Psykisk misshandel, vårdnadstvist
Skrev just en likadan tråd men råkade skicka den utan möjlighet för anonyma att svara, så här kommer den igen...
Jag behöver er hjälp!
Jag har en mycket god vän som sitter i en knipa. Just nu befinner hon sig på semester i ett annat land men vill bara hem. Hon kommer hem på en vecka. Vi har pratat på Skype ikväll. Hon vill göra slut men törs inte eftersom hon inte är i Sverige. (Ej heller på turiststställe)
Hon bor i Stockholm och har två barn med en mycket (enligt mig) obehaglig man. Han har skärmat av min vän från omgivningen mer och mer och är mycket svartsjuk. Han har misshandlat henne psykiskt på olika sett. Men ej så pass grovt att det går att anmäla, i vart fall inte få han fälld. (Bevisbekymmer)
Nu är frågan hur hennes utsikter ser ut när hon kommer hem och vågar göra slut. Hon är en mycket ordentlig tjej, jobb och sunda värderingar. Har aldrig haft med polisen el annat att göra.
Han är dömd tidigare men min kompis vet inte riktigt exakt vad han har för förflutet. Han har dock barn sedan tidigare vilka han varit i vårdnadstvist om.
Hur som helst. Hon har en sex-månaders och en 4 åring. Hon ammar och är den som tar mest hand om barnen. Mammaledig. Hur stor är utsikten för att få vårdnaden?
Hur gör man?
Hon har ekonomisk möjlighet att köpa ut han från lägenheten men han har inte råd att bo kvar.
Någon som varit i en liknande sits?
All information är värdefull!
/orolig kompis