Högrisk på NUPP, nackspalt 3.2 - orolig
I måndags var jag och gjorde Nupp-undersökningen. Det blev ingen rolig upplevelse... Läkaren verkade bra och rutinerad. Han mätte och mätte hur länge som helst. Jag låg bara och log och tittade på bildskärmen, tills jag förstod att han var oroad över resultatet. "Du kommer hamna i en högriskgrupp" sa han och jag kände hur världen rasade.
Jag är 38 år och har två friska barn sedan tidigare, trots min annars lätt hypokondriska läggning hade jag liksom inte en tanke på att något skulle kunna vara fel med bebisen. Dumt kanske, för riskerna ökar ju för varje år. Läkaren kunde inte mata in värdena i sannolikhetsprogrammet, för bebisen var 3 mm för lång för mätmetoden... Han uppskattade ändå att jag var i v 13+6, tror jag (hur det nu hänger ihop?) Undersökningen kan bara göras t o m 13+6. I alla fall sa han efter att jag frågade om en uppskattning att risken nog låg på 1:20-1:30. Han rekommenderade FVP "om jag ville veta säkert", och jag fick tid nästa tisdag.
Jag skulle ha tagit blodprovet dagen efter undersökningen men det tyckte han efter lite resonerande att vi kunde strunta i, eftersom det ändå inte skulle lugna mig om risken skulle förändras något efter det... Det är detta som jag nu ligger och tänker på förstås: Såg han kanske direkt att det var något men vill/kan inte säga det? Ringde BM dagen efter för att höra vad som skrivits i journalen, och då stod det "Normala fosterrörelser, normal hjärtaktivitet, normal mängd fostervatten, relativt tjock nackspalt" och så måttet.
Usch, allt var så hemskt ALLVARLIGT - läkaren och två elever som satt där och pratade om "högriskgruppen" och svarade helt kliniskt när jag frågade om hur en abort i typ v 17 (!) går till. Det är så vidrigt att jag inte ens vill tänka på det, och borde väl inte heller, men jag måste liksom förbereda mig. Om FVP visar avvikelser måste man väl bestämma sig snabbt, antar jag. Hemskt är det, alltihop. Har någon varit med om något liknande? Jag vet att det bästa är att vänta på resultatet, men väntan är olidlig.