• Katlan

Vuxen, mogen... när blir man det?

En i min bekantskapskrets ska bli mormor, hennes dotter fyller 16 i februari.
    Jag har själv inte sagt något  men vet att en del har ifrågasatt hennes mormorslycka.
    Blivande mormodern svarar bara att "hon är så mogen för sin ålder"... Mogen? 15 år???

Hur "mogen" en 15-åring än är så är hon ett barn.

Samma med 18-20-åringar som hävdar sin vuxenhet... man blir inte automatiskt vuxen på sin artonårsdag. Man blir myndig, det är en stor skillnad!

Jag är så trött på uttrycket "väx upp" som många slänger sig med när de är mer barn än vuxna själva.

Så, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vuxen, mogen... när blir man det?
  • Aniiee

Det beror ju alldeles på vad man jämför med. När jag var 7 så var jag mogen. Jämfört med de flesta andra 7-åringar.  När jag var 12 fick jag ta över vuxenansvaret i hemmet från mina föräldrar, helt enkelt för att jag inte hade så mycket till val. Då var jag tvungen att bli ännu mognare. Vuxen var jag när jag var 18, för så säger svensk lag.

Nu är jag 29. Nu är jag både vuxen och mogen för länge sen. Jag känner en handfull 25-30åringar som definitivt skulle behöva växa upp, jämfört med andra 25-30åringar, och jag känner 15-åringar som är väldigt mogna jämfört med andra 15-åringar.

Det är extremt relativt....

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Katlan
    Aniiee skrev 2014-09-26 18:49:22 följande:

Det beror ju alldeles på vad man jämför med. När jag var 7 så var jag mogen. Jämfört med de flesta andra 7-åringar.  När jag var 12 fick jag ta över vuxenansvaret i hemmet från mina föräldrar, helt enkelt för att jag inte hade så mycket till val. Då var jag tvungen att bli ännu mognare. Vuxen var jag när jag var 18, för så säger svensk lag.

Nu är jag 29. Nu är jag både vuxen och mogen för länge sen. Jag känner en handfull 25-30åringar som definitivt skulle behöva växa upp, jämfört med andra 25-30åringar, och jag känner 15-åringar som är väldigt mogna jämfört med andra 15-åringar.

Det är extremt relativt....

Det ligger mycket i det du säger.
    MEN, bara för att lagen säger att man är vuxen så betyder det inte per automatik att man är det. Man är myndig, ja. Men vuxen? För det mesta inte om du frågar mig.

När min mamma var ung blev man myndig vid 21, jag tycker att det vore bättre med 21 än 18 då de flesta 18-åringar ännu går i skolan och inte ens provat på vuxenlivet.
  • Jag är bara jag

Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän vid 22-25 års ålder så före det är alla mer eller mindre omogna. Vuxen och mogen är ju inte alls samma sak. Vid 15 är man ett barn-punkt! och borde inte skaffa barn,men gjort är tydligen gjort. Jag känner 50+are som inte är mogna heller så vissa blir det aldrig.

• PlayWood

Om inte annat så kan hon (16 år) faktiskt bli mer mogen av att skaffa barn, inte alltid se sig själv som nummer ett och få mer empati, ansvar och lyhördhet gentemot andra, många bäckar små.. bildar vuxenhet. :)

Jag har en vän som skaffade barn i samma ålder, hon är ganska pompös av den erfarenheten att hon faktisk klarade av detta när hela samhället sa åt henne att ta abort, det har format hennes personlighet så himla mycket. men tyvärr tror hon då istället att om man inte har barn då är man omogen, bara för att hennes hjärna mognade under tiden hon va en ung mamma.

• Dina08

Hur mogen man är tycker jag handlar om hur mycket ansvar man tar. Om man har sex utan att ta ansvar för att skydda sig innan man har bostad och jobb, är man inte särskilt mogen. Men mormor måste ju intala sig att så är fallet, annars kan man ju ifrågasätta hur hon uppfostrat sitt barn.

• PlayWood
    Dina08 skrev 2014-09-27 11:02:10 följande:
    Hur mogen man är tycker jag handlar om hur mycket ansvar man tar. Om man har sex utan att ta ansvar för att skydda sig innan man har bostad och jobb, är man inte särskilt mogen. Men mormor måste ju intala sig att så är fallet, annars kan man ju ifrågasätta hur hon uppfostrat sitt barn.
    Fast det där är ju en fråga om perspektiv, ganska många skulle tycka att hon tar sitt verkliga ansvar genom att skaffa barnet nu när hon är gravid.

och andra tycker som du, om man inte har jobb eller bostad ska man inte ha sex.
  • LaLola
    Dina08 skrev 2014-09-27 11:02:10 följande:

Bra skrivet!
  • Dina08
    PlayWood skrev 2014-09-27 11:15:47 följande:
    Fast det där är ju en fråga om perspektiv, ganska många skulle tycka att hon tar sitt verkliga ansvar genom att skaffa barnet nu när hon är gravid. och andra tycker som du, om man inte har jobb eller bostad ska man inte ha sex.

Nej, inte_oskyddat_sex.
  • PlayWood
    Dina08 skrev 2014-09-27 18:28:11 följande:
    Nej, inte_oskyddat_sex.
    Men många har råkat bli havande fast de har använt sig av olika preventivmedel samtidigt. man kan tydligen aldrig vara 100% säker. därför skulle det kanske va bäst att ha jobb och bostad innan man har sex..

Jag håller med om att om det är helt oskyddat, då är det ansvarslöst, men vad vet vi om vad för skydd de använde? de hade kanske både kondom och p-piller och ändå lyckades bli med barn.
  • Aniiee
    PlayWood skrev 2014-09-27 18:41:33 följande:
    Men många har råkat bli havande fast de har använt sig av olika preventivmedel samtidigt. man kan tydligen aldrig vara 100% säker. därför skulle det kanske va bäst att ha jobb och bostad innan man har sex..

Jag håller med om att om det är helt oskyddat, då är det ansvarslöst, men vad vet vi om vad för skydd de använde? de hade kanske både kondom och p-piller och ändå lyckades bli med barn.
    Jag har blivit gravid en gång trots både kondom och fullt fungerande p-stav (eh... enligt sjukvården fullt fungerande....).  Så du har förbaskat rätt.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
Svar på tråden Vuxen, mogen... när blir man det?