• Anonym (knäckt)

Hur tänka vid skitjobb?

Hur ska man tänka för att ta sig igenom en dag på jobbet? Jag hatar mitt jobb, jag får fysiskt ont, ångest och gråter mig regelbundet till sömns.

Jag söker hela tiden nya jobb men bor på en liten ort så det är svårt att få. Arbetskamratererna är bra, chefen likaså, det är arbetsuppgifterna som fysiskt knäcker mig. Mycket tunga lyft och långa dagar utan att få sitta, allt för en liten lön.

Lönen är vi beroende av, så jag kan inte bara sluta, utan att ha ett annat arbete att gå till. Studera går inte heller, så jag behöver tips på hur jag ändrar min inställning!

• Svar på tråden Hur tänka vid skitjobb?
  • villaste
    Anonym (knäckt) skrev 2014-09-26 18:18:46 följande:

Hur ska man tänka för att ta sig igenom en dag på jobbet? Jag hatar mitt jobb, jag får fysiskt ont, ångest och gråter mig regelbundet till sömns.

Jag söker hela tiden nya jobb men bor på en liten ort så det är svårt att få. Arbetskamratererna är bra, chefen likaså, det är arbetsuppgifterna som fysiskt knäcker mig. Mycket tunga lyft och långa dagar utan att få sitta, allt för en liten lön.

Lönen är vi beroende av, så jag kan inte bara sluta, utan att ha ett annat arbete att gå till. Studera går inte heller, så jag behöver tips på hur jag ändrar min inställning!

Kan du ha på typ ljudbok eller bra musik under tiden som du jobbar? Hade jämt ljudbok när jag jobbade på lager
  • Pallas

Låter skittungt, jag har haft nästan bara sådana jobb, så jag vet hur du känner dig.
    Mitt första tips blir att styrketräna. Vet ju inte om du redan gör det, men ju starkare du blir, desto mindre tungt kommer det kännas. Vad är det som gör att du får ont nu? Har du led- eller muskelproblem? Kolla med din arbetsgivare (borde underlätta med en bra chef) om de kan hjälpa dig med en slant till rätt träning och behandling mot smärtan. Arbetsgivaren har ett mycket starkt rehabansvar som de inte kan komma undan.

Mitt andra tips blir "en rik fritid". Lättare sagt än gjort, kanske, men om du orkar ha en meningsfull fritid tror jag att det kan hjälpa dig stå ut med jobbet tills du hittar ett annat. Jag har nyss bytt från ett jobb med horribel arbetsbelastning, där jag inte orkade göra ett smack på fritiden, till ett jobb med mer administration, högre lön och regelbundna arbetstider. Nu är det en chock att orka göra något efter jobbet, men jag hoppas jag vänjer mig. Det finns bättre jobb, det gäller bara att finna vägar att stå ut tills man hittar dem!

• lillekatt
    Anonym (knäckt) skrev 2014-09-26 18:18:46 följande:

Om du ahr en bra chef så bör du ju kunna prata med denne om dina arbetsrelaterade problem såsom tunga lyft, ingen möjlighet att sitta osv. Detta är ju förmodligen problematiskt för dina kollegor också, därför kanske ni kan gå ihop och prata med chefen tillsammans så att ni får till någon lösning. Du ska ju inte behöva ha fysiskt ont.
  • Pallas

Om ni är fler än ca 6 anställda så måste ni ha ett skyddsombud. Ett tips är att prata med denna, om ni har någon.

• Tecum

Det är värt mycket att både chefen och arbetskamraterna är bra. Då måste resten gå att uthärda. Du har fått bra tips, styrketräna och tala med de andra så kanske ni tillsammans med chefen kan komma på metoder att göra det mer uthärdligt. 

Svar på tråden Hur tänka vid skitjobb?