• Mausiii

Ont i svanskotan *aj, aj*...

Har fått fruktansvärt ont i svanskotan och kan knappt sitta längre... Dessvärre jobbar jag sittandes framför datorn hela dagarna och oroar mig för att bli sjukskriven om det blir värre... Det blir bättre om helgerna och det räcker med ett par timmar på stolen för att jag ska bli sämre direkt... (Tänkte vänta med att kontakta BM tills jag varit på UL om två veckor.)
    Har haft inflammation i svanskotan för flera år sedan och då gick det till slut bort med antiinflammatorisk medicin, men det är ju inget som rekommenderas när man är gravid.

Någon annan som har/haft detta problem och har några tips?!

• Svar på tråden Ont i svanskotan *aj, aj*...
  • cockey

min foglssning började ikännas i svanskotan runt v 15 och har tyvärr bara blivit värre. Pluggar så jag sitter oxå hela dagarna och det är ett helsike!! Men jag har fått värktabletter Citodon och ska få akupunktur vilket hjälpte något vid förra graviditeten. Ring bm o hör vad hon kan hjälpa dig medför det är inte kul med värk hela tiden. lycka till.

• Mausiii

Foglossning?! *iiiih!* Det låter inte alls roligt! Men jag vet inte heller så exakt vad som händer då?! Jag har bara hört att det gör hemskt ont och att man måste vara stilla...

• cockey

Det är bäckenet som luckras upp och blir mjukt i förberedelse infor forlossningen och kan bli riktigt besvärligt för en del. Men man får gilla läget och ta det lugnt ,en del bassängtränar en del hjälper ett stödbälte eller sjukgymnastik. Men för de flesta försvinner det efter förlossningen som tur är.

• svansens matte

Hade också ont i svanskotorna en period i somras. Det blev något bättre när jag slutade cykla till jobbet, och efter ytterligare någon vecka släppte det. Sedan har jag inte haft ont där. Den där foglossningen eller vad det nu är har flyttat runt lite, just nu gör det inte alls ont, men det känns definitivt löst lite här och var och knäpper intressant på ställen som aldrig har gett ljud ifrån sig förr!! Hoppas att det går över snart för dig också!

• Suss

Jag har oxå väldigt ont i svanskotan. Vet jag med mig att jag ska på nån fest på nån lokal där det inte finns nån fotölj eller soffa att sitta i så tar jag med mig en kudde, funkar hyfsat orkar iallafall stanna en liten stund till. Är sjukskriven 50% vilket funkar än så länge.

Det är skiit med foglossnig!!!

• Mausiii

Har köpt en sittring via Internet. Den kom igår med posten. Den lindrar. Sköööönt!
    Hoppas att inflammationen eller vad det nu är kan läka ut...
    Blir det inte bättre snart, måste jag nog kontakta BM före UL i alla fall...

• Alli

Bra att du fixat en sittring!
    Tänkte annars tipsa om en uppblåsbar kudde man kan köpa på Claes Ohlson för 25-30 kr.
    Jag hade tokont i svanskotan i början, denna kudde lindrade skönt.
    Hade lyckats förtränga den värken... lustigt hur snabbt man glömmer!
    Sköt om er!
    Kram!

• Lilla Pilla

aha så det kan ha med graviditeten att göra att man har ont i svanskotan för det har jag med börjat få i mitten av denna vecka...det är till o från o oftast när jag sätter mig på hårda stolar osv....

• Suss

Alli tack för kudd tipset, måste gå och kolla in den.

• M a j a

Jag är mellan vecka 6-7 och känner redan av att svanskotan gör ont. Den "låser" sig ibland om jag böjer mig bakåt litegrann och ibland värker den. Finns det någon övning man kan göra för att det inte ska bli värre? Känns väldigt tidigt att få ont redan nu!

Svar på tråden Ont i svanskotan *aj, aj*...