltidsjobb. 14 år senare sitter jag här och vill dö varje gång jag måste gå till jobbet.

Men, fick jag göra om rubbet med facit i hand så skulle jag troligen agera lika ändå, då jobbet tagit mig genom halva Europa, gett mig många erfarenheter och fört mig samman med vad jag helt ärligt tror är mitt livs kärlek.

Och jag KAN fortfarande byta bana - det är i planeringsstadiet just nu. OM jag lyckas så tänker jag bli sopbilsförare. Förhoppningsvis behöver jag ALDRIG mer smöra för självrättfärdigande idioter igen då. Det är helt sjukt hur människor förändras när de pratar med support för olika företag. Jag har sagt upp bekantskapen med tre personer som jag tyckte jävligt bra om efter att ha sett hur de betedde sig mot support-telefonister, när tanken slog mig att det är människor som mina egna vänner som får mig att hata mitt jobb och bli kliniskt deprimerad flera gånger om året.

TL;DR - Jag jobbar som support-telefonist och hatar varje jävla sekund. Men med facit i hand skulle jag göra om det likförbannat, på grund av de erfarenheter det medfört utanför kontoret.

• LifeIsWhatLoveMakes

Maskinförare med en bruttolön på 52400:- hur jag hamnade här? jag hoppade av skolan i 9an så jag har aldrig haft så mycket val när det gäller yrkesval men jag är nöjd och ångrar inget

• Anonym (Odus)
    LifeIsWhatLoveMakes skrev 2014-09-25 18:48:22 följande:

Maskinförare med en bruttolön på 52400:- hur jag hamnade här? jag hoppade av skolan i 9an så jag har aldrig haft så mycket val när det gäller yrkesval men jag är nöjd och ångrar inget

Jobbar du bara dagtid eller obekväma tider också? Hur utbildar man sej till det?
  • Anonym (Odus)
    Anonym (Urk :() skrev 2014-09-25 18:40:00 följande:

Jobbar som kundsupport - visste inte vad jag ville plugga efter högstadiet, så jag tog ett sommarjobb som blev en deltidstjänst som blev ett heltidsjobb. 14 år senare sitter jag här och vill dö varje gång jag måste gå till jobbet.

Men, fick jag göra om rubbet med facit i hand så skulle jag troligen agera lika ändå, då jobbet tagit mig genom halva Europa, gett mig många erfarenheter och fört mig samman med vad jag helt ärligt tror är mitt livs kärlek.

Och jag KAN fortfarande byta bana - det är i planeringsstadiet just nu. OM jag lyckas så tänker jag bli sopbilsförare. Förhoppningsvis behöver jag ALDRIG mer smöra för självrättfärdigande idioter igen då. Det är helt sjukt hur människor förändras när de pratar med support för olika företag. Jag har sagt upp bekantskapen med tre personer som jag tyckte jävligt bra om efter att ha sett hur de betedde sig mot support-telefonister, när tanken slog mig att det är människor som mina egna vänner som får mig att hata mitt jobb och bli kliniskt deprimerad flera gånger om året.

TL;DR - Jag jobbar som support-telefonist och hatar varje jävla sekund. Men med facit i hand skulle jag göra om det likförbannat, på grund av de erfarenheter det medfört utanför kontoret.

Hur mycket tjänar du som kundsupport?
  • Anonym (.)
    Anonym (Odus) skrev 2014-09-25 19:24:37 följande:

Jobbar du bara dagtid eller obekväma tider också? Hur utbildar man sej till det?

Jobbar dagtid. Jag har fast månadslön och om jag jobbar mer än 8tim tar jag ut allt i komp dagar.. Behövs ingen utbildning mer än förarlicens och det tar du på någon dag
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Odus) skrev 2014-09-25 17:54:32 följande:

Vad jobbar du med? 

Jag är lärare. Har alltid gillat att jobba med barn och ungdomar. Om det blev som jag tänkt mig, nja inte riktigt. Att vara lärare och undervisa är det bästa som finns. Men jag undervisar mindre än halva min arbetstid. Det är möten, konflikthantering, administrativa uppgifter, städning, uppfostran, föräldrakontakt m.m. Självklart visste jag att man som lärare inte enbart undervisar men att det är så mycket andra saker som tar tid, problem som oftast måste lösas direkt och som tar tid av annat som är minst lika viktigt. Det var jag nog inte beredd på. Jag funderar faktiskt på att byta yrke men jag väntar in vad som kommer hända med skolfrågorna nu när det blir en ny regering. Hade jag gjort mitt yrkesval idag hade det i alla fall blivit ett annat, tyvärr.
  • Ewald01

Konsult - VVS-teknik och byggnadsfysik.

- roligt och interessant jobb
    - man reser mycket
    - mycket kundkontakt

men det skulle behövas vissa förändringar ... kanske jobba som egen förtagare eller en kommbination av att vara anställd och jobba som egenföretagare (med egna projekt) ...

Anonym (Odus) skrev 2014-09-25 19:25:11 följande:
    Hur mycket tjänar du som kundsupport?
    16.5 i månaden efter skatt - efter SJU år..

Kundsupport är ett av världens mest bespottade yrken - vi är lätta att ersätta och slits ut snabbt...och betalas därefter.
    Anonym (Urk :() skrev 2014-09-26 12:00:18 följande:
    16.5 i månaden efter skatt - efter SJU år..

