• Partiledare

Skenande Ebola?

Vår mest kända gränslösa läkare varnar för att Ebola börjar skena iväg utom kontroll då allt verkar göras försent. Det verkar vara som med klimatproblemen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skenande Ebola?
  • de Robespierre

Det ena behöver inte automatiskt utesluta det andra. Att man inte hjälper på plats skall därför inte försvaras med motargumentet: Så vi skall ta hit alla menar du?

Som vi alla risker av pandemier så finns det genomarbetade strategier hur man skall begränsa spridningen av smittan. Det har inget med asyl, automatisk evakuering osv att göra. Tyvärr så är en del av detta idag en papperskonstruktion eftersom man inte har förberett sig så väl som man kunnat önska sig. Då speciellt med rutiner, säkerhetsåtgärder osv. Ett exempel på detta är mannen i USA som under flera dagar kunde fortsätta leva oisolerad utanför sjukhus trots att han hade besökt just ett sjukhus med symptom som såhär efteråt borde har ringt varningsklockor.

Nu är dock de flesta länder uppmärksamma men problemet är fortfarande:

* Att det görs för lite på plats från de rika länderna för att förhindra en fortsatt spridning. T.o.m Obama sa att nu är det dags för alla andra länder att sätta igång på allvar. De hjältar som har arbetat där är frivilligorganisationer som "Läkare utan Gränser" som har riskerat sina egna liv i försöket att begränsa spridningen och lindra lidandet.

* Om det fortsätter att sprida sig utanför gränserna och vidare ut i världen så ligger delar av Mellanöstern, Afrika, Asien och Sydamerika illa till. Rättare sagt de länder som idag har en svag eller undermålig sjukvård eller sjukvårdsapparat i förhållande till antalet människor och de levnadsförhållanden som finns. 

* Om det sprids dit och det blir en pandemi så kommer det inte bara drabba vår personers hälsa utan slå ekonomiskt mot hela världen. Det kan t.o.m få samhällen att nästan stanna upp och vi kan få en typ av "zombie apocalypse" där militär inkallas för att upprätthålla ordningen. Denna risk är inte bara för ebola utan för all typ av smitta som allvarligt kan påverka människor.

Jag tror inte att den rika västvärlden kommer att drabbas nämnvärt. Vi har kunskap, resurser och pengar att skydda oss och förebygga smittan. Den är inte heller så smittsam när det gäller överföring från människa till människa (jämf med smittkoppor, mässling osv) men å andra sidan behövs det ytterst få partiklar för att man skall bli smittad. Och personen som smittar måste ha utvecklat symptom för att kunna smitta andra.

• Paulina P P

Jag hörde någon som jämförde med Digerdöden. Digerdöden smittade via luften och det gör inte ebolaviruset tack och lov. Vare sig det kommer till Europa och Sverige eller inte måste det satsas på vaccin och botemedel. Det är ju en fruktansvärd sjukdom.

Just nu är jag mest oroad för hur det kommer att gå med ekonomin och samhällsstabiliteten i de värst drabbade länderna!

• puss
    Paulina P P skrev 2014-10-08 11:12:12 följande:

Jag hörde någon som jämförde med Digerdöden. Digerdöden smittade via luften och det gör inte ebolaviruset tack och lov. Vare sig det kommer till Europa och Sverige eller inte måste det satsas på vaccin och botemedel. Det är ju en fruktansvärd sjukdom.

Just nu är jag mest oroad för hur det kommer att gå med ekonomin och samhällsstabiliteten i de värst drabbade länderna!

Lungpesten smittade via luften. Inte de andra två.
  • de Robespierre
    Paulina P P skrev 2014-10-08 11:12:12 följande:

Av fem smittade amerikanare så har en dött, 3 har blivit återställda efter behandling på sjukhus i USA samt en är kvar men hans tillstånd skall vara stabilt. Mannen som dog smittades av sin sjuka syster i Liberia, insjuknade i Nigeria och dog på sjukhus där. Resterade har evakuerats till USA och behandlats där. Två av de insjuknade har fått en experimentell medicin kallad ZMapp och en annan medicinen TKM-ebola. Det avgörande för alla är att man har satt in intensivt stöd i form utav dropp, syrgas, elekrolyt mm för att hjälpa kroppen bekämpa viruset. Något ingen av de smittade i Afrika har fått.
  • Moderno
    de Robespierre skrev 2014-10-09 09:14:29 följande:

Av fem smittade amerikanare så har en dött, 3 har blivit återställda efter behandling på sjukhus i USA samt en är kvar men hans tillstånd skall vara stabilt. Mannen som dog smittades av sin sjuka syster i Liberia, insjuknade i Nigeria och dog på sjukhus där. Resterade har evakuerats till USA och behandlats där. Två av de insjuknade har fått en experimentell medicin kallad ZMapp och en annan medicinen TKM-ebola. Det avgörande för alla är att man har satt in intensivt stöd i form utav dropp, syrgas, elekrolyt mm för att hjälpa kroppen bekämpa viruset. Något ingen av de smittade i Afrika har fått.

Den liberianske mannen som på egen hand tog sig till texas dog väl nyligen. Även i spanien har dödsfall inträffat. I tyskland däremot har väl samtliga som behandlats överlevt vad jag har förstår.
  • de Robespierre
    Moderno skrev 2014-10-09 14:31:16 följande:
    Den liberianske mannen som på egen hand tog sig till texas dog väl nyligen. Även i spanien har dödsfall inträffat. I tyskland däremot har väl samtliga som behandlats överlevt vad jag har förstår.
    Korrekt. Var otydlig. Skulle ha nämnt "smittats och utvecklat symptom utanför USA". Mannen i Texas är den första som visade symptom först i USA. I Spanien dog missionärsparet som den nu omtalade sjuksystern blev smittad utav.
  • manmanne

Att investera i Chimerix, inc (CMRX), är tydligen ett sätt att hjälpa fram medicin, (eller tjäna pengar på andra olycka).

• StackarsMia

Någon som vet hur många som dött i världens "största" pandemi denna gång? Har vi ett Estonia på våra händer?

Svar på tråden Skenande Ebola?