Kundsupport är ett av världens mest bespottade yrken - vi är lätta att ersätta och slits ut snabbt...och betalas därefter.
    Alltså, för att förtydliga, 14 år i yrket - 7 år inom just det här företaget. 
  • hmmmmmmm

Jobbar som programmerare 
    Superjobb och ger mig en enorm frihet.
    Lagom klurigt och lite lösningsorienterat.
    Jobbar på distans och kan i praktiken jobba där jag råkar befinna mig.

Hade inte planerat att bli något alls egentligen och jobbade med 100 andra saker innan jag landade i mitt yrke.

Skulle nog kunna tänka mig att göra samma val igen man fått chansen.

• NattaLind

Jobbar idag som på ett familjeföretag (inte min familj) som innesäljare för djupfrysta livsmedel och trivs hur bra som helst. Säljer också sexleksaker på fritiden. Hur kom jag hit?

Jaaa, på gymnasiet började jag jobba på krogen som bartender/servitris/entrévärd. Efter gymnasiet gick jag direkt till universitetet (självklart val för mig) och tog en fil kand efter 3 år som projektledare (främst inom media). Under åren på universitetet utbildade jag mig till ordningsvakt som föll naturligt efter att ha jobbet på krogen flera år.

Så där stod jag, med min fil kand och insåg att jag inte alls ville jobba med media. Jobbade lite här och var, överallt och ingenstans, men sa ifrån mig jobben för jag trivdes inte riktigt. Tillslut sökte jag ett random jobb på Arbetsförmedlingen med tanken: Varför inte? Fick jobbet efter några omständigheter och trivs nu 3 år senare så jäkla bra! Trappade också ner på krogjobbet men behövde något som ersatte rastlöshet - och där kom sexleksakerna in.

Om jag skulle gjort samma val? Absolut! Ångrar inte en sekund något av mina val :)

• Anonym (Taklök)

Sökte undersköterskeutbildningen på gymnasiet eftersom min bästa vän sökte sig dit och jag hade inte en aning om vad jag ville göra. Kom in och gick färdigt programmet på 3 år och insåg att jag inte alls ville jobba som USKa.

Sökte mig vidare och läste affärsadmnistration och datasupport, jobbade med det ett par år (trivdes som fisken i vattnet) men nedskärningarna gjorde att jag sades upp från min tjänst med så många andra. 

Idag jobbar jag som... USKa fast på ett större sjukhus. Man kan väl säga att jag trivs lite. Jag trivs med teamet jag arbetar med på avdelningen och det är mycket som händer, snabba förändringar och intressanta fall och det trivs jag med. Däremot så suger lönen, jag känner mig ofta trött även om jag inte jobbar heltid och det är på grund av alla olika arbetstider jämnt och ständigt. Jag gillar inte det ständigt ökande arbetstrycket och jag känner ofta att jag är inte värt ett rött öre, bara jag jobbar ihjäl mig så de kan ta in en frisk förmåga. 

Skulle älskat att gå tillbaka till administrationen men får nej på alla jobb jag sökt. Men jag har ett jobb för livet hos min statliga arbetsgivare och jag får lön när den ska betalas ut och alla avgifter är omhändertagna så på så sätt känns det tryggt. 

Har funderat på att läsa vidare, men där jag bor är det inte direkt lönt. Skulle sluta med en hög av skulder och lönen inte mycket bättre när jag är klar. 

Om jag skulle ändrat på något så skulle det nog vara att jag tagit tillvara på möjligheterna bättre när de kom. Vidareutbildning och möjligheterna till att studera utomlands för ett Diploma. De sumpade jag pga min sambo som ändå lämnade mig 8 år senare. 

Men på något sätt är jag ändå nöjd. Jag har ett jobb att gå till, jag kan spara, har en underbar familj och mitt jobb möjliggör så mycket som vi gör i vårt liv. 

• Gladskit

Vad jobbar du med? 

Jag jobbar med HR och löner, som support och chefsstöd främst. Att jag gör det beror på att jag tycker att det är väldigt spännande och intressant. Man har mycket kontakt med människor, man jobbar med avtal och lagar och det händer nya grejer varje dag. Mycket problemlösning. Och det gillar jag som tycker om när hjärnan får utmanas i jobbet.

Jag har aldrig haft något direkt drömjobb så jag är nog en sån person som tagit det mer som det kommer. I perioder har jag varit avundsjuk på vänner och släktingar som haft en plan, som sagt typ "jag vill bli polis när jag blir stor" och så har de blivit det. För så har jag aldrig känt. Jag har kört på impuls och alltid varit öppen för att testa saker. Jag vet att när jag gick en sex månader lång utbildning direkt efter gymnasiet så tänkte jag att strunt samma om jag inte vill jobba med det här sen, det är ändå bara ett halvår av mitt liv. Och så har det nog ofta varit. Det här är vad jag vill nu, vad som händer sen spelar ingen roll, jag har inte siktet inställt på något särskilt. Utan jag drivs av att vara jätteduktig på det jag gör, det är belöning nog för mig och det är alltid mitt mål för dagen.
  • Kjell2
    Anonym (Odus) skrev 2014-09-25 17:54:32 följande:

Vad jobbar du med? 

På en stabsfunktion på ett stort svenskt verkstadsföretag. Civilingenjör i grunden. Att jag skulle hamna just är är slump, att jag blev ingenjör ett mycket medvetet val som jag inte ångrar.

Väldigt lite med min karriär har blivit som planerat med jag är nöjd och glad ändå.

Svar på tråden Vad jobbar du med och varför